Speling cranckas OS .46

Tijdens het verwijderen van mijn OS .46 max motor uit de heli, bleek er een speling op de cranckas te zitten van ongeveer 1mm.
Met het vliegen nooit wat van gemerkt.

Is dit ernstig?? Of kan ik er gewoon mee doorvliegen.

Als het wel een probleem is, wat is er dan kapot? De kogellagers?

Graag jullie advies,

Geerten

Laatst bewerkt:
Wanneer merkte je die speling op? Toen je de motor uit de heli haalde maar terwijl alles, koppeling en koelvin, er nog op gemonteerd zat? Zo ja dan heb ik de volgende vragen:
Wat voor speling bedoel je?
Kan je de krukas een milimeter op en neer bewegen? Zo ja dan heb je versleten lagers en is vervanging noodzakelijk.
Kan je de krukas een milimeter uit de motor trekken en er weer in terug duwen? Zo ja dan hoeft dat nog geen problemen te geven maar één milimeter is vrij veel dus een dun ringetje onder de koppeling zou nodig kunnen zijn om dit te verhelpen.

Heb je de speling geconstateerd toen je de koppeling en de koelvin er al af had gehaald dan kan ik weinig zeggen over die speling. Alleen als je de krukas op en neer kan halen in de crankcase dan is het vrijwel zeker dat je versleten lagers hebt en dat die vervangen moeten worden.
Als je de krukas een beetje in en uit de motor kan trekken en duwen dan is dat waarschijnlijk vrij normaal. De krukas wordt vastgehouden door de koppeling. Als je die er afschroeft komt de krukas dus los te zitten.

Denk er wel om dat een hele kleine speling van 0,1mm tot 0,2mm nodig is. Als je de zaak zo strak monteerd dat er geen speling is worden de lagers te sterk van de zijkant belast en zullen dan extra snel slijten.

Dag Ernst,

Dank voor je antwoord.

De motor zat in een tweede hands gecarshte heli. Hij was nog amper gebruikt, en dat is ook te zien aan de nog nieuwe uitstraling.

Heb daarna deze motor op de bok afgesteld, door er een prop op te monteren. (daarbij komen natuurlijk behoorlijke krachten op de lengte richting van de cranckas).

Er zit nu dus geen koppeling en koelvin op, maar alleen de as door de motor heen. Deze is in de lengterichting ongeveer 1 mm op en neer te bewegen.

Hoop dat je nu wat meer informatie hebt om een advies te geven.

Dank en groeten,

Geerten

Geen idee...

Het is een OS 46 FX-H heli motor van OS engines.

Op de website van OS engines staat de manual met foto's. het lijken mij gewone kogellagers.

FX.. dus geen LA ;)

Dan vind ik het toch wel veel hoor.. als je prop er op hebt en je pakt de prop bij de tippen vast, en probeert die tippen naar voor en achter te bewegen, voel je dan ook speling?

Speling

GROOS,

Lees het antwoord van Ernst nog eens door.
Stap voor stap, de gestelde mogelijkheden beantwoorden, en je hebt het antwoord.
Zoals jij de speling beschrijft, is er niets ernstig mis.
Enige axiale-speling is bij een 46FXH normaal.
(Don't fix, what isn't broken.)

Martin.

Back