Spektrum DX8 en telemetrie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Marcel, 15 dec 2022.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo ,

    Onlangs heb ik een DX8 (ouder type) op de kop getikt en wil me eens verdiepen in het Telemetrie gebeuren, ik ben daar een leek in.

    Nou heb ik de TM1000 telemetrie module voorbij zien komen maar heb nog wel wat onduidelijkheden;

    Heb je de TM1000 module zowieso nodig en dan nog de extra sensoren?
    Of zijn er ook ontvangers te koop waar al telemetrie ingebouwd zit?
     
  2. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Niemand tips?
     
  3. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Welke DX8 heb je? Als dit de allereerste versie is dan zijn de telemetrie mogelijkheden beperkt. B.v. Met de TM100 en een vario/hoogte meter wordt alleen de hoogte weergegeven.
    Er zijn inderdaad nieuwe ontvangers die ingebouwde telemetrie hebben maar niet alle sensoren werken goed op de oudste DX8. Heb je een nieuwere versie, die ook al wat jaren oud is, dan werkt alles zonder problemen. Het is wel verstandig om de laatste versie van de software van de DX8 in de zender te hebben.
     
  4. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Het is de oudere variant idd,heb laatst een TM1000 module op de kop getikt met een Temp. sensor. erbij.
    Vraag me af of een variometer/hoogtemeter voor de TM1000 nog te koop is.

    Wat betreft de nieuwere telemetrieontvangers icm oude DX8...dat is dus een kwestie van proberen begrijp ik? ;-)
     
  5. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    De nieuwe type sensoren werken ook op de TM1000. In jouw geval is de DX8 de beperkende factor. Ik heb met mijn iX20 ook nog gewoon een TM1000 in gebruik en dit werkt prima. Het voordeel van een ontvanger met ingebouwde telemetrie is dat je geen TM1000 meer nodig hebt. dit scheelt natuurlijk ruimte.
    Koop geen nieuwe ontvanger met ingebouwde stabilisatie. Om deze te configureren heb je echt een modernere zender nodig.
    Ik kan een vriend van mij vragen of hij zijn DX8 een keertje meebrengt; dan zou ik de combinatie voor je kunnen uittesten. Dit kan echter wel enkele weken duren aangezien we maar weinig op het vliegveld zijn.
     
  6. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zie net dat er ook 3 verschillende varianten zijn van de Telemetrie sensor:
    -De SPMA9587 (die zou zowieso moeten werken als ik de spektrum website bekijk.
    -De SPMA95870
    -De SPMA95871

    De 2 laatste lijken nieuwere varianten maar of die ook met de (oudere) DX8 werken?
     
  7. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Heb inmiddels de TM1000 module en SPMA95871 gekoppeld en zie op het display vd zender een signaal icoontje .

    In het telemetrie menu kan ik wel alarmen instellen qua hoogte en snelheid, maar kan ik die informatie ook in realtime zien?
    En de ontvanger accu spanning?
    Dat is een 4,8v ontvanger NIMH maar in het menu staat enkel lipo?
     
  8. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Afgelopen maandag met de DX8 wat zaken gecontroleerd. oa een nieuw type ontvanger met ingebouwde hoogte/vario.
    De hoogtemeter werkt wel op de zender echter de vario niet.
    De GPS module die je nu hebt heeft wel een hoogte functie maar deze is niet accuraat; GPS is ook niet bedoeld om hoogte weer te geven.
    De telemetrie display is te selecteren en realtime zichtbaar maar alleen als er telemetrie signalen binnen komen, dan kun je met het scrollwheel het gewenste scherm oproepen.
    Je moet voor de ontvangerspanning naar het telemetrie venster gaan en dan bij de optie Volt de juiste gegevens instellen.
     
  9. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben inmiddels wat wijzer geworden ! Idd door het scroll wiel te draaien zie ik wel de realtime info!
    Welke ontvanger gebruik je?
     
  10. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Ik neem aan dat je de ontvanger bedoelt waarmee ik getest heb?
    Dat zijn de AR8020T DSMX 8 Kanaals en AR6610T DSMX 6 Kanaals. En beide werkte goed met de hoogtemeter.
    Het prijsverschil tussen deze twee ontvangers is minimaal. Alleen als de 8 kanaals te groot is is de 6 kanaals een optie.

    Zelf heb ik geen DX8 meer, deze heb ik verkocht aan mijn vliegvriend. Momenteel vlieg ik met een iX20 en een DX18QQ en heb zo'n 35 ontvangers in gebruik van verschillende type's.
    Allemaal originele spektrum want met die china troep heb ik enkele kisten mee verloren.
     
  11. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Ook mijn ervaring. Met originele!!! ontvangers geen problemen. Toch blijft spektrum ergen een imago houden.
     

Deel Deze Pagina