Spektrum IX14

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Fred1963, 6 nov 2022.

  1. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hallo,

    Ik ben toe aan een nieuwe en kwalitatief iets betere zender dan ik nu heb. Ik vlieg RC helikopters en mijn nieuwe zender is bedoeld voor de wat grotere schaalheli's. Ik denk zelf aan de Nieuwe Spektrum IX14, maar heb nog geen ervaring met Spektrum. In een ver verleden gevlogen met de Futaba FC 18 en op dit moment vlieg ik met een Radiolink zender.
    De zender zou niet te moeilijk in te stellen moeten zijn, maar wel verschillende optie's in vliegmodi moeten hebben en met bijv Axon-Bavarian Demon kunnen communiceren.
    Nu is de IX14 nog erg nieuw, dus ben ik ziezo benieuwd naar wat de ervaringen zijn in het vliegen met Spektrum en in het bijzonder met IX
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    makkelijk instellen..
    ieder zender is makkelijk, als je eenmaal door hebt hoe de "flow" bedacht is

    In de regel is het vliegmodi verhaal ook redelijk standaard tegenwoordig.
    communicatie met een stabilisatie is een sbus verbinding, dat zit meer aan de ontvanger kant
    in de regel is het per stabilisatie ook maar net hoe je dingen in wilt stellen. persoonlijk zet ik alles in mijn zender..
    maar vbar kan ook met "banks" werken, waardoor je per vliegmodus bank wisselt, en zodoende letterlijk alles kunt veranderen door van vliegmodus te wisselen.

    Speciale reden om naar Spectrum te gaan?
    meestal zie je een futaba man niet zomaar naar spectrum grijpen :D
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  3. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hoi
    Bedankt voor je reactie. Mijn Futaba ervaring is van voor 2008. Ik heb jaren niet gevlogen en ben weer begonnen met een wat goedkopere Radiolink zender. Opzich prima maar de glimbs zijn niet echt naar mijn wens te stellen. en ook minder nauwkeurig heb ik het gevoel. Eigenlijk nog steeds zoekende naar een goede opvolger voor de FC18. Ik heb niet echt een reden om naar Spectrum te gaan. Ik vind de nieuwe Spektrum IX14 een mooi concept, lijkt kwalitatief heel goed en ook voor mijn schaalheli meer dan genoeg optie's en kanalen.
     
  4. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Ik vlieg de nx serie, geen problemen en inderdaad makkelijk in te stellen(wel compleet andere software dan de IX serie). Ik heb ook een paar keer met een Futaba mogen vliegen, maar vind de Spektrum fijner in de hand liggen. Maar dit is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Ik zag de IX14 ook voorbij komen en vond het jammer dat mijn zender nog maar 1.5 jaar oud is.;) Anders had ik hem graag vervangen voor dit model.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    In de futaba sferen rond dat prijspunt heb je de T18 en T16
    bij die 2 heb je ook de optie om "potless gimbals" erop te zetten.
    dan zal de potmeter nooit meer roet in het leven gooien.
    al heb ik dat bij futaba eigenlijk nooit gehad.
    instellen gaat vrij makkelijk, als je hem ff door hebt. in eerste instantie kan het een beetje overweldigend zijn..
    maar letterlijk alles kan.
    kies je de goede versie, kun je ook switchen van protocol. futaba heeft 2 protocollen, met verlenging naar telemetrie.
    normaal heeft een zender 1 protocol. de goede versie van deze zender heeft er 2.

    Eigenlijk zou je ff naar een winkel moeten stappen, en de zenders een keer in de hand moeten houden
    het instellen zou ik niet perse als aankoopargument houden, in feite is dat voor futaba en spectrum goed..
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Jeti DS 12 , heel fijne zender en top in combinatie met div FBL systemen zoals de BD Axon ,alles vanaf de zender in te stellen , top telemetrie en duidelijke instel menu’s, en redelijke prijs.
     
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Vbar control...van af 1989 tot 2018 Futaba man geweest (diverse zenders gehad),maar Nu met Vbar control wil ik niet anders meer.
     
  8. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Ik heb de indruk dat je voor Jeti eigenlijk alles zelf moet opbouwen, omdat het geen voor geprogrammeerde basis in zich heeft. Dat vind ik een beetje te lastig. Maar voor zover ik dat kan beoordelen lijken mij eigenlijk alle zenders in deze prijsklasse goed. De Android interfase lijkt erg gebruiksvriendelijk in de IX 14 en dat is voor mij wel belangrijk.
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Dat is wel een behoorlijke misvatting , Kijk eens op de site van Jeti en bekijk de manuals eens ., is een van de meest gebruiksvriendelijke en meest betrouwbare zenders die er zijn (ik kom van Futaba FX) ( persoonlijk zou ik geen heli met een Spektrum de lucht in durven sturen) en android is voor besturing ook niet echt "mijn ding" , liever dedicated software die echt gemaakt is voor maar een doel .
    link Jeti manual >> https://www.jetimodel.com/katalog/-duplex-ds-12-carbon-gray-special-edition--12.htm#product-files
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nu gaan we helemaal de persoonlijke voorkeur kant op :D
    dus weeg het mee zover als je het zelf prettig vind..

    android is al helemaal niet mijn ding..
    in een telefoon niet. zat gezeik er mee gehad.
    aan mn oor nog tot daar aan toe, mijn vliegende toestellen vind ik een ander verhaal.
    de combinatie android-zender zou ik persoonlijk niet doen.
    of je moet veel ervaring met het merk hebben die anders verteld.

    zowieso vind ik het raar dat spectrum mensen om de haverklap die bindplug naar voren halen, en het ook echt regelmatig hun problemen oplost.
    aan de andere kant, electrisch vliegen vinden velen de oplossing op alles, en ik probeer nog steeds overal brandstof in te zetten..
    in het kader, iedereen heeft zijn eigen zelfgekozen problemen :D

    zo heb je ook de open source zenders nog.
    Frsky als ik mij niet vergis?
    dat komt met wel wat standaard dingen, maar je kunt letterlijk alles.
    moet je wel zin in hebben om uit te zoeken..

    futaba moet je gewoon ff liggen qua programmeren (eigenlijk ieder merk wel.. sommige menustructuren "pakken" je, of gewoon echt heel erg niet)
     
  11. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Bedankt voor de reacties ik ga die Jeti ook nog even bekijken want blijkbaar klopt mijn info dus niet. Is die Jeti ook te gebruiken met mijn realflight 9.5?
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
  13. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Ik ga er eens naar kijken bedankt
     

Deel Deze Pagina