speling op servo's

ik heb in mijn vliegtuig standard servos zitten die uit mijn autos kwamen maar ik denk dat de ''lagertjes' waar de top in draait wat uitgesleten zijn ik krijg op men roeren 1mm speling of is dit niet zo erg op aan trainer?
het is niet dat men servo 1mm speling heeft maar achteraan de stuurstang dus de speling vd servo + de stang in de servoarm

moet ik hieraan iets doen ??
thx
<jeroen

Hey cooper

Hoe minder speling op je roerren hoe minder kans op "flutter". Je moet de speling echt vermijden. Desnoods dien je je servo's te laten nakijken en eventueel zelfs nieuwe servo's gebruiken. Een foutje op de grond met auto's is niet zo catastrofaal als met een vliegtuig.

zelfs de gelagerde furaba 3001 en de 9001's krijgen na verloop van tijd wat speling op het asje, sommige hebben het al zo uit de verpakking.
als het niet te erg is, niet druk over maken.
als je je roeren 1.5 a 2mm kan bewegen ofzo is iets anders als 5mm, dat is niet goed, een klein beetje kan geen kwaad

nou, het kan best vervelend zijn, zeker met hoge snelheden kan het wel eens gaan wapperen. een goedkope oplossing is een veertje op je servo, hierdoor zet je altijd spanning op je servo waardoor de speling wordt geelimineerd. nadeel is echter dat je servo wat meer stroom verbruikt.

Speling op servo's is nog maar het begin van speling op je stuurvlakken. Iedere tussenoverbrenging geeft meer speling. Ook onoordeelkundige inbouw van de aansturings-stootstangen (bochten erin of slecht afgesteund in tussenliggende spanten enz.) geeft vering; net zo erg als speling. Ditzelfde geldt voor uit zacht materiaal gemaakte strip-ailerons die bij de vleugelwortels worden aangestuurd, enz. Hoe sneller het model vliegt, des te meer kans op "flutter". Bij een vrij langzaam beginnersmodel zal het allemaal wel meevallen, maar het is goed om al deze dingen tijdens het inbouwen van de besturing goed in de gaten te houden.

Back