SPEKTRUM telemetrie

Discussie in 'overige' gestart door et1961, 15 sep 2012.

  1. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Hi,

    Het lukt mij niet om een Spektrum telemetrie module TM1000 te binden aan een AR7100 ontvanger.

    De TM1000 heb ik aangesloten met het bijgeleverde kabeltje op de DATA/BIND ingang van de AR7100 ontvanger. Aansluiting bevindt zich aan de onderkant linkse van de 3 horizontale socketjes (als je naar de aansluitingen kijkt).

    Als ik het BIND toetsje van de TM1000 module indrukt en spanning op de ontvanger zet, gaan de oranje ledjes op de ontvanger en de aangesloten sattelieten snel knipperen, maar op de TM1000 module niet....
    Vervolgens kan ik met de zender de ontvanger binden, maar na het bindproces wordt de telemetrie module niet gevonden.

    Als ik het zelfde proces met een AR8000 ontvanger uitvoer, dan gaat na het aansluiten van de voeding op de ontvanger, ook het oranje ledje van de TM1000 module knipperen. En wordt de telemetrie module na het bindproces netjes gevonden.

    Iemand een idee wat ik fout doe?

    -misschien de polariteit van de TM1000 plug omdraaien (oranje zit op puls, bruin zit op min) althans volgens de aansluitgegevens op de AR7100 module....
    -misschien de de middelste van de 3 sockets aan de onderzijde van de ontvanger gebruiken?

    Alvast bedankt,

    Etienne
     
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik heb die combo nooit geprobeerd maar is de 7100 wel DSMX compatible?
    En als je de zender eerst op DSM2 zet?
     
  3. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Leuke video Sandor, maar niks over hoe je de telemetrie module moet binden aan je ontvanger/zender. Hoe je de temperatuursensor en spanningssensor moet aansluiten wist ik al....
     
  5. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik weet niet waar het probleem aan zou liggen. Ik gebruik hem idd zonder probleem met een AR8000 maar ik heb de module later gebonden zonder dat ik de bindplug moest gebruiken op de AR8000 als ik me goed herinner. Kan je gewoon niet de module onder stroom brengen terwijl je de bind knop induwt op de ontvanger? Vervolgens de zender starten in BIND mode.

    In principe zou het niets met de ontvanger te maken mogen hebben daar de TM-1000 module als een losse ontvanger gaat verzenden naar je DX-8. De data gaat niet over de AR... Daarom dat je soms de TM out of range gaat hebben als je met bv de kleine TM-1100 vliegt ipv de TM-1000 dewelke een grotere antenne heeft.
     
  6. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Dank je, ik heb wat gevonden op internet;

    I had the same problem. I got them to bind by doing these steps.

    1. Plug tele unit into bind data port on the rx
    2. Turn on the RX with the bind plug pressed down on the tele unit. The RX sats should be flashing but not the tele unit
    3. Then while still holding the bind button on the tele unit, unplug it from the RX and plug it into a 5v power source( I used another powered up RX)
    4. Now the tele unit should be flashing too.
    5. Now bind them to your DX8
    6. Then turn off both and plug in the tele unit to your 9100 and all should be good.

    Complete pain in the arse but it got the job done for me.....


    Kennelijk kan je de TM1000 los van de RX(AR7100/8000) binden.

    Ik ga het bovenstaande eerst eens proberen....
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja hoor kan je idd, zoals ik zei, hij werkt NAAST je AR module, niet ermee samen. Hij haalt gewoon zijn stroom van de AR.

    Veel succes en laat weten of het lukt, anders kijk ik morgen wel eens na hoe ik het precies gedaan heb. Is maar een kleine moeite.
     
  8. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Gelukt! :)
     
  9. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik snap wel wat je probleem was hoor. Ik vond het ook heel slecht gedocumenteerd allemaal voor de Spektrum telemetrie. Weinig te vinden op het net en heel moeilijk om een goede manual te vinden, heb het ook trial-and-error geleerd.

    Er is wel wat info van Spektrum zelf maar die is echt totaal niet toereikend vind ik...
    Moest je vragen hebben mag je altijd PBtje sturen, ik begin nu redelijk thuis te zijn met de telemetrie spullen. Enjoy!
     
  10. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Dank je Jacob! Zal je zeker een PB sturen mocht ik nog vragen hebben :)

    Icm de AR8000 werkt het zo als in de handleiding vermeld. TM1000 op de BIND/DATA poort, bindtoetsje inhouden op de TM1000 en de RX op de voedingsspanning aansluiten.
    Met de AR7100 lukte het niet, totdat ik de AR7100 en de TM1000 (met externe voeding) gelijktijdig in de bindmode bracht...
     
  11. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Zojuist een AR7000 met een TM1000 module “gebind” met behulp van een y-kabel, dat ging prima!
    Nu zie ik op mijn zender(oudere) DX8 wel dat ie een signaal grafiekje erbij laat zien op het display.
    Maar zou ik nu ook de spanning van de ontvanger accu moeten kunnen zien ergens?(4,8v NIMH)
    Ik kan in het telemetrie menu in de zender enkel kiezen voor lipo pack?
    En kun je bv bij GPS/Speed enkel een alarm instellen met waarschuwing of kun je die ook ergens in “realtime” zien?
     

Deel Deze Pagina