Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Wat ik heb vergeten te vermelden :oops: die van mij is wel met de originele "+board configuratie" ik moest dus enkel alles reversen en de potmeters aanpassen.
Groetjes ReneDL

Yaw ( Rudder ) op 125% gezet, weinig effect .
Blijft langzaam rechtsom draaien, rudder stick naar rechts rechtsom draaien wordt sneller, rudder stick naar links motors draaien sneller maar draait niet links om.

xquad.jpg

Ik kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt dat de motoren onder een hoek staan en niet vlak op de bodemplaat.
Klopt dat?

Probeer eens andere proppen..

Ik heb met de proppen van Hobbyking ook een minder snelle reactie op m'n richting / Yaw.. Als ik de 8x3.8SF uitvoering er op zet draait ie als een tierelier.

gr Gert

Die van mij heeft zijn eerste hupjes gemaakt het eerste wat ook opviel is het zwakke landingsgestel, daar moeten we zeker wat aan doen.
Groetjes ReneDL

Een mogelijke oplossing voor de slappe landingspoten.
Ik ga deze eronder zetten 4 stuks.
Gelijk wat vering en je blijft nergens achter haken.
Stuurhevel weglaten en draad inkorten en dan midden onder de armen zo dicht mogelijk bij de motoren.
Kun je ook nog taxien.

tailwheel.jpg

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Tail Wheel Assembly

Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben helemaal nieuw en werd deze discussie ingezogen omdat ik ook net zo'n HK quad geval aan het vliegen heb.
Mijn eerste accu-lading ging op aan afregelen en de 2e heb ik nonstop 12,5 minuten in de lucht gehad, waaruit mag blijken dat het een gemakkelijk vliegend object is.
Ook mijn landinggestel is intussen vervangen door een aluminium exemplaar van 190 gr, dus 170 gram extra wat een vliegduurverkorting oplevert van enkele minuten.
Hiervoor moet nog een carbon versie komen of de wel zeer doeltreffende oplossing van Gert.
Voor aspirant vliegers die problemen hebben met de ruder-instelling moet je bedenken dat er een drukfout in de handleiding staat.
In het tekeningetje waarin de draairicht van de motoren word aangegeven moet links en rechts omgedraaid worden, ander klopt de text over het controleren van de yaw-giro niet.
Ik vlieg met yaw 100 % en roll en pitch 50 %.
Het is een fantastische aanvulling op de heli's en ik ga binnenkort een 2e bestellen maar deze wil ik dan opbouwen met koolstofbuizen, dus zonder houten frame.
Mijn accu is 3S 2200 en de motoren zijn 1200 kv 150 watt en de props 8 X 4 en lijkt goed te voldoen.
De eerste keer proefdraaien had ik hem verzwaard met 1kg aan lijmtangen en een extra accu, in totaak 2 kg.
Deze combinatie bleef niet op de plek dus trekken doet ie wel.

Groeten Johan

Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben helemaal nieuw en werd deze discussie ingezogen omdat ik ook net zo'n HK quad geval aan het vliegen heb.
Mijn eerste accu-lading ging op aan afregelen en de 2e heb ik nonstop 12,5 minuten in de lucht gehad, waaruit mag blijken dat het een gemakkelijk vliegend object is.
Ook mijn landinggestel is intussen vervangen door een aluminium exemplaar van 190 gr, dus 170 gram extra wat een vliegduurverkorting oplevert van enkele minuten.
Hiervoor moet nog een carbon versie komen of de wel zeer doeltreffende oplossing van Gert.
Voor aspirant vliegers die problemen hebben met de ruder-instelling moet je bedenken dat er een drukfout in de handleiding staat.
In het tekeningetje waarin de draairicht van de motoren word aangegeven moet links en rechts omgedraaid worden, ander klopt de text over het controleren van de yaw-giro niet.
Het is een fantastische aanvulling op de heli's en ik ga binnenkort een 2e bestellen maar deze wil ik dan opbouwen met koolstofbuizen, dus zonder houten frame.
Mijn accu is 3S 2200 en de motoren zijn 1200 kv 150 watt en de props 8X5 en lijkt goed te voldoen.
De eerste keer proefdraaien had ik hem verzwaard met 1kg aan lijmtangen en een extra accu, in totaak 2 kg.
Deze combinatie bleef niet op de plek dus trekken doet ie wel.

Groeten Johan

johan,
vertel eens wat meer , vlieg je de + uitvoering ?
welke handleiding bedoel je?
is van de potmeters de CW stand 0 (minimaal) of de CCW stand 0 ?
heb je de yaw(rudder) gyro moeten reversen?
Hoe zijn je rudder, elevator and aile uitslagen op de zender ingesteld?

Laatst bewerkt:
Groeten Johan
Ik vlieg in de originele "+configuratie" en op de bijhorende tekening voor de draairichting van de motoren, draaien 1 en 4 (boven en onder) tegen klokwijzerzin en motoren 2 en 3 (links en rechts) in klokwijzerzin wat volgens mij zo moet ook want als je 2 en 3 gaat omdraaien, draaien ze alle vier in de zelfde richting wat zeker niet mag en zouden twee soorten propellers geen nut meer hebben.
Groetjes ReneDL

Een plaatje zegt meer dan .........
Hij veert nog lekker ook bij de landing.

