Spintec Battery Manager V2 + Orion trays, hoe te combineren?

Joost K.

Forum veteraan
Zoals de titel zegt heb ik dus nu een Spintec Battery Manager V2 en vier Orion ontlaad-trays...

Hoe kan ik deze het beste gebruiken of combineren i.c.m. GP3700's en later ook met IB4200WC's???

ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je best tewerk gaat met de v2
je kan hem instellen op cc cv en cp welke is de beste ??

De werking van de V2 is mij al wel bekend... Constant Current (CC) is de stand die je het meest gebruikt... Dus daar hoef ik niks over te weten. Die werking staat allemaal netjes in de beschrijving...

Wil graag terug naar de vraag uit de 1e post...

Accu's voor het laden eerst ontladen met de Battery manager, daarