Speling in Hacker A50-16L, zo laten of wat aan doen?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
... Bij het weer in elkaar zetten krijg je dat moment dat de magneten weer 'grip' krijgen en pats je motor weer in elkaar zit. Helaas met een stuk vel van m'n vinger ertussen...
Die vinger van jou is niet zo erg. Lager en magneten (magnetisme) krijgen ook een tik, veel erger :D Goed tegenhouden, desnoods met behulp van iemand anders of met hout/kunststof.

... Bij 20 graden hardt endfest in 12 uur uit, er kan morgen dus wel weer gevlogen worden ...
Hoe hoger de temperatuur tijdens uitharden, hoe hoger de maximum bedrijfstemperatuur van epoxy:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=12305611#post12305611

Hup, de oven in met dat ding. Mosterd na de maaltijd. Uiteraard zonder de magneten, die leggen het loodje boven 80Celsius.

Curing epoxy for higher temperatures:
http://www.torcman.de/index_e.htm
-> downloads
-> Assembly Procedure TM280, 350, 430
-> chapter 3.1

Make sure oven temperature has stabilised, an initial temperature overshoot may kill magnets.

Laatst bewerkt:
De motor is tot nu toe gemeten op 51~55 graden maximaal, dat was met de 18x12 prop. Vlieg al een tijdje met 17x12 prop. Het toerental is hiermee toegenomen tot 7200.

Uhu endfest kan, bij uitharding bij 20 graden, 1.2kg per vierkante cm hebben.

De verlijmde cylinder heeft een omtrek van 1cm en een lengte van 5cm, wat het oppervlakte ~37cm^2 maakt en dus de maximale belasting van de lijmverbinding 45kg.

Die kracht zou er uberhaupt al niet meer op moeten komen te staan. De borging is dat pinnetje voor, daar wordt de lijm niet op trek belast, maar op duw/compressie, het wordt als vulmiddel gebruikt.

Zolang het niet smelt, en dat zou het niet moeten doen volgens de specificaties, zou het toch voldoende moeten zijn zo?

De motor zou ik ook niet in de oven doen .

De motor mag zowiezo niet boven de 60 grad komen anders laten vaak de magneten los .

En Endfest is al sterk genoeg als hij bij 20 grad uithard . ;)

Mvg Johan

Heb de motor nog niet laten lopen, de 12 uur is nog niet voorbij, maar als je er aan draait klinkt het al een stuk beter zo.. robuuster. Verwacht dat het probleem zo opgelost is.

Afgezien van dit probleem, vertoont het ding geen 'chineze' kenmerken. De wikkelingen zitten netjes, de magneten zijn gekromd (met het oppervlakte mee) en zitten goed verlijmd, met een 'kam' aan 1 kant en de as is tweevoudig gelagerd (voor en achter). In de Sebart montage-wijze zelfs drievoudig.

Om kort te zijn.. op dit ding na, zit de motor er wel heel netjes uit.

Kinkt als een Tower-Pro ;) . Met als verschil dat TP de stator wel goed bevestigd en een TP kost omgerekend 5 tientjes (inclusief verzending en Douanekosten).

Het zou leuk zijn om eens zo'n ding te proberen, ik ben benieuwd naar jou bevindingen van een TP en of je verschil merkt tussen een TP en een Hacker.

Greetz, Aldert

De TP heeft bv. geen gebogen magneten en daardoor meer ruimte tussen magneten en spoelen, dus minder efficient.

Heb niets tegen TowerPro, HXT, Turnigy en wat dies meer zij hoor.. prima motoren..

De TP heeft bv. geen gebogen magneten en daardoor meer ruimte tussen magneten en spoelen, dus minder efficient...
Lagere flux, minder wervelstroomverliezen -> efficiënter. Maar wel hogere Kv waardoor je iets kleinere prop zou moeten gebruiken. Afwegingen, afwegingen ... :)

Weet het, weet het.. gooi de terminologie wel door de war, maar begrijp de werking en ideeen erachter.. terminologie is arbitrair. Zolang iedereen maar begrijpt waar je het over hebt.

Hoe dan ook, deze Hacker was in de combodeal met het toestel gewoon niet duur en het is verder een prima motor volgens mij.. heeft het ook uitstekend gedaan, mij nog niet in de steek gelaten.. geniet elke vlucht weer van hoe heerlijk probleemloos electro is.

Deze 'reparatie' was meer om het helemaal perfect te krijgen, niet omdat het niet goed was :)

Die speling zou er normaal niet moeten zitten zou je zeggen. Gewoon slechte passing ;) Lijmen lijkt me een goede keus inderdaad. Los hoeft het toch niet meer.....

Tsja, ik heb inmiddels al veel motoren (brandstof en electro) gezien waarbij 'iets niet zat zoals het zou moeten' maar die verder prima werkten.. ben pragmatisch daarin. Zolang het werkt en er niets kapot gaat door iets wat eventueel raar zit, is het goed.

In dit geval was het 'probleem' makkeljik op te lossen met een beetje lijm.. dan ga ik geen garantie claimen etc, duurt mij te lang en ik verwacht dat het verder ook niets oplevert (je krijgt een nieuwe motor met dezelfde passing). Ga nog wel Hacker een mailtje proberen te sturen wat het probleem was. Als ik tenminste het juiste e-mail adres kan vinden en ze daar engels verstehen

De TP heeft bv. geen gebogen magneten en daardoor meer ruimte tussen magneten en spoelen, dus minder efficient.

Heb niets tegen TowerPro, HXT, Turnigy en wat dies meer zij hoor.. prima motoren..

Hey,

idd, de HXT, Turnigy en vele anderen hebben rechte magneten. Maar de TP's hebben toch echt gebogen magneten, althans de laatste 10 die ik in handen had (en nog steeds gebruik) hebben toch allen meegebogen magneten.
Ze bevallen overigens ook beter als de HXT en Turnigy's. Ze zijn niet zo goed als de Scorpions, maar die kosten ook behoorlijk meer. Ze bevallen me wel beter als de Hacker buitenlopers, zodoende is het misschien de moeite waard om het te proberen ;) .

Greetz, Aldert

Ik heb nog wel even gezocht naar een pennetje wat beter paste, .............

In voorkomende gevallen: boor een iets groter gat en gebruik het boortje als paspen (even afslijpen tot het gladde deel) . Dat zal altijd precies passen. Probleem is het boorsel wat meteen de magneten in vliegt.......

Alternatief 2 is het gebruik van een spanstift. Dit is een hol pijpje van verenstaal met een gleuf in de lengte. Deze tik je klemmend in het gat.

Back