Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Leuk dat je reageerd maar ik ben nog niet verder (te mooi vliegweer)
Komt deze week wel weer en dan post ik de bevindingen wel.
Ik wil in ieder geval de standen zo hebben als de beschrijving.

Dan toch nog even een vraagje.
Het zou toch zo moeten zijn dat de quad horizontaal blijft als deze goed is afgesteld?
Uiteraard moet je dan corrigeren als hij weg drijft.
Bij mij is het zo dat de quad na een stuurbeweging b.v. naar rechts ook scheef door gaat.
Dat corrigeer je weer maar dan komt hij toch in een hevige schommeling.
Zou het gewicht van bijna 1 kg een probleem zijn?
De yaw zorgt er toch voor dat de staart (als je niet stuurt) op zijn plek blijft?
Een soort heading lock?

Ton

klopt Ton, doet die bij mij ook b.v stuurbeweging naar rechts rolt die iets naar rechts over , heel weinig bijsturen met de aileron heft dit op.
de aileron gyro zou dit eigenlijk moeten doen, daarom is de gain instelling belangrijk denk ik, blijven proberen met afstellen
Expo instellen is belangrijk, zo ook de uitslagen verlagen van de roeren, ik heb ze ongeveer op 50% staan en de YAW op 80%
nee is geen heading lock dacht ik maar een normal lock:
- 1: Een gyro met richting lock ook wel Heading lock of Heading Hold (HH) genoemd of afhankelijk van het merk (AVCS) genoemd.
Dit is een gyro die als doel heeft ongewilde afwijkingen van een bepaalde richting weer te herstellen naar de oorspronkelijke richting.
- 2: Een gyro zonder richting (heading) lock functie ook wel de 'Normaal' (Normal ) modus genoemd.
Dit is een gyro die als doel heeft plotselinge ongewilde bewegingen te dempen en wat te corrigeren.
zie: http://members.chello.nl/p-vanhout/Gyro_verschillen.htm

gewicht 1 kg moet geen probleem zijn dacht ik, iets zwaarder is beter is die niet zo windgevoelig

Laatst bewerkt:
Oke dat bijsturen snap ik en inderdaat kleine correcties. (als de heli)
Maar ik had gehoopt dat die gyro's meer zouden doen t.o.v. een heli die geen pitch en roll gyro heeft. Dus het afdrijven zou dan ook horizontaal moeten zijn toch?
Maar waarschijnlijk zijn de afstellingen nog niet correct.
Ton

Weer even aan de gang geweest.
De pots heb ik in de normale stand gezet dus ccw min en cw max.
Ik heb dan een beter zicht op hoger en lager volgens de beschrijving.
Na wat testen heb ik toch de 9x5 (i.p.v. 8x4) props er op gezet omdat ik veel gas nodig had om op te stijgen.
Uiteraard gaat hij nu wat sneller los.
Diverse instellingen geprobeerd en nu staat het geheel op:
- endpoints allemaal 100% (zender gaat tot 140)
- expo op elev en roll beide 30%
- de rudder geen expo
- de pots staan nu
- roll en pitch op 70%
- yaw op 50%

Er is nu mee te vliegen en ik houd hem (jaja) wel een minuut in de lucht met deze wind.
Maar door die 70% staand schud hij een beetje in de lucht.
Ik denk dat dit als oscilleren bedoeld wordt.
Dus de stand van de roll en pitch moet lager waardoor hij weer minder stabiel blijft.
Ik had mij meer van die stabiele horizontale stand voorgesteld.
Uiteraard accu’s weer leeg dus wachten.
Vanaf nu zal het veel oefenen en fijn afstellen zijn.
Het frame is naar mijn mening prut er is gauw een stukje af en de armen torderen ook makkelijk.
Dat zal het vlieg gedrag ook niet ten goede komen.

Dus we gaan ook aan de slag met Gert zijn plaatjes en buisjes.

Weet iemand of de update naar V 4.7 een verbetering geeft en zo ja waarin uit zich dat?

Alvast bedankt
Ton

Toch maar weer even posten net 2 accu's leeg gevlogen en dat ging alweer een stuk beter.
Wijzigingen nu zijn de roll en pitch gyro aanpassen.'
De stand 75% van beide is het stabielst.
Nadeel is weer dat hij schokt in beide richtingen.
Dus minderen naar 60 en dan 50 % wordt het schokken iets minder maar houd niet echt op.
Nadeel is dan weer dat hij slechter corrigeerd en dus veel stick beweging nodig heeft.
Ik vraag mij trouwens af of de slappe HK prop kwaliteit hier nog parten speelt.
Iemand daar ervaring mee ook met dat schokken?
En Gert heb jij nu V 4.7 er in zitten en is dat een verbetering?
1 Accu lading in de lucht lukt al maar nog lang niet stil op de plaats.

Ton

de aileron gyro zou dit eigenlijk moeten doen, daarom is de gain instelling belangrijk denk ik, blijven proberen met afstellen
Expo instellen is belangrijk, zo ook de uitslagen verlagen van de roeren, ik heb ze ongeveer op 50% staan en de YAW op 80%

Wat bedoel je precies met de gain instelling? De yaw stand?

Uitslagen verlagen van de roeren bedoel je dan endpoints verminderen in de zender naar die 50%

Ik heb V4.5 in mijn HK board.

Ton

Hallo Ton

Ik heb in mijn huidige board de originele firmware zitten, en deze voldoet ( mijns inziens ) prima om mee te beginnen.
In mijn tweede board ( die overigens een X word ) heb ik wel 4.7 zitten, gewoon om te proberen..

Daar ben ik nog niet verder mee gegaan, eerst lekker aan het hooveren geweest. Gisteravond nog in een lege fabriekshal bochtjes oefenen.. :-( Dit gaat me nog niet zo gemakkelijk af..maar we leren gestaag..

gr. Gert

Net even inkopen gedaan voor quadje nr:2

Deze keer 4 scheapo-esc's besteld via EBAY (7 $ p/s) ..gewoon even proberen. en gelijk maar een lipo buzzer d'r bij voor nog geen 3 $...

gr Gert

Ach wat is oud he.
Je bent zo oud als dat je je voelt Johan.

En was je nog op tijd om dat nieuwe board te kopen of heb je nog de voorgaande versie?

Het houd je wel van de straat hoor zo'n quad!

Ton

Gezond oud he!

Laatst bewerkt:
Gezond oud he!

Dat is de hoofdzaak. ;)

Ik heb het oude boardje maar ook de nieuwe versie bestelt .

Wil mij ook een beetje bezig houden met de quads . :D

Mijn frame heb ik gelijk verstevigt .

full

Ben er nu bij een mooie plastik koepel passend te maken .:cool:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke Johan het zal er best steviger van worden maar ik start toch met een simpel alu frame zoiets als dat van Gert en Moelie.
Hopelijk nog opvouwbaar dat zou wel makkelijk zijn.
Ton

Heb ik ook al in de maak . :D

En laat nog een bouwen door iemand met 1A spul , is wel duurder maar zal ook beter vliegen .

Maar dat lowbudget frame wil ik ook vliegend hebben.

Mvg Johan

Back