Speling op aileron servo's FVK plasma pylon racer

Hallo,

Ik ben mijn FVK Plasma pylon racer aan het vliegklaar maken. Er zit een setup in(Arc 28 58 1 op 4 cellen met een 4,75 keer 4,75 prop) waarmee ik hoop harder dan 300 km per uur te gaan vliegen.

Als aileron servo's heb ik metal gear servo's gebruikt. Het zijn Henge MD922 servo's. Deze zijn nu ingelijmd en ik merk dat de ailerons ongeveer drie kwart mm heen en weer kunnen bewegen(met de hand bewogen) als de servo in de rust stand staat. Dat is dus speling. De stuurstang en bevestiging daarvan aan de hevel en servo arm zijn absoluut speling vrij. De speling zit in de servo tandwielen.

Mijn vraag is of deze speling het risico gaat opleveren van flutter en daarop volgende schade? Of is dit acceptabel? Zo niet, dan ga ik ze vervangen.

Alvast dank voor de reacties!

Yash

Een servo met metalen tandwielen heeft altijd de nodige speling. Met kunsstof tandwielen overigens ook, maar dan een behoorlijk stuk minder.

Hoelang zijn je servoarmpjes? en hoelang zijn je roerarmpjes? Maak die zo klein als maar mogelijk is en je zal zien dat de speling veel minder wordt.

Speling is in de aansturing van een pylonmodel dodelijk.
Alle speling moet eruit.
Kleine hevels op de servo's, grote op de roeren, je hebt toch maar heel weinig uitslag nodig op de roeren.
Als dat niet werkt, andere servo's erin.
Ik ken de Henge MD922 niet maar je kan natuurlijk ook niet veel verwachten van een servo van 9 dollar.
In mijn F5D Viper zitten DES 428, spelingvrij.

De 300 ga je niet halen met die setup.
Ik heb even gerekend, tussen de 200 en 250 km/u, dat is het maximaal haalbare op 4S.

GJ

Ik gebruik vaak de Hitec 56HB servo, klein, ligt maar met sterke karbonite tandwielen, nagenoeg spelings vrij.

flutter is heel akelig bij topspeed (spreek uit ervaring)

dus mijn advies is ook: servo's er maar weer uit. Voor 200-250km/h zijn Dymond D 60 servo's (bij Staufenbiel) ook ok. Maar iets nauwkeuriger, sneller en sterker zijn de DES428. Het helpt enorm als je servo je stuurcomando direct opvolgt tijdens correcties bij hoge snelheden.

Ronald

Bedankt voor de reacties!

De Des 428 van Graupner is te groot voor de beschikbare ruimte in de standaard gaten. Voor de staart heb ik de Graupner DS 281 erin zitten en die is helemaal spelingsvrij. Die zou wel in de vleugels passen. Ik denk dat ik die erin ga zetten. Ik ga niet het risico nemen op flutter dus de huidige gaan eruit.

Overigens zit die Henge servo die ik in mijn post noemde al een hele tijd naar grote tevredenheid in de staart van mijn 450 helikopter. Is echt een goede servo, alleen dus niet voor heel snelle pylon racers.

@ GJVO Ik denk dat ik de Plasma maar 5 cells ga maken met de ARC 28 58 1 want ik wil wel echt richting de 300 gaan. Heb jij een idee van wat voor snelheden ie zou doen op een HET 2 w 20 op 4 cellen met een 4,1 keer 4,1 prop? Dat laatste vraag ik omdat ik iemand ken die 'm met die setup wil gaan vliegen.

Ik kan me niet voorstellen dat de des 428 er niet inpassen.
Oortjes eraf halen, heb ik ook gedaan, dan heb je echt een heel plat compact servootje.

Waarom wil ie 4.1x4.1 vliegen?
Je wil voor snelheid pitch hebben.
Als ik de lipo op zo'n 3.6 V per cel houdt onder belasting..
De motor zal dan zo'n 38000 rpm draaien.
Dat op een pitch van 4.1 levert 236 km.u op.
Als je dan een 4.7 gaat draaien zullen je toeren ietsje zakken en je stroom hoger worden.
Maar je snelheid zal dan op 250 komen.

Het is geen exacte wetenschap, dus testen, testen.
De 2W20 is wel een geschikte motor, als je gaat zoeken op Demon F5D dan zal je wel een ergens een setup tegenkomen.
Paul Ravensberger heeft veel kennis van dit spul en weet ook welke realistische snelheden haalbaar zijn.
Veel mensen roepen dat ze 300 gaan maar als je ze dan meet met een radargun komen ze net over de 200.
Hoe kleiner het model, hoe sneller het lijkt.

Ik heb nu een vertraagde motor in mijn Viper.
Met een 7x14 vloog ie lekker rustig, ik gok 200-230.
Nu heb ik er een 8x23.5 opstaan, ik durf geen volgas te geven, ding loopt gewoon te hard.
Theoretisch zou ie 350-370 moeten kunnen.

GJ

Die 2w20 zit op 3s en een 4,7x4,7 aan zijn limiet. In mijn rapster is die gemeten op 180 Kmh gemiddeld. Op 4s kan kortstondig mits de motor perfect gekoeld wordt. Kleiner dan 4,7x4,7 zou ik niet gaan.

