Spektrum UHF repeater

Discussie in 'Model elektronica' gestart door keenestar23, 18 jul 2014.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    We hebben het over 2000 mW (miliwatt) geen 2000 MW (megawatt)

    We hebben het alleen nog maar over 2.4 GHz gehad in dit draadje

    2.4 GHz = UHF
    UHF ligt tussen de 300 MHz en 3 GHz
     
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat ligt eraan wat je precies wilt. Als je b.v. laag en ver wilt vliegen dan heb je antennes die een platte wijde donut afstraalkarakteristiek hebben. Als je hoog wilt, dan heb je andere antennes nodig al zou ik hoger dan 300m niet aanbevelen. Je kunt ook beginnen met de antenne in het toestel ideaal te plaatsen en de antenne van de zender helemaal vrij te houden. Als dat laatste lastig is dan zou je hem samen met de hf module op een driepoot kunnen monteren. Maar als je echt grote afstanden wilt overbruggen dan is 2.4GHz niet de beste oplossing. 35MHz of 433MHz is dan veel beter. Op welke frequentie zit je video eigenlijk? Van 1.2GHz is bekend dat het zonder maatregelen niet lekker samengaat met 433Mhz en 2.4GHz besturing.

    Ik heb geen ervaring met 2.4 besturing, maar je kunt bij bepaalde zenders de baud-rate lager zetten en/of de telemetrie uitzetten om verder bereik te krijgen. Je kunt ook kijken of je ontvanger misschien verouderd is. Nieuwe ontvangers zijn soms gevoeliger, gewoon omdat de ontwikkeling niet stil staat.

    Ik vraag me trouwens wel af of je frequency-hopping wel goed overweg kan met je wifi-booster. Ik nam eerst aan dat je een draadloze wifi-repeater had, maar ik heb het idee dat het gewoon een booster is, dus met een draad tussen zender en booster. Werkt de hopping dan nog wel? Met een versterker ertussen lijkt het me dat de zender niet meer goed kan detecteren of er storing is.

    Martin
     
  3. keenestar23

    keenestar23

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    7
    Voor mijn besturing gebruik ik een dx7s 2.4 ghz en een Ar6210 receiver , de ar6210 zit aangesloten op de 433mhz transmitter en die is gekoppeld aan een 433mhz ontvanger in het toestel *Met frequency hopping

    Voor mijn video gebruik ik immersion 600Mw tx en de attitude v2 fat shark goggles welke op 5.8ghz werken

    ik vlieg al jaren met 2.4 ghz zonder problemen en heb verschillende dingen geprobeerd om het bereik te vergroten dit helaas zonder goede resultaten vandaar de overstap naar 433mhz .


    Sins vandaag is de set werkend en behaalde goede resultaten op 200mw
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ah nu komt de aap uit de mouw.

    Jij heb het steeds over een repeater. Maar je maakt dus gewoon gebruik van een 433MHz zender.
    Geen repeater dus.

    Wel het beestje bij de naam noemen want zo ontstaat er verwarring.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Tabel 1 = short range devices (SRD). Hierin komt 433 MHz voor.

    Tabel 2 = breedband data systemen. Hieronder vallen onze 2,4 GHz radiobesturings zenders.

    Tabel 8 = modelbesturingsfrequenties.
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ja, nu snap ik hem ook. Volgens mij mag je de combi 2.4GHz ontvanger + 433MHz zender best een repeater noemen want een repeater hoeft niet op dezelfde frequentie te zenden en te ontvangen. Volgens mij dan.

    Repeater - Wikipedia, the free encyclopedia

    Maar de echte verwarring is de term "UHF" die voornamelijk voor 433MHz gebezigd wordt, maar ook valide is voor 2.4GHz. Volgens mij dan :)

    Martin
     
  8. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik vraag mij af of wiki hier gelijk heeft.

    Repeaten bekend letterlijk herhalen.
    Dat is niet wat hier gebeurt.
    Het signaal word namelijk omgezet naar een ander signaal.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Wiki heeft gelijk als ze stellen dat je kan het signaal kan versterken en op een (iets) andere frequentie doorsturen. Dat wordt veel gedaan om te voorkomen dat het heruitgezonden signaal met het originele signaal gaat interfereren en zo storingen veroorzaken.
    Dat in dit geval niet van een repeater sprake is klopt ook. Het signaal wat binnen komt wordt veranderd en als een ander signaal weer uitgezonden. Een 2,4GHz zender zendt computercodes uit die in de ontvanger worden omgezet in stuurpulsen voor de servo's. Een 2,4GHz ontvanger heeft geen uitgang waar de computercodes uit komen, vaak wel een PPM uitgang. Die uitgang kan je dan gebruiken om via de 433MHz band weer uit te zenden. Maar dat is dus geen herhaling van het originele signaal dus geen repeater.

    Overigens vind ik het wel een beetje onzin om het signaal via een andere, tevens niet toegestane, frequentie uit te gaan zenden. Allemaal extra elektronica die storingen kan veroorzaken en kapot kan gaan.
    De 2,4GHz apparatuur heeft in de vrije lucht meer dan ruimschoots voldoende reikwijdte om wel een kilometer ver te kunnen komen. Als je zo ver weg vliegt kan je niet meer zien wat je model doet dus is meer reikwijdte nergens voor nodig.
    Daar komt bij dat er op de 433MHz heel erg veel apparatuur zit die jouw verbinding ook kunnen verstoren. Denk bijvoorbeeld aan de autosleutels van tegenwoordig en afstandsbedieningen van garage deuren. Maar er wordt ook door babyfoons en dergelijke gebruik gemaakt van deze frequentieband. Ook in de "industrie" wordt deze frequentieband heel erg veel gebruikt voor allerhande toepassingen.
    Daarom mag hij niet voor modelbesturing worden gebruikt. Je model kan heel makkelijk gestoord worden en dan weet je niet meer wat er mee gebeurt. Het is dus een veiligheidspunt waarom het verboden is.

