Spektrum dx8 - stick probleem/vervangen

Hoi lezers, ik vlieg nu ongeveer een kleine twee jaar met een Spektrum DX8. Deze heb ik ooit over gekocht van een ander lid van het Modelbouwforum. Nu zit ik met het probleem dat de rudder hapert, dit wilt zeggen dat het signaal telkens van 20 naar 19 gaat. Het resultaat? Een krakende servo. Daarnaast geeft de rudder een uitslag (op de monitor van de zender) die links niet verder komt dan 78% en rechts niet verder dan 38%. Zelfs het kalibreren is niet of lastig te doen omdat de zender het niet snapt volgens mij.

Nu is mijn vraag het volgende: wat kan ik hier het beste mee doen? Ik heb hem al een keer opengehaald maar ik zag meteen al dat het echt een klus is om een stick te vervangen, en ik wil niks kapot maken . Heeft één van jullie hier ervaringen mee? En waar kan ik zo'n stick bestellen? Ik vind het niet erg om het door iemand van het modelbouwforum te laten doen, uiteraard tegen een vergoeding.

Ik heb geen factuur ontvangen tijdens het kopen van de zender, die was er namelijk niet. De zender valt ook sowieso buiten de garantie. Wat ik wel ooit heb gedaan is een maitlje naar Horizon Hobby gestuurd, hun sturen me door naar Duitsland. Hun zeiden mij dat een unit 44,90 kost inclusief shipping. Misschien moet ik dit overwegen.

Ik hoor graag van jullie of jullie hier ervaringen mee hebben.

Hoi,
Ik heb vorige maand mijn komplete rechter gimbal unit vervangen op mijn DX18. De mijne was afgebroken precies op bevestigingspunten van de Stick. Op zich stelt het niet veel voor als je heel secuur te werk gaat en de onderdelen in de juiste volgorde verwijderd. Bij mijn zender zit de Gimbal nog achter de Trimswitches, deze moeten dus ook eerst eruit om erbij te kunnen komen.

Als je zeker weet dat het aan je Stick ligt (Gimbal Unit), zou ik zeker overwegen om de hele Unit te vervangen. Mijn Unit kostte €75, maar door een verkeerde prijsopgave van HH Duitsland mocht ik het ook voor €44,90 hebben.

Ik wil het wel voor je vervangen als je het zelf niet aandurft. Stuur me maar een PB.

Hoi,
Ik heb vorige maand mijn komplete rechter gimbal unit vervangen op mijn DX18. De mijne was afgebroken precies op bevestigingspunten van de Stick. Op zich stelt het niet veel voor als je heel secuur te werk gaat en de onderdelen in de juiste volgorde verwijderd. Bij mijn zender zit de Gimbal nog achter de Trimswitches, deze moeten dus ook eerst eruit om erbij te kunnen komen.

Als je zeker weet dat het aan je Stick ligt (Gimbal Unit), zou ik zeker overwegen om de hele Unit te vervangen. Mijn Unit kostte €75, maar door een verkeerde prijsopgave van HH Duitsland mocht ik het ook voor €44,90 hebben.

Ik wil het wel voor je vervangen als je het zelf niet aandurft. Stuur me maar een PB.

Bedankt voor je reactie. Ik heb Horizon Hobby Duitsland maar even een mailtje verstuurd. Ze zijn daar niet zo snel heb ik het idee. Vandaag ook maar een paar keer gebeld, telefoon opnemen doen ze niet aan volgens mij. Ik wacht geduldig af.

@Rednas_N heb je de Unit nou al vervangen en is het probleem nu verholpen? Tijdje niks meer gehoord/gelezen..

Hi,

Sorry voor mijn late reactie, niet zo netjes. Ik heb hem inmiddels vervangen en het probleem is opgelost. Besteld via Horizon Hobby, weet even niet meer uit mijn hoofd welk mail adres dat was. Vervangen was zo gedaan, viel allemaal reuze mee! Bedankt voor jullie hulp!

sorry, dat ik het zo brutaal zeg,
maar een (tweedehands) spectrum zender heeft me 2 heli's gekost,
(ik vlieg sinds 5 jaar futaba zonder problemen)

sorry, dat ik het zo brutaal zeg,
maar een (tweedehands) spectrum zender heeft me 2 heli's gekost,
(ik vlieg sinds 5 jaar futaba zonder problemen)
Zo zou ik niet weer een Peugeot kopen/leasen na ervaring van "emissiestoring" met een 308 die op de snelweg de motor uitzette vanwege een haperende egr klep (bleek later) en dan pas weer wou starten als die stil stond; wat een hekel kreeg ik aan die auto en de fabrikant. Maar misschien zijn er ook mensen zijn die er wel goede ervaringen mee hebben ;)

Zo zou ik niet weer een Peugeot kopen/leasen na ervaring van "emissiestoring" met een 308 die op de snelweg de motor uitzette vanwege een haperende egr klep (bleek later) en dan pas weer wou starten als die stil stond; wat een hekel kreeg ik aan die auto en de fabrikant. Maar misschien zijn er ook mensen zijn die er wel goede ervaringen mee hebben ;)
... dat is ook zo, Chris

de ene is heel blij met Spectrum en je kan idd heel veel mee, b.v. met hun satellieten systeem enzv.
de andere kijkt voor qualiteit zo als Jeti, die idd brushles potmeters hebben,
da kan eigentlijk niks kapot aan gaan,
en bij Futaba heb ik ook nog geen klachten gehoort,
maar regelmatig bij Spectrum !!!
vandaar mijn post,
en uit eigen ervaring, ... helaas.

Groet
Uwe

Jeti heeft geen brushless potmeters, als die al bestaan.

In de stickunits gebruikt Jeti Hallsensoren die de verdraaing van stick meten door middel van veranderingen in het magnetisch veld van op de stick-assen gemonteerde magneten.

Jeti heeft geen brushless potmeters, als die al bestaan.

In de stickunits gebruikt Jeti Hallsensoren die de verdraaing van stick meten door middel van veranderingen in het magnetisch veld van op de stick-assen gemonteerde magneten.

top,
bedankt voor de INFO,
belangrijk voor mij was: geen gewone potmeter

leuk ... als ik maar zou wisselen van systeem (zender) zou ik niet meer moeten kiezen
.. nog eens bedankt voor de info !!
groetjes, Uwe

Back