Speling uit de stuur inrichting halen van een Tamiya TT01

Ik denkt dat je dan een alu stuurinrichting moet gaan halen of gewoon een plastic setje. Ook kijken of alles nog vast zit

Ik dacht aan de servosaver. Ik zou eens kijken of die nog goed vast zit.

Merk je dit tijdens het rijden? Nee. Door de ackerman zal de auto door deze speling JUIST rechtdoor blijven rijden ookal staat de trim/servo niet helemaal in het midden.

Merk je dit tijdens het rijden? Nee. Door de ackerman zal de auto door deze speling JUIST rechtdoor blijven rijden ookal staat de trim/servo niet helemaal in het midden.

Als ik wat meer gas geef dan verliest het grip en gaat als een dweil.

Ackerman heeft niets te maken met rechtdoor rijden, ackerman is het verschil van de hoek tussen de voorwielen bij volledige stuuruitslag.

Het is het caster (pianowieleffect) van de voorste c-hubs en een beetje spelling op je ballcups die je auto doet rechtuit rijden.
Denk maar aan je fiets, die heeft ook een casterhoek zodat je zonder handen rechtdoor kunt rijden, moest die hoek 0° zijn en je laat je handen los, dan lig je zo op je gezicht.

MJ

heel de boel beweegd mee! ik zou inderdaad kijken of je saver nog in orde is .en of je servo zelf geen speling heeft!

mijn tt01 had ook extreem veel speling. bij mij zat die in de servo horn ,en in de aandrijfassen.
bij de serveo horn heb ik een ringetje onder het schroefje gelegd, zodat deze helemaal gelockt is. en de aandrijfassen zijn bij mij 4,9 mm dik. De lagers zijn 5 mm. Dat heb ik tijdelijk opgelost door een in olie gedrenkt papiertje tussen as en lager.
Wat ook veel speling oplevert is het bovenste scharnierpunt van de ophanging. Dit heb ik opgelost door het steuntje dat op het diff zit te vervangen door een zelfgemaakt alu exemplaar..

Nu gaat mijn tt01 ook fatsoenlijk rechtdoor als het wegdek niet helemaal recht is :)

Dit is heel normaal voor een tt-01
Wat je ook zult proberen ..Het zal er niet beter van worden! (tenzij er iets los zit natuurlijk)
Zoals je de auto hebt neergezet om het probleem kenbaar te maken, geeft geen reeel beeld van hoe de auto zich gedraagd als de wielen aangedreven worden op het wegdek.
Geloof me, ik ben ook dagen lang bezig geweest met het zelfde (probleem)
maar ben er net als anderen op onze club achter gekomen dat de speling
de auto eerder goed doet dan kwaad.

Zoals al eerder gezegd:
speling is bij het rijden eigenlijk niet echt een probleem (gek genoeg)

maar bij ons gaan ALLE TAMIYA servosavers over de rechter schouder de prullenbak in.
Soms werken ze even goed, en dan ineens weer niet.

Altijd Kimbroug servo savers gebruiken,
die zijn ook te koop onder andere merknamen ( Corally, graupner, top enz. enz. )

Kijk nog wel even naar de twee armpjes die op het chassis geschroefd zijn,
daar moeten geen verrotte lagers in zitten.
Ook moet het sturen met de servo los gekoppeld heel soepel gaan.

Succes!

Als ik wat meer gas geef dan verliest het grip en gaat als een dweil.

Dat is geen probleem van de speling maar eerder van de banden en setup.
Kijk, een TT01 zal nooit een serieuze auto worden waarmee je strak een bocht om kunt, als die dat wel kon waarom zou dan nog de duurdere TRF auto's verkocht worden?
Je kunt je blauw betalen aan mooi TRF-achtige aluminium en vele andere options maar het blijft een TT01

Als je op rubberen banden rijdt, pak gewoon eens een busje remmenreiniger en een doekje en begin je banden eens te poetsen, zal al heel veel schelen.

Wat het rechtuit rijden ook nog een beetje zal helpen door 1.5 graad to-out te zetten op de voorwielen, dus de voorwielen 1.5 graad naar buiten te zetten.
Misschien ook wat dunnere olie in de dempers zodat de wielen beter aan de grond blijven tijdens het veren.

TT01 wijkt af met gas geven en theu 101BK op 2,4Ghrz

Hallo,
Wij, mijn zoon en ik hebben elk een tt-01.
Hij heeft een kant en klare gekregen en ik heb me een bouwpakket gekocht.
Ik doe al meer dan 25 jaar modelbouw en weet zeker dat ik hem volgens de beschrijving in elkaar heb gezet. Ook heb ik een en ander nog eens gecontroleerd en vergeleken met zijn auto.

Probleem 1
Toch is er een verschil!!
Als ik gas geef trekt de auto een kant op, met constante snelheid doet hij dat niet! De auto van mijn zoon heeft dat helemaal niet. De aandrijfsetup is hetzelfde.
Het enige verschil is dat hij een bovenbrug op zijn auto heeft en ik niet. Met bovenbrug bedoel ik dat kunststof deel wat je boven de aandrijfas kan plaatsen en wat van de voor- naar de achterwielen loopt.

Probleem 2
Omdat mijn zoon graag met expo op zijn auto wil rijden dacht ik zijn auto op een wat duurdere zender om te zetten. We vliegen al vele jaren met spectrum 2,4 Ghrz en ik heb nu z´n ontvanger in een auto gezet, kan hij met zijn vliegzender ook de auto besturen met expo dacht ik maar......
De regelaar doet nu raar, ik krijg geen achteruit meer maar een korte stoot vooruit.
Ik heb de regelaar opnieuw ingesteld met het knopje en het led op de regelaar(geheel volgens handleiding), ook stond de trim van de zender in het midden maar het wil niet baten.
Terug op de oude zender/ontvanger functioneerd weer alles normaal! Is hier een oplossing voor?

Groet
Frank en Sander

Probleem 1
Heb ik ook een keer gehad en kwam bij mij door een (nieuw) wiellager dat
dienst weigerde, of minder soepel draait
Het kan ook zijn dat links gewoon iets zwaarder loopt dan rechts
of andersom omdat de boel nog een beetje moet inslijten.
Je zult zien dat de tt-01 na veel rijden steeds soepeler gaat lopen.

Probleem 2 kan ik je niet mee helpen!

Probleem 1
Heb ik ook een keer gehad en kwam bij mij door een (nieuw) wiellager dat
dienst weigerde, of minder soepel draait
Het kan ook zijn dat links gewoon iets zwaarder loopt dan rechts
of andersom omdat de boel nog een beetje moet inslijten.
Je zult zien dat de tt-01 na veel rijden steeds soepeler gaat lopen.

Probleem 2 kan ik je niet mee helpen!

Het mag dus echt niet zo zijn dat hij na veel rijden pas soepeler gaat lopen, dit hoort gewoon van het begin goed te zijn, kijk wel wiel minder soepel draait, haal onderdeel voor onderdeel van de auto totdat je het probleem vindt.

Back