    Waarom wordt er toch iedere keer weer zo gerotzooid met steeds weer andere frequenties en steeds hogere vermogens? We hebben verdorie een hele reeks frequenties die we helemaal voor ons zelf hebben! Daarnaast is de 2,4GHz ook als zeer bruikbare en betrouwbare band ter beschikking gekomen. De toegestane vermogens zijn echt ruimschoots voldoende voor ons modelbouwers. Als het niet voldoende lijkt te zijn is er iets aan de hand. Dan is er iets mis met de antenne(s). Er kan een defect in de zender en/of de ontvanger zitten. De draad naar de antenne los bijvoorbeeld. Maar het kan ook zijn dat de inbouw in het model niet klopt. De antenne(s) word(en) bijvoorbeeld te veel afgeschermd door een koolstof romp of iets dergelijks. En zo voorts, en zo voorts, enz, enz..........

    Als we zo doorgaan met het aan de laars lappen van de regels moet je niet gek opkijken als er mensen of instanties komen die daar paal en perk aan willen en gaan stellen. Dan kan het gebeuren dat de wetgever simpelweg alles gaat verbieden en dat we alleen nog met een vergunning en daaraan gebonden strikte voorwaarden nog iets kunnen doen.
    Hou je aan de regels die er nu al zijn dan houden we nog wat vrijheid over en kunnen we redelijk ongestoord met onze hobby doorgaan. Wil je meer? Verdiep je dan veel meer in de materie zorg dan voor de nodige vergunningen of machtigingen. Ga bijvoorbeeld lessen volgen en een machtiging als radioamateur halen. Natuurlijk moet je dan ook volgens strikte regels gaan werken maar dan weet je wel heel goed waar je mee bezig bent. Dan weet je dat wat jij aan het doen bent mogelijk als gevolg kan hebben. Dan weet je wat je moet doen om storingen en/of problemen voor anderen te voorkomen.
    Verpest het niet voor jezelf en ons allemaal!!!!!
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou het niet op met mijn geweten willen hebben om een bouwvakker met een bouwkraan van het dak te maaien.
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik ook niet ;) haha

    [​IMG][​IMG]

    Leuk weetje, als ik mijn afstandsbediening aanzet dan gaat bij Mercedes en volkswagen de deur niet meer van het slot. ;)
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Mooi voorbeeld waar ik nog niet eens aan gedacht heb. Maar voor zover ik deze systemen ken, niet zo heel goed maar toch, zitten hier beveiligingen in die er voor zorgen dat de kraan geen gekke dingen kan gaan doen als de verbinding wordt verstoord. Blijft natuurlijk dat het verschrikkelijk vervelend is en misschien ook wel eens gevaarlijk kan zijn als de kraan steeds stopt met werken doordat er ergens iemand met een stoorzender bezig is.
     
  13. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik heb het nog nooit gehad gelukkig.

    Er zit wel een soort van failsave op idd. Bij storing of buiten bereik gaat de motor van de kraan uit.

    Maar ook dat is zelden.
    En ik loop toch vaak door gebouwen etc
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Gelukkig maar dan is er geen gevaar voor jouw en de kraan. Maar dat betekend dat jouw zender best een sterke zender is die dus heel makkelijk een modelbesturing kan wegdrukken. Dan wordt dus het model onbestuurbaar door jouw zender! Raad eens wie er dan verantwoordelijk is. Jij niet want jij mag gebruik maken van die apparatuur. Het is de modelvlieger die hier fout is en de zaak mogelijk in gevaar brengt. Is het niet door jouw te storen dan wel doordat zijn besturing gestoord kan worden door jouw apparatuur waardoor het model onbestuurbaar wordt. Een onbestuurbaar model is bijna een ongeleid projectiel dus.........
     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat valt allemaal wel mee denk ik. De 433MHz systemen voor modelbesturing hoppen allemaal om storingen heen. En veel gebruikers hebben een RTH functie in hun toestel dus als de storing te erg wordt dan vliegt het tuigje zelf terug naar huis :)

    Martin
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Niet iedereen heeft RTH of überhaupt gps. Ik bijv.
    Daarbij zal je net je fix kwijt zijn.

    En dat hoppen wekt niet als er een andere zender in de buurt is die zo sterk is dat hij de boel overschreeuwd. Zoals ik dus doe bij Mercedes en volkswagen

    Ik zal morgen eens kijken op welke ferq mijn kraan werkt. Zal vast wel ergens op staan.
     
  17. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dan zou ik er niet aan beginnen. Ik denk dat de meeste 433Mhz vliegers die technologie wél aan boord hebben. Waarschijnlijk hopt het systeem trouwens op tijd om continue storing heen. Een sterke stoorzender die opeens opduikt, blijft lastig. Maar daar heb je failsafe / RTH voor lijkt me.

    Martin
     
  18. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart

    Onzin. Kijk maar eens naar de vleugel vliegers.
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik kan er best naast zitten want het is slechts mijn vermoeden. Maar jij hebt blijkbaar de cijfers paraat. Voor de draad ermee zou ik zeggen :rolleyes:

    Martin
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Wat voor cijfers? Vleugels hebben geen RTH.
     

Deel Deze Pagina