Nou, over die Des 428: De hoogte(dus zoals ie er in de romp - vleugeltip richting in komt) is 29 mm. Ik neem aan dat dat gaat over het rechthoekige deel van de servo dus dat dat uitsteeksel waar het tandwiel voor de servoarm opzit daar nog bovenop komt. Het rechthoekige deel van mijn huidige servo's (de Henges) is 25 mm en dat zorgt er al voor dat de servo arm nog maar 2 mm heeft tot deze op de rand van de servo uitsparing zou zitten. De 5 mm van de Des 248 zouden dus teveel zijn.En de Des 248 is ook weer niet zo dun dat ie onder de vleugel bedekking kan schuiven. Ik kan je dus verzekeren dat ie, zonder snijden, niet past. De servo kapjes zullen na snijden ook niet meer passen.

Bedankt voor de motor info. Reden dat deze persoon de 2 w 20 op 4,1 x 4,1 vliegt is volgens mij dat iemand anders op ons veld de 2 w 20 op 4 cellen ook met deze prop vliegt en dat dat goed hard gaat en het aantal getrokken Ampères acceptabel houdt.

Het is raar, FVK raadt de Hyperion DS-09 aan, dat is de DES 428 en dat past gewoon.
Ik heb even een DES 428 gemeten, de totale hoogte, incl dat 4kantje is 29mm.
En bij de meeste modellen moet je gewoon wat snijden, zelfs bij de Viper, die veel duurder is heb ik een stuk weg moeten frezen en een carbon versteviging in moeten bouwen.
De kapjes zet je vast met cellotape, dat is normaal, dus past altijd.

De 2W20 zal het best doen op 4S en zo'n 40A trekken maar het gaat geen 300, ook geen 250.
Maakt niet uit, het is net wat je gewend bent en voor de meeste mensen is de herrie al genoeg om het gevoel te hebben dat het hard loopt.
Alleen als ze ons dan een keer tegenkomen met de radargun dan is dat een teleurstelling.

En getrokken amperes, ja, die moet je meten in de lucht, net als het toerental en de temperatuur anders wordt het een hele dure hobby, afgefikte regelaars, ontplofte motoren.

Ik zou op die 2W20 minimaal een 4.75 x 4.75 zetten maar dan zou je wel moeten meten wat er gebeurd.
Hier heeft iemand op dit forum een Plasma gehad.
plasma-f5d
Anders hem even advies vragen?

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel gek ja, als die aangeraden servo dezelfde is als de DES. Maar ik heb het toch echt gemeten en mijn Henges zitten aan de ene(servo bodem) kant al tegen de rand van de uitsparing dus daar heb je ook geen ruimte om te schuiven.

Voor mezelf ben ik er wel uit: De servo's in de ailerons worden Graupner DS281. Die is zelfs kleiner dan de Henge. De lipo's worden 5 S. Moet nog even meten hoeveel milliampère ik kwijt kan(uiteraard na snijden in de battery tray want die is erg klein).

Ik vond nog deze test gegevens voor de ARC 28 58 1 . Als ik het goed lees in de derde post trekt ie net boven de 100 A op 5 cellen met een 4,75 keer 4,75. Toegegeven, dat is op de grond gemeten:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1076764

Yash

@ Wubbo. I.v.m. de betaalbaarheid ben ik nog naar Hitec servo's aan het kijken. De Hitec HS 56HB en de HS65HB zijn erg interessant kwa prijs in vergelijking met de Graupners. Jij noemde de Hitec 56HB en zei dat die nagenoeg spelingsvrij is... Betekent dat dat je je stuurvlakken nog enigszins kan bewegen met stilstaande servo arm?

Tx, Yash

Als ik aan de hefboom van een 56HBdraai, voel ik nouwelijks spelling (ik heb er nu 1 in de hand), ik gebruik ze in Quickies en in E2K'tjes. een E2K gaat ook ruim 200.
Ik maak ook altijd de kwiklink gaatjes zo klein mogelijk, vaak maak ik ze te klein en warm de kwiklink even op met een soldeerbout zodat het net in het gaatje zakt.
Het helpt ook om te veel uitslag op de servo te zetten en dan een korte hefboom op de servo.

Dankjewel Wubbo! Vrees dat ik dat risico beter niet kan nemen. De Henges hadden ook niet veel speling maar door de paar cm afstand tot de hevel wordt dat uiteindelijk toch teveel. De Graupner DS 281 heeft echt 0 (waarneembare) speling. Wel echt jammer dat die 2 en een half keer zo duur zijn...

Slim idee trouwens die iets te kleine gaatjes voor je stuurstang. Ga ik ook proberen.

Ik vloog mijn plasma met graupner c261 servotjes, al mijn pylonracers die +300vlogen (radargungemeten) hebben deze en ze zijn niet zo duur en toch spelingsvrij. Ze kosten iets van zo een 18€ geloof ik.
Als ik je nog een tip mag geven, zet de uiteinden van je rolroeren maar vast met breautape zodat de servo het rolroer torst als je stuurt.
Anders zal je gelijk hoe flutter hebben zelfs met een spelingsvrije servo.

grtz A

Back