speling flybar tov blades???

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het nakijken van mijn heli.
Wanneer ik met een pitch gauge mijn bladen nakijk tov de stand van de flybar merk ik dat de flybar speling heeft tov de pitch/stand van de bladen.

Met andere woorden ik heb mijn flybar in mijn hand vast en met de andere de pitch gauge en het blad, nu kan ik deze tov elkaar iets verdraaien (speling) waardoor je dus ook verschillende waarden kan aflezen op je pitch gauge.

Ik heb rond gesnuffeld maar veel gezien over de pitch check maar niets over deze speling.

Iemand enig idee wat ik bedoel en dit herkend?
Of hoort de flybar niet te bewegen te zijn als je de blade vast hebt?

Ik heb een trex450pro. Bovengenoemde heb ik in alle standen dus vol neg/ mid stick en vol pos.

Met vriendelijke groet,

Ricardo

je moet je flybar waterpas ( en je heli moet ook waterpas staan) houden en wat je dan afleest op je pitchgauge is de juiste waarde

Sommige zullen wel denken das toch logisch maar als newby denk je soms TE ingewikkeld en soms niet ingewikkeld genoeg haha.....

Ik ga er meteen mee aan de slag en zal de lichte speling negeren en dus gewoon vertrouwen op de stand die het heeft als hij waterpas staat :D

Bedankt voor de snelle reactie kan ik tenminste weer wat doen .... zijn de laatste loodjes voor de maiden haha :D

he rico, je moet toch even goed kijken of het wel allemaal goed zit, want als je het woord speling gebruikt, klopt er iets niet, je moet je flybar van op zij bekeken een behoorlijk stuk omhoog en omlaag kunnen bewegen en om zijn as kunnen draaien.

Bedankt voor de tip payday.

De flybar beweegt goed en vrij zoals jij het beschrijft. Als je dan even je flybar vastpakt zodat die niet meer op en neer kan dan blijft er nog een hele kleine beweging over als je de blade met de hand pitched (draaiende beweging met de hand) Het is niet veel maar wel voldoende om de graden verkeerd te kunnen lezen. Vandaar het woord speling gebruikt.

Ik heb de heli overgenomen en loop ook alles na nu. Val van het een in het ander en nu eenmaal bovenin (blades) aangekomen verschilt mijn pitch vol negatief met vol positief ook nog steeds dus ik ga weer opnieuw bijstellen net zo lang tot ie gelijk is.

Hij was voorgevlogen, zag er goed uit maar als ik zie wat ik al veranderd heb wat allemaal niet strak was opgebouwd lijkt het er op dat je met redelijk wat foutmarge kan opbouwen en hem dan toch nog redelijk kan laten vliegen. Iets wat ik zeker niet van plan was overigens!!

Ik zal geduldig wachten tot het weekend, dan heb ik de gelegenheid weer dat ervaren vliegers even mee kijken. Heb een week vrij dus dan is het weekend nog zo ver weg haha. In de tussentijd maar verder aan de linkjes werken tot het perfect is.

Of je nu begint of gevorderd bent....
als de servo's een dood gedeelte moeten overbruggen om aan te gaan sturen, of als alles verder doorklapt dan jij wenst met je stuurbeweging..
Dat merk je met vliegen en je heli vliegt dan beduidend minder goed.
Hoe minder onderlinge speling, maar wel super soepel lopen...is de kunst.
Veel speling in een overbrengingssysteem is nooit gewenst, in welke stijl dan ook.
Ik vervang ball-linkjes of balletjes die versleten zijn en controleer mijn lagers.
hier en daar een vulringetje indien nodig.
De beste controle is gewoon voelen, wat jij dus doet.
Met soepel en spelingsvrij maken is het het makkelijkste om ergens bij de bron te beginnen.
onderdeel voor onderdeel opnieuw opbouwen, en de speling en soepelheid blijven controleren tot aan het laatst aangebouwde onderdeel.
Kost bijna geen extra tijd tijdens het onderhoud en werkt perfect.

Grt,
Eric

he rico,

een beetje speling zal je altijd wel houden op al die bewegende delen en linkjes. ik denk dat de beste afstelling is, zorgen dat je geen bladetracking hebt en dat ze gebalanseerd zijn. Als je exact op midstick (in je zender op 50% zetten) je bladen naar elkaar vouwt en ze raken elkaar precies in het midden, dan heb je al het meeste voor elkaar. je kan van een 450 pro niet zo heel veel afstellen aan de kop. het is ook belangrijk dat je je swash vlak zet op midstick. het makkelijkste gaat dat met een tooltje. op het oog en met een tooltje scheelt toch vaak best veel. goed kijken naar je paddles dat die gelijk staan. dan moet het echt goed komen.

succes

Volgens mij bedoelt die dat als die de flybar 90 graden vasthoud, die het blad handmatig kan verdraaien zonder de servo's te bewegen-> Niet goed. zou de linkjes nakijken, en die desnoods samen met de kogels vervangen..

Bedankt voor het meedenken anko, pay en eric,

Ik heb inmiddels dankzij de tips het vermoeden dat het in mijn geval "hoort" bij de stelsel van ball links maar zal het zeker nog even na laten zien dit weekend. De moeilijkheid is gewoonweg zonder de juiste ervaring het goed in te kunnen schatten dus ik doe het even naar eer en geweten en laat het gewoon even nakijken dit weekend of ik alles goed had ingeschat.

De swash is nu met een tool gelevelled en heb even een foto gemaakt op welke lijnen ik nu let bij het afstellen.
Als ik de blades inderdaad dan bij elkaar breng bevestigd het wat op de guage te zien is, een kleine afwijking nog.....wat een gepuzzel lol

De speling die ik bedoelde was als je foto 2 neemt bijvoorbeeld, en dan de flybar fixeerd(vasthouden ofiets) dan kan je de blade pitch iets verdraaien met de hand. Ik draai dan niet door een lager heen of door de servo heen, gewoon een lichte beweging. Dan merk je dat het tov elkaar iets kan bewegen. Het is niet veel dus vandaar dat ik er in dit stadium vanuit ga dat het normaal is.

Het geeft wel een lekker gevoel wetende dat het steeds strakker word allemaal. Toen ik begon met nalopen waren al die rechte lijnen gewoon niet zichtbaar zoals nu het geval is. Ik verbaas me dan ook hoe netjes hij voorgevlogen was. Bijna alle linkjes zijn wel in me handen geweest inmiddels. Voelen overigens allemaal wel goed aan en niet te los of te vast.

Denk dat ik er nu wel ga komen , vandaag maar weer verder puzzellen en fine tunen.

Kon het niet laten om hem alvast een zachte spin te geven in dit stadium......mijn staart waar ik uren mee gevochten heb om hem niet te laten binden aan beide kanten vol stick en toch center te zijn blijkt nu iets weg te draaien dus daar ben ik ook nog niet klaar haha.

img2568b.jpg

img2570.jpg

img2571v.jpg

img2572u.jpg

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de kleine lagers die in de mixer armpjes de see saw holder en wash-out armpjes zitten.

Ik heb ook een PRO en heb nu na 180 vluchten en een kleine crash het zelfde wat jij beschrijft. Kijk even in de handleiding van de PRO het zijn allemaal de zelfde afmeting lagers het zijn er 6 of 8 geloof ik.

Ook kan het lichte speling zijn in de midden stand van de servo's.

Mijn pro vliegt nog goed maar bij vlucht nummer 200 gaat de heli hier uit elkaar en kom de lagers aan de beurt.

Back