Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Halo Hayabusa,

Nu volg ik het niet meer.

In het bericht hier boven zeg je dat de handleiding degene is die je gebruikt hebt.
daarin staan de motoren als volgt getekend.
draairichtinguitmanual.jpg

In bericht 69 zeg je het volgende:
In het tekeningetje waarin de draairicht van de motoren word aangegeven moet links en rechts omgedraaid worden, ander klopt de text over het controleren van de yaw-giro niet.

Zelfde tekeningtje als boven dus
Als jij links en recht om draait dan lopen toch alle motoren dezelfde kant op.
Of heb je ook de bovenste en onderste omgekeerd?

Laatst bewerkt:
@ Jaccies: met 100% yaw en 50 % roll en pitch bedoelde ik de gevoeligheid van de giro's.
Toevallig word ook geadviseerd op de zender de ATV op 100 voor de ruder en 50 voor de roll en de pitch te zetten,
Ik heb hem opgebouwd in de +configuratie.
Eerst had ik de gevoeligheid van de rudergiro op 50 % en ik merk geen verschil tussen 50 en 100 %.
Wel is de besturing uiterst sloom op de ruder dus misschien moet ik de gevoeligheid eens terug brengen naar 40 of 30 %.
CW is naar 100 %.
Of ik heb moeten reversen, weet ik niet meer, maakt ook niet uit, het moet goed staan.
Met de handleiding bedoel ik die Ton aangeeft.
De andere is: 277815067X86875X32.pdf , hier is de test op de draairichting vergelijkbaar maar staan de rotoren anders om te draaien.
Mijn quadflyer draait dus met de rotoren verkeerd om en dat staat zoals verwacht de goede werking niet in de weg.
Ik weet zo niet wie, maar er had er een problemen met de ruderbesturing, ik kan me voorstellen dat als de props niet uit hetzelfde nest komen en de luchtweerstand ik draairichting verschilt dan kun je dit met de zender niet oversturen.
Ik gebruik props van 8 X 4 (itt eerder vermeld) Turnigy 2210C motoren, Turnigy AE-30A ESC's, Futaba R6008HS ontvanger en FF10 zender.
Gr Johan

bedankt Johan ,
de 277815067X86875X32.pdf is voor een KK board zo te lezen.

vanavond nog een test gedaan.
Origineel HK board met + configuratie ingebouwd, motoren draaien volgens de manual zoals tekening van Ton laat zien.
Bij mij hadden de potmeters de nul waarde bij CW.

Het links en rechtsom draaien van de quad gaat stukken beter en rechts en links draaien zijn gelijk ,
de rudder zender uitslag staat op 100% , deze moet ik terugbrengen nog want bij max links of rechts aansturen wil die behoorlijk omhoog gaan.

vreemd, maar ik moest wel op de Spektrum zender nu Rudder op Normal zetten zodat linksom en rechtsom draaien goed was.
en de Aile en Elevator stonden al goed op Revers.
Dus de ARM gebeurd nu bij Rudder naar links en DISARM rudder naar rechts, dacht dat dit andersom moest zijn mja.
Ook moest ik de Yaw (rudder) gyro omdraaien.

al bij al meer succes wat rudder betreft bij de + configuratie dan met de X configuratie 4.7 firmware van LazyZero

ben net uitgetest door 2 lege lipo's ;)

Laatst bewerkt:
@ jaccies

Heb jij op de door jou geteste + configuratie nog de originele (uit de box) software zitten?
Ton

Ja Ton ik had 2 HK boardjes besteld , waarvan eentje nog origineel uit de box waar ik vanavond mee getest heb.
het andere bordje had ik geprogrammeerd voor 4.7 X configuratie omdat ik liever X configuratie vlieg(persoonlijke voorkeur).

En Ton ziet er goed uit met die wielen....past nu wel geen camera onder haha

Laatst bewerkt:
Even nog een opmerking wat me opgevallen is
zowel bij de + als de X configuratie.

Om de gyro's uit te testen of ze goed om werken til ik de Quad ongeveer 20cm op, en geef half gas .
wanneer ik nu de Quad achterover druk of voorover ( simuleren van voor en achteruitvliegen zonder aansturing ) dan voel ik duidelijk dat die terug wilt naar de beginstand horizontaal, dit geld ook voor naar links of rechts rollen.
Maar als ik de Quad CW of CCW om zijn as draai is dit gevoel niet zo sterk als bij voor- achterwaards , of links rechts rollen .
Ook niet bij 100% Yaw gyro potmeter instelling.

Ja Ton ik had 2 HK boardjes besteld , waarvan eentje nog origineel uit de box waar ik vanavond mee getest heb.
het andere bordje had ik geprogrammeerd voor 4.7 X configuratie omdat ik liever X configuratie vlieg(persoonlijke voorkeur).

En Ton ziet er goed uit met die wielen....past nu wel geen camera onder haha

Ik heb nog zo'n spy camera, lekker plat.

Ik denk dat ik het voor mij nu wel helder heb.
Dus volgens jou info en die van Gert is HK handleiding en tekening geschikt voor HK board met originele software.
Hier kan ik straks mee verder.

Komt gelijk weer de volgende vraag want ik ga straks ook de software wisselen (heb ook meerdere boards)
Is het dan zo dat als je die versie 4.7 op het HK board zet je dan ook de motor draairichtingen uit de KK manual moet gebruiken? (dus anders dan die HK tekening)

Leuk die wielen als landingsgestel, maarre, zou je ze niet iets meer naar binnen zetten. Je zet op deze manier nogal wat druk op de houten poten bij een foute landing. En dus meer kans op breken. Verder ziet het er wel leuk uit.