Helaas nog niet alle spullen binnen.
De ESC zijn 23-07 verzonden en nog niet binnen en geen brief.
Geduld dus en afwachten.
Ton

P1110882.jpg

P1110885.jpg

@ Helitony dat is goed opgemerkt de draairichting is inderdaad juist andersom, ik denk (dat is wel mijn persoonlijke mening) dat het niets uitmaakt aan de goede werking als je natuurlijk ook de gyros gaat reversen, zodat ze ten opzichte van de draaizin de juiste richting aansturen.
Het is tenslotte de bedoeling dat ze twee aan twee tegenovergesteld van elkaar draaien om het tegenkoppel te compenseren, door dan één sneller te laten draaien dan de anderen ga je daar meer koppel (tegenkoppel) creëren en het toestel in een bepaalde richting sturen.
Groetjes ReneDL

Kan ik dan de conclusie trekken dat dit de juiste draairichting is die volgens de HK manual?
Uiteraard als je een ongewijzigd HK board gebruik.
Van boven op de quad gezien.
Wie weet het?

draairichtinguitmanual.jpg

Kan ik dan de conclusie trekken dat dit de juiste draairichting is die volgens de HK manual?
Uiteraard als je een ongewijzigd HK board gebruik.
Van boven op de quad gezien.
Wie weet het?

Ik ben zeker geen expert het is ook mijn eerste quad met HK boardje en onderdelen, ik heb alles gedaan volgens de HK manual en:
-Als je gebruik maakt van een Spektrum zender moet je alles reversen uitgenomen gas.
-De instellingen op de potmeters van het boardje zijn nu (bij benadering in %) 45-45-55 dus de eerste twee iets minder dan half en de derde iets meer dan half.
-De instellingen van mijn zender zijn:
-Rolroeren :
Pos 0 D/R op 100 100 en Expo op 30 30
Pos 1 D/R op 75 75 en Expo op 30 30
Pos 2 D/R op 50 50 en Expo op 30 30 => deze gebruik ik
-Elevator :
Pos 0 D/R op 100 100 en Expo op 30 30
Pos 1 D/R op 75 75 en Expo op 30 30
Pos 2 D/R op 50 50 en Expo op 30 30 => deze gebruik ik
- Rudder :
Pos 0 D/R op 100 100 en Expo op 30 30 => deze gebruik ik
Pos 1 D/R op 75 75 en Expo op30 30
Pos 2 D/R op 50 50 en Expo op 30 30
Ik heb voor de zekerheid de quad nog eens in gang gestoken en hem 3 maal laten liften en telkens ging hij mooi van de grond (20 a 30cm .... meer durf ik hier niet het landingsgestel moet nog worden aangepast en ik heb hier in mijn bouwruimte ook niet veel vrije ruimte meer over) en dat zonder noemenswaardige afwijkingen, een klein beetje driften doen ze altijd door de turbulentie op die hoogte. Maar zeker geen afwijkende bewegingen links, rechts, voor, achter of draaien rond zijn as, dus mag ik zeggen dat alles werkt zoals het moet en volgens de voorschriften uit de beschrijving.
Groetjes ReneDL

Goeie info Rene.
Dus HK manual is correct met versie 4.5 zo uit de box.
Ga je updaten naar 4.7 , wat ook op het HK board kan, dan zal je waarschijnlijk ook moeten voldoen aan de KK manual en dus andere draairichtingen.
Kan iemand dat nog bevestigen.
Ton

Ps. dat reversen is dat alleen bij een Spectrum zender?

Channel:------------ Ailerons:---------Elevator:----------Throttle:--------Rudder:
JR en Spektrum-----Revers------------Revers------------Normal----------Revers
Futaba---------------Normal------------Normal-----------Revers-----------Normal
Hitec-----------------Normal------------Revers------------Normal----------Normal

Groetjes ReneDL

Laatst bewerkt:
@ Jaccies: met 100% yaw en 50 % roll en pitch bedoelde ik de gevoeligheid van de giro's.
Toevallig word ook geadviseerd op de zender de ATV op 100 voor de ruder en 50 voor de roll en de pitch te zetten,
Ik heb hem opgebouwd in de +configuratie.
Eerst had ik de gevoeligheid van de rudergiro op 50 % en ik merk geen verschil tussen 50 en 100 %.
Wel is de besturing uiterst sloom op de ruder dus misschien moet ik de gevoeligheid eens terug brengen naar 40 of 30 %.
CW is naar 100 %.
Of ik heb moeten reversen, weet ik niet meer, maakt ook niet uit, het moet goed staan.
Met de handleiding bedoel ik die Ton aangeeft.
De andere is: 277815067X86875X32.pdf , hier is de test op de draairichting vergelijkbaar maar staan de rotoren anders om te draaien.
Mijn quadflyer draait dus met de rotoren verkeerd om en dat staat zoals verwacht de goede werking niet in de weg.
Ik weet zo niet wie, maar er had er een problemen met de ruderbesturing, ik kan me voorstellen dat als de props niet uit hetzelfde nest komen en de luchtweerstand ik draairichting verschilt dan kun je dit met de zender niet oversturen.
Ik gebruik props van 8 X 4 (itt eerder vermeld) Turnigy 2210C motoren, Turnigy AE-30A ESC's, Futaba R6008HS ontvanger en FF10 zender.
Gr Johan

Back