Speling in koppel klok - Robbe Ornith 46

  • Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo beste mensen,

Sinds ik mn heli heb zit er een hoogfrequente trilling ergens, de schuimkraag
op de brandstof en een trillende staartvin zijn wel duidelijke signalen dat er
iets niet helemaal lekker zit.

Inmiddels heb ik alle lagers en asjes al vervangen, tot iemand op de club op t
idee kwam dat het mijn lagers zouden kunnen zijn die in de body mee trillen.
Deze heb ik nu met een beetje blauwe locktide vastgezet (ik weet, niet
iedereen is hier fan van) en nu leek de trilling bij de laatste vliegbeurt
nagenoeg weg.

Maar helaas nog niet helemaal, niet 100% van de tijd zegmaar. Tijdens het uit
elkaar halen zag ik dat er nog vrij veel speling zit tussen het asje dat in de koppel klok gaat, zie foto. Nu vraag ik mij af, is dit normaal bij een robbe
Ornith?, kan me niet voorstellen dat hij zover is ingesleten, zeker een mm dan.
Er zit btw geen speling tussen het asje en de bovenste lager.

752447b1e5b546b2b.jpg


mvg

Ido
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk heb ik totaal geen ervaring met de Ornith maar:
Staat de motor exact recht onder de bel ?
Onregelmatig lopen van de motor (te rijk / te arm) ?
Toerental op de kop te hoog ?

Ik zou, nu ik er toch over begin, ook zeker eens naar de kop kijken. Flybar krom ofzo.
Je hebt ook geen bladspoor ?
Heb je horizontale of verticale trilling op de staart ?

Hoofdbladen uit balans ? Tijdelijk even andere erop zetten ?

Zomaar een aantal dingen die bij mij naar boven komen als ik dit hoor.
 
Bij andere heli's zit daar geen speling in.
Ik heb het wel al 2x vervangen (verschillende heli's) omdat er ook speling in was gekomen.
Maar dat was wel na een geruime tijd mishandelen van de heli.

Niet recht uitlijnen versterkt inderdaad wel de slijtage.
 
Bedankt voor jullie reacties

Staat de motor exact recht onder de bel ?
Weinig andere mogelijkheden, dus ik zou zeggen, ja

Onregelmatig lopen van de motor (te rijk / te arm) ?
Motor is net nieuw, moet idd nog goed ingelopen worden

Toerental op de kop te hoog ?
1800

Flybar krom ofzo.
nope

Je hebt ook geen bladspoor ?
ook niet

Heb je horizontale of verticale trilling op de staart ?
verticaal

Hoofdbladen uit balans ? Tijdelijk even andere erop zetten ?
ook al geprobeerd

Inmiddels al vele dingen geprobeerd om de trillen te achterhalen, maar het ziet er toch naar uit dat het de los zittende lagers in t frame zijn. Hierdoor zat er ook wat speling in de hoofdas, etc... Die zijn nu allemaal vastgezet, alleen de koppelklok nog. Ik ga van t weekend langs quartel om te kijken of een nieuwe ook zoveel speling heeft
 
Jij bedoelt dus dat de as ruim door het kleine tandwiel gaat,
dat is heel normaal, de boel wordt ondersteund door lagers.

Ik denk eerder aan een combinatie van een (te) rijk lopende motor en wat onbalans in de kop. Probeer eens een andere set bladen en meet de paddlestang (flybar) goed uit. Je kunt ook experimenteren met een stukje tape wat je rondom 1 blad doet. Je merkt dan heel snel of dit een verbetering of verslechtering geeft.
 
ik hoorde een zondag je motor loop,
je motor staat veel te rijk,
nog een paar tankjes en dan gaan knijpen,
ik denk dat het dan een heel eind over is.
 
Hallo,
Wat ook mogelijk is, is dat er onbalans in je flybar zit. (ondanks dat alles gecentreerd zit)
Om hier achter te komen zul je de gehele hoofdas moeten demonteren en deze kompleet (zonder rotorbladen) in een highpoint balanser moeten plaatsen.
Dan zet je de flybar as horizontaal en kijk wat er gebeurd, grote kans dat 1 flybar zwaarder is.
Zijn je staartrotor blaadjes uitgebalanseerd?
1800 toeren voor je rotorkop is nogal wat voor het hoveren.
Probeer eens een lager toerental, beter is tussen 1600-1700 toeren.
Succes,

Eric.
 
1800 op de kop van een ornith en de motor moet nog inlopen ??
Lijkt me erg veel , en zorg dat de motor niet TE rijk staat , een beetje kan geen kwaad .
Een te vet lopende motor is niet fijn vliegen en hij draait dan niet goed in maar slijt alleen maar harder !!
 
bedankt voor jullie tips.

Hij trilt ook niet heel te tijd, soms wel tijdens het vliegen, soms ook pas later. Onbalans kan je dan wel uitsluiten denk ik. Het toerental kan nog wel wat aan gesleuteld worden, zal ik met mn vliegleraar bespreken :)
 
Dat klinkt als gewoon viertakten van de motor dus !!
De motor hoeft echt niet zo rijk te staan met indraaien !!
Zorg dat de temperatuur op de kop tijdens of vlak na t vliegen niet hoger is dan 90 graden zo`n beetje , dat is warm genoeg , en hij loopt prima dan !!
 
als ik op de club kom wil ik best eens naar de motor loop en heli kijken,
ik hoorde een zondag de motor lopen en die liep als een krant.
met op en neer viertakten.
ik kan het mis hebben maar dat gaaf mijn gehoor aan.
 
Hallo ,
Ik heb ook een ORNITH 46 van robbe, en heb ik ook zelf probleem met trilling bij hoofd rotorbladen .
ik wil graag weten waar kan ik paar onderdelen van Ornith kopen?
Veel bedank van jullie adviec .
 
Hoi,

De robbr Ornit word al even niet meer verkocht, Dus bij Robbe hoef je niet meer op te rekenen.

Marktplaats afstruinen en Ebay, heb je meeste kans denk ik.

Succes

Misschien dat andere Formlezers nog opties hebben?
 
Nou... ik zou zeggen omschrijf eerst eens beter wat "een trilling bij de hoofdrotorbladen" inhoud, en welke onderdelen er dan vervangen zouden moeten worden.

Ornith specifieke onderdelen zijn lastig aan te komen, maar zolang je het frame, de staartboom en de tandwielen heel houd past er verder redelijk wat van andere heli's op, al dan niet met wat aanpassingen.

De rest (koppeling, tandwielen, riem etc) zal mischien ook wel lukken maar dan is het wel puzzelen tot je iets vind wat past.

Groet, Bert
 
Back
Top