Spektrum dx7 met vol GFK romp

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een spektrum dx7 waar de ontvanger in een vol GFK romp is gebouwd?

Ik hoop dat hij voldoende berijk heeft namelijk.:)

Hoor graag van jullie?

Mvg = Thijs

bv. Derk vd. Vecht vliegt een vol-GFK 2m F3A toestel met een spectrum en zonder problemen.

GFK is geen probleem.
Een volledig carbon romp wel, carbon verstevingingen kunnen ook geen kwaad.
Het moet geen kooi van faraday zijn, dus de ontvanger mag niet opgesloten zijn in carbon.

GJ

Het kan geen kooi van faraday zijn, tenzij je toestel kleiner is dan 12,5cm.

Volledig carbon is ook geen probleem. Stop maar eens je ontvanger in een carbon doosje, dan werkt het nog steeds :)

Henri, waarom raden de fabrikanten dan ten zeerste af om je ontvanger in een CFK romp te bouwen zonder de antenne naar buiten te brengen?
Daar hebben ze ook speciale setjes voor.
Zelf heb ik ook ervaring met een CFK romp en 35 Mhz.
Zeeeeer slechte ontvangst, en 35 MC is minder kritisch als 2,4 ghz.

GJ

Waarom ze het afraden is waarschijnlijk vanwege de ervaringen die jij beschrijft, maar die hoeven niet perse te wijten zijn aan een kooi van faraday.

Ik kan mij zo voorstellen dat als je bv. een antenne plat tegen een carbon plaat aanlegt, dat je dan een 'muurtje' bouwt als het ware.

Je zegt het zelf al: slechte ontvangst. Als het een kooi van faraday zou zijn, had je geen ontvangst gehad.

Een deel van het advies zal ook liggen in wat je zelf ook schrijft "ze verkopen er ook setjes voor" ;)

Die slechte ervaring, betrof dat een romp die op enige doorsnede een maat kleiner dan 12,5cm had? Bv. zo'n buisrompje van een zwever ofzo?

Volgens mij kan je wel frequenties door een kooi van faraday zenden maar het wordt erg afgeschermd.
Electriciteit wordt via de wanden afgevoerd, dat dringt dus niet binnen.
Maar je kan toch ook bellen vanuit de auto, dat is ook een kooi van faraday.
Alleen staat je telefoon maximaal te zenden.
Maar met 35 mhz verminderde de reikwijdte met 80%, kon niet verder dan 200 meter komen zonder de kist te verspelen.
En de wedstrijdjongens die met volcarbon rompjes vliegen en 2,4 ghz leggen de antennes juist plat tegen de romp aan, dus dat "muurtje" klopt ook niet.
Je ontvangst in een carbon romp wordt zo slecht dat je niet meer veilig kan vliegen.
Maar ik denk dat er op RC-Network wel meer over te vinden is, die doen meer met carbon kistjes dan de nederlanders.

GJ

Je auto is geen kooi van faraday voor een mobiel signaal. Wel voor een blikseminslag.

wat betreft het muurtje, diezelfde fabrikanten van jou adviseren ook een 'vrij zicht' verbinding, waarbij het vrij zicht slaat op geen geleidende vlakken. Nu spreek je jezelf dus een beetje tegen ;)

Ik denk dat je het bij een vol CFK romp gewoon moet proberen of het werkt of niet. Als het niet werkt, komt dat niet door een kooi van faraday, maar kan het natuurlijk wel door het carbon komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt heren.

Nu kan ik met al jullie verhalen gerust vliegen.
Natuurlijk doe ik eerst even de range test en als die goed is zal het wel oke zijn.;)

Gr, Thijs

Back