Zo maar een opmerking tussendoor.

Danny

Ik heb nog zo'n spy camera, lekker plat.

Ik denk dat ik het voor mij nu wel helder heb.
Dus volgens jou info en die van Gert is HK handleiding en tekening geschikt voor HK board met originele software.
Hier kan ik straks mee verder.

Komt gelijk weer de volgende vraag want ik ga straks ook de software wisselen (heb ook meerdere boards)
Is het dan zo dat als je die versie 4.7 op het HK board zet je dan ook de motor draairichtingen uit de KK manual moet gebruiken? (dus anders dan die HK tekening)

Nee , als je ook de LAzyZero programmeer software gebruikt dan is het dit volgens LazyZero:
voor de Kapteinkuk 4.7 X configuratie van boven gezien:
. Forward
x.jpg

en voor de Kapteinkuk 4.7 + configuratie van boven gezien
plus.jpg

ik gebruik deze info en firmware van Kapteinkuk uit:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663&highlight=configuration

Laatst bewerkt:
Nee , als je ook de LAzyZero programmeer software gebruikt dan is het dit volgens LazyZero:

en voor de + configuratie
; Forward
; M1,CW
; *
; |
; M2,CCW | M3,CCW
; *-----+-----*
; |
; |
; *
; M4,CW

Voor de + figuratie is de motordraairichting dus wel degelijk anders dan de HK tekening.
Zie deze tekening van de HK Versie 4.5 en jou opgave van de KK 4.7.
draairichtinguitmanual.jpg

Ton

Ja dat klopt, ( heb trouwens mijn post aangepast zodat configuratie leesbaar is) als je de versie 4.7 firmware gebruikt van Kapteinkuk is het anders.

met HK originele firmware( + configuratie) heb ik je tekening gebruikt uit de manual.

en met de 4.7 firmware X configuratie heb ik deze gebruikt:
x.jpg

Laatst bewerkt:
De ringen die ik gebruik zijn afgezaagd van een pvc buis. Afhankelijk van de dikte van je buis kun je ze 1 of 2 cm maken... gewoon met een ijzerzaag af te zagen, en met een schuurplank en grof schuurpapier vlak schuren..

Je kan ze ook van P.E. maken ( dit is helemaal onverwoestbaar ) Dat is die dikwandige zwarte kunststof waterleiding.

gr Gert

Super mannen we zijn er uit.
De draairichtingen zijn bekend.

Ik hoop de regelaars gauw te krijgen dan kan ik ook aan de slag.
Bedankt
Ton

@ Ton,
Ik bedoel van alle 4 motoren de draairichting omkeren.
Als je het volgens de tekening doet, werkt het prima maar moet je de volgende regel van de handleiding anders lezen: Turn Quadcopter CW. Front and back motor should speed up. If not, reverse yaw gyro
In de KK-QUAD handleiding staat het wel correct.
@Jaccies,
Zoals jij het test, met de props er op gaat het prima als alles de goede kant uit werkt.
Als 1 gyro verkeerd om werk gaat hij plankgas de eenmaal ingezette richting uit dus zet de verbandtrommel maar klaar.
Ik heb er ervaring mee, omdat de skids in het gras bleven haken en ik niet van de grond kwam heb ik wel 10 keer gecontroleerd of alles in de goede richting staat.
Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik de gyro's omgekeerd, en toen was echt een acrobaat, plankgas op de rug in het gras.
Het gras moest toch al gemaaid worden dus was er geen schade.
Advies: NIET DOEN

@Hayabusa
Haha nee hoor ik was erop voorbereid , was heel voorzichtig, ik merkte het toen ik de Quad CW hij wilde CW door blijven draaien en dat ik daarom de yaw gyro om moest draaien.
In de handleiding staat ook board ARM met rudder naar rechts dus ik snap alleen niet dat ik ARM moet doen met rudder stick naar links, en DISARM naar rechts, hoe is dat bij jou?

Wat je zegt tegen Ton dat je anders moet lezen snap ik niet helemaal want in de handleiding staat toch exact dit : Turn Quadcopter CW. Front and back motor should speed up. If not, reverse yaw gyro

@ReneDL
Ja ik moest toch echt nadat ik origineel HK board met + configuratie de Rudder op Normal zetten en Aile en Elevator op Reverse, en ARM is Rudder naar links en DISARM Rudder naar rechts....vreemd
En toch Rudder stick naar links de Quad wil linksom draaien dus CCW van boven af gezien.

Laatst bewerkt:
Ik zag dat landingsgestel had toch al wat geleden , dus Gert zijn idee even uitgevoerd vanavond ,werkt perfect Gert , ik had alleen maar een wit tie-wrapje :wink:
+quad.jpg

Laatst bewerkt:
@ Jaccies

Heb even in de FF10 gekeken en zie dat ik aileron en elevator nor hen staan en rudder en throtle rev.
Niet gek want ik vlieg nu eenmaal throtle reverse. (uit de ouwe doos):)
En rudder rev is ook niet zo vreemd want ik vlieg volgens de foute tekening.
De test in de handleiding zegt draai de flyer rechts om en de front en back motor toeren op, deze draaien volgens de foute tekening links om dus gaat de flyer nog harder rechts om.
Zouden de front en back-motor rechts om draaien dan krijg je de juiste correctie en hoef je de rudder ook niet rev te zetten.
Als je throtle nor vliegt en op tijd de fout in de gaten hebt hoeg je geen enkele functie rev te zetten en zo is het ook bedoeld.
Wat ik nog niet vermeld heb is de flexibele opstelling van het board.
I P V de nylon pilaartjes heb ik de schroefjes in stukje brandstofslang gedraaid.
Gr Johan

Back