Spinner vast op de as van vertraging elektro motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Berrie, 6 sep 2017.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zit hier met een 'hardnekkig' probleem.

    M'n Reisenauer klappropellor spinner zit muurvast op de as van de vertraging.

    Geprobeerd heb ik met schroevendraaiers de spinner van de as te wippen. Dat gaat niet, en ik ben bang dat op deze manier eerder een tandwiel van de as getrokken wordt dan dat de spinner los komt.

    Ook heb ik een brug gemaakt (beetje provisorisch, dat wel) waardoor ik een bout door de spinner op het puntje van de motoras kon zetten, met tie-wraps om de boutjes van de klapbladen, dan een moer op de bout tegen de brug omhoog draaien en zo geprobeerd de spinner los te krijgen.

    Voor ik nog meer geweld ga gebruiken maar even de vraag hoe anderen dit opgelost hebben..
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dan aan een twee-armige poelietrekker.
    [​IMG]

    Maar als ik je verhaal goed begrijp is dat wat je ongeveer hebt gemaakt, mits hij een beetje even hard aan beide kanten trekt.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik moet zoiets maar aanschaffen denk ik. Nu trek ik de tie-wraps kapot...
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Uit de probleembeschrijving maak ik op dat je het middenstuk hebt wat vastgezet wordt met een madenschroefje op een vlakke kant van de uitgaande as?
    (en niet het klemsysteem wat Reisenauer ook verkoopt).

    Als je hem niet loskrijgt, heeft het madenschroefje waarschijnlijk de as iets om wijd gedrukt. Gebeurt wel eens als de vlakke kant iets te diep geslepen is (assen zijn alleen oppervlakte gehard).
    Of als het madenschroefje iets los zat en heen en weer geslagen is op de vlakke kant.

    Krijg je vaak maar met moeite weer los. Als je de tiewraps al kapottrekt, moet er al flink kracht gezet worden. Eventueel nog even proberen het middenstuk eerst naar achter (naar de motor toe ) te drukken en dan weer naar voor van de as af, eventueel met wat warmte. En als het echt niet anders kan het middenstuk doorslijpen (al heeft dat bij mij nog nooit gehoeven).

    Om dit te voorkomen:
    As niet te diep inslijpen
    madenschroefje met klein drupje Loctite vastzetten en regelmatig controleren (iedere vlucht is het beste)
    DIN913 ipv DIN916 madenschroefje gebruiken (met een vlakke ipc holle voorkant, vreet niet in de as in en geeft een breeder contactvlak, tip van Hugues van een paar jaar geleden). De Hornbach heeft ze soms op voorraad.

    Groetjes,
    Gerben
     
    MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mijn madenschroefjes zijn inderdaad hol. Gisteren drie doe het zelf zaken afgeweest voor zo'n poelietrekkertje. Niet te koop natuurlijk. Heb maar een (veel) zwaardere constructie gemaakt met twee keer zo brede en dikke tie-wraps. Deze hebben zelfs metalen lipjes dus zou ik veel en veel harder moeten kunnen trekken.
    De spinner zit écht bokvast. Ik zag dat Andy Reisenauer op vakantie is. Het draait er waarschijnlijk op uit dat de spinner kapot moet, dus ik wacht met het zware geschut tot er een reserve spinner is. (en misschien heeft Andy nieuwe mooier aanliggende bladen 23*12. Of neem ik een setje witte bladen. Ook leuk.)
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, weet je zeker dat je een Reisenauer hebt?
    Bij Reisenauer kan je de plastic spinnerkap er vrij makkelijk afhalen en het middendeel zit geklemd en niet geschroefd.
    Ik denk dat je een Freudenthaler hebt.
    Die hebben een carbon spinnerkap die verlijmd zit met het middendeel en die zit inderdaad vast op de as met 2 madenschroefjes.

    En wat je nodig hebt is dit.
    Is ook simpel zelf te maken.

    [​IMG]

    Anders moet je het middendeel doorslijpen waar de imbusschroef zaten dan als je er bijna doorheen bent met kracht (2 tangen) het middendeel van de as vouwen.
    RFM heeft mooi aanliggende props en ook in het wit.


    GJ
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Gert-Jan,

    het gaat om onderstaande spinner:

    [​IMG]

    Het komt bij Reisenauer vandaan, maar het gaat dan inderdaad om Freudentaler spul.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat dacht ik al, want Reisenauer spinners zijn zacht kunststof en trek je er zo af.
    Wat ik wel eens deed was:
    Bladen eraf
    Dan de 2 uitstekende alu delen van de spinner in een bek van een bankschroef hangen, of tussen 2 stukken metaal ophangen.
    En dan met een dikke spijker of schroevendraaier door het gat aan de bovenkant van de spinner rustig tikken.
    Je tikt dan direct op de as.
    Wel uitkijken, als de spinner/as vrijkomt valt de romp naar beneden.

    Op deze maniet blijft de spinner en de as nog heel.

    Ik ben even creatief geweest.
    DIt idee.

    spinner.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het heeft even geduurd. Totale verbouwing van het toilet begane grond had voorrang, maar nu is dat grotendeels klaar.

    We hebben nog geprobeerd zonder madenschroefjes volgas gevend kijken of de prop van de as kwam. Niet dus.

    Vandaag de spinner er af geslepen:
    [​IMG]

    Een maal van de as af was dit te zien:

    [​IMG]

    Het kleine platte kantje, hier niet in beeld, was ook weg. De spinner is gewoon doorgedraaid. De madenschroeven hebben het niet gehouden.

    Ik heb een nieuwe Freudentaler spinner en ook een Reisenauer klemsysteem + spinner. Én een setje Georgi Mirov 20x13 bladen! Da's mooi spul!

    Mocht ik de Freudentaler spinner gebruiken dan dus niet de madenschroefjes met holle punt. Ik zal ze plat vijlen.

    Overigens past de Freudentaler spinner nauwelijk over de motor as. Was voorheen ook al zo. De passing (boring) is denk ik iets te krap.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, wat is dat voor vertraging?
    Misschien is het verstandig om even te investeren in een nieuwe as.
    Ik ben bang dat de Mirov ook niet goed houdt op deze as.
    En bij de Freud spinner zouden de bijgeleverde madenschroefjes prima moeten voldoen, als ik er ruim 5000 watt op kon zetten dan moet het bij jou ook werken.
    De holle punt zou er juist voor zorgen dat hij goed klemt.
    Je moet er trouwens maar 1 hard aantrekken en de andere gewoon handvast zetten, als je beide aantrekt dan gaat ie los.
    Volgens mij heeft Gerben een moment schroevedraaier voor die schroefjes, misschien dat je die even kan lenen?

    GJ
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    GJ,het gaat om een Super Chief.

    Als de as vervangen zou moeten worden, betekend het dat ik op slopershoogte ben en dus gewoon kan doen wat ik al die tijd al wilde doen: de as van de vertraging even poetsen met een vlakke fijne sleutelvijl om de diameter een fractie kleiner te krijgen. De nieuwe Freudentaler spinner ging ook weer ontzettend strak tot halverwege. Dat was bij de vorige ook al.

    Dat is nu dus geregeld. Motor laten draaien (wat draait dat toch mooi..) en vijltje er tegen aan. De spinner gaat nu prima op de as.

    Vervolgens eens diep overpeinzend gekeken naar de as daarbij jullie verhalen in gedachten houdend. Gerben's verhaal met de afgevlakte madenschroef, jouw verhaal met 1 gewoon madenschroefje, Andy's pleidooi voor een polygoon as dat aangeeft dat een madenschroefje niet altijd zou werken. Bij mij werkte het niet, maar 2 tegen 1 van wel,dat betekend wellicht dat ik loop te kloten.

    Dus;

    Ik denk dat het kleine holle puntje van de madenschroef op de uitloper van het vlakke kantje op de as heeft gezeten. Dan heb je maar erg weinig grip. De rem heeft in het begin op keihard gestaan. Dan draait zo'n grote prop vast door.

    Nu heb ik het vlakke kantje duidelijk langer gemaakt, en ook iets breder/dieper. De madenschroef heb ik afgevlakt. Als de madenschroef net niet is vast gedraaid kan ik goed voelen waar het vlakke kantje zit. Dat geeft moed. De spinner zit nu dus vast op een duidelijk voelbare vlakke kant, met één afgevlakte madenschroef, strak aangedraaid met het inbussleutetlje en een drup borging.

    Als dit niet werkt vervang ik de as voor een polygoon versie.

    Ik heb gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om eens andere bladen te kopen. Een setje 20*13 klappers van Georgi Mirov. Alleen al voor de looks van een spreadtow prop zou je dat doen.... Het verschil is duidelijk, links GM, rechts Freudentaler:

    [​IMG]

    Ben benieuwd hoe de GM klappers werken in de praktijk.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben vliegt nu ook met 20 tot 22" props en een keiharde rem.
    En de Sergey props hebben ook gewoon 2 madenschroefjes.
    Dus het moet gewoon werken.
    In de beginperiode hadden we ook wel eens dat de props spontaan van de as afvielen maar dat was omdat we 2 imbusjes vastzetten of omdat we het ene imbusje niet borgde.
    Daarna hebben we ons aangeleerd voor elke vlucht even de schoefjes aan te trekken en nooit meer problemen gehad.
    Waarom de as ingevreten is.... die is niet goed gehard.
    Op z'n Amsterdams. pisbakkenstaal.
    De Hackers hebben ook die assen en die vreten in zodat de meenemer niet meer loskomt.
    Door een tip van een andere piloot hebben we toen de assen van de Hackers vervangen door Plettenberg assen, die zijn wel goed gehard.

    Dat Andy de poly as aanraadt begrijp ik, want dan past er niets anders meer op dan zijn eigen spinners.
    Als 50 F5B en F5F piloten gewoon met ronde assen werken en het geeft geen problemen, waarom zou je dan een poly-as nemen?

    Wat betreft de Mirov props.
    Zelf had ik problemen met de meenemers, volgens mij hadden meer mensen dat.
    De klemkonus kwam op een gegeven moment los en dan schoot de hele combinatie van 150 euro ergens een weiland in en vond je hem natuurlijk nooit meer terug.
    Ik weet niet of Georgi dat veranderd heeft.
    Je moet in ieder geval de as goed ontvetten en de klemkonus hard aantrekken, maar niet te hard want anders breekt alles weer.
    Misschien Gerben even vragen wat het aanhaalmoment is van de Georgi.
    En of ie nog tips heeft.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed ontvetten (aceton) helpt, zowel bij madenschroefjes als bij klemspinners.
    Madenschroefjes losdraaien en een klein drupje loctight erop.

    De GM spinners draai ik met 4.5Nm vast. M5 madenschroefjes met 4Nm en M4 met 2.2Nm.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina