Spelling op feathering shaft

JaapDMC

PH-SAM
Mijn Align 450L is mijn eerste "echte" RC heli.
Na ca 50 vluchten kreeg ik een beetje axiaal speling op de feathering shaft.
Ik heb de as gedemonteerd, druklagers weer in het vet gezet en de as weer gemonteerd.
Na montage was de speling weg, maar na 1 minuut vliegen er weer een beetje speling op.

Is dit normale slijtage?
Is het verstandig onderdelen te vervangen? Zo ja welke?

Graag jullie hulp.

Wat is de Nederlandse naam voor feathering shaft? ;)

Hoi Jaap,

Nederlandse naam is "Bladhouder-as".

Axiaalspeling is geen heel groot probleem en kan weinig kwaad.
Als het je stoort, leg je een paar shims (aan beide kant gelijke) aan weerszijden van het centraalstuk om de speling op te sluiten.

Maar ik zou er niet al te wakker van liggen, tenzij het plotseling héél veel is.

Als het je toch dwars zit, is er niets in de weg om de lagers van de bladhouders te vervangen, zo duur is dat niet, en een veilig gevoel... :D

Groet, Bert

Bedankt voor je reactie Bert.

De bladhouderas heeft 2 gewone lagers, 2 druklagers en 2 rubbere dempers.
Omdat de spelling axiaal is zal de spelling denk ik in de druklagers en/of de rubbers dempers zitten.
Ik heb nog weinig ervaring met helies, is het gebruikelijk om die onderdelen na 50 vluchten te vervangen? Ik ben het vliegen nog aan het leren en vlieg rustige circuitjes.

Ik zelf vlieg door zolang de boel goed blijft sturen, maar lichte speling na 50 vluchten is niet helemaal abnormaal, en voor de mensen die hun heli zwaar belasten is vervanging om de 50 vluchten niet abnormaal.

Maar de realiteit is, de lagers "zetten zich wat" waarna de speling meestal redelijk constant blijft, en daar blijft het meestal wel bij in de 450 klasse.

Onze KDS indoor-trainers zitten allebei toch zeker de 400 vluchten voorbij (zijn nu 5 jaar oud, vrijwel uitsluitend hoover, 10 minuten per vlucht), en hebben ook wat speling.
Maar ze vliegen er nog prima om, en het wordt ook niet erger.

Als je nu 3D en heftig hoge toerentallen zou draaien, dan zou ik wel bij de eerste tekenen van speling de lagers vervangen. Maar normale toerentallen (zeg, 2200~2400) en rustig vliegen blijft het spul normaal gesproken jaren bruikbaar.

Nogmaals, als je je er beter onder voelt, gewoon vervangen, maar dan kun je gegarandeerd over 50 vluchtjes weer, en je vliegstijl geeft voorlopig nog geen aanleiding om de boel voor ieder wissewasje te vervangen.

Maar dat is mijn mening, anderen kunnen (en mogen) daar anders over denken.

Groet, Bert

Je kunt die speling alleen maar weghalen door shims te plaatsen tussen het centraalstuk en de bladhouders. Maar zoals Bert al aangaf kan dit geen kwaad mits het niet teveel is.
Lagers vervangen zou ik nog niet doen als alles nog goed functioneert
Je kunt de druklagers checken door de stangetjes los te halen van de bladhouders, beiden bladhouders beetpakken ,hard naar buiten trekken en tegelijk de pitchbewegingen maken door ze te draaien. Als je dan een korrelige weerstand voelt moet je ze vervangen. Maar na 50 vluchtjes zouden ze nog goed moeten zijn. .

+1 voor rhelie, dat is de juiste manier om de lagers te testen. De kans dat de speling aan de lagers ligt is niet groot. Zeer waarschijnlijk ligt het aan de demper rubbers. Ofwel vervangen, ofwel aan beide kanten een dun shimmetje plaatsen. Als de speling heel klein is kun je het laten, echter als je zonder veel kracht te gebruiken de spindel heen-en-weer kunt bewegen zo ik er toch wat aan doen.

Die test moet je heel erg mee oppassen, want die is niet doorslaggevend.
Ik heb dat nu twee keer gehad met een hekrotor, waarbij deze test NIETS liet merken, maar de hekrotor op bedrijfstoerental volledig blokkeerde.
Vandaar dat ik hem expliciet niet genoemd heb.

Het druklager wordt zelden echt korrelig (en zeker bij de 450 is het vaak slecht voelbaar, temeer omdat je je vingertoppen wat "verdooft" door zo veel kracht te zetten), maar wat vervelender is: de échte rotatieweerstand komt vaak uit de radiale lagers. Door de continue zijdelingse druk (centrifugaalkracht) op de kogels lubberen de kogelbanen wat uit, de centrifugaalkracht duwt de kogelringen zijdelings in het uitgelubberde deel van de kogelbaan (is een beetje wigvormig), en het lager gaat zwaar lopen. Dat valt onmogelijk te testen door hard aan de bladhouders te trekken, omdat je dan geen kracht zet op de kogels van de radiale lagers.
Daarnaast: bij een 450 moet je 20-40 kilo trekkracht gebruiken om de krachten tijdens bedrijf te simuleren, en dat is nogal wat....

Wil je dat écht ondubbelzinnig testen, dan heb je een speciale set testgewichtjes nodig die de centrifugaalkracht van de (hek of hoofd) bladen simuleren zonder de bijbehorende aerodynamische krachten, en dan moet je de boel op bedrijfstoerental zetten en met de hand de tuimelschijf of pitchbrug bewegen om te voelen of de bladhouders hakerig worden. Niemand doet dat, en ik ken geen fabrikanten die die gewichten als accesoire op de markt brengen.

Vandaar mijn opmerking dat ik vervang als de heli slecht gaat sturen. Met name, als de heli bij windstil weer wat "hakerig" op héél kleine collective correcties lijkt te reageren, dat is een teken dat de boel slecht wordt.
Meestal merk je er met vlagerig weer of stickbangen dan nog weinig van.

Hekrotors hebben hier overigens éérder last van dan hoofdrotors, i.v.m. de hogeretoerentallen en dus grotere centrifugaalkrachten ter plaatse van de lagers.

Groet, Bert

Hallo Jaap

Misschien nog een beetje ten overvloede, maar de speling waar jij het over hebt komt naar mijn menig weg uit de gewone lagers in de bladhouders. De align lagers zijn niet geweldig.

Ik heb namelijk het zelfde gehad met mijn 450 pro, welke de zelfde kop heeft als de 450l. Ik kon de schroeven niet zó vast draaien dat ik de speling kwijt was. Heb voor een paar euro nieuwe lagers besteld en had totaal geen speling meer.

Later had ik het zelfde probleem met mijn 600 DFC van align. Je moet bij align geluk hebben dat je een 'goed' setje lagers krijgt.

De axiale speling kan idd geen kwaad. Maar het voelde altijd beter wanneer er geen speling was.

Groeten,

Jan-Martijn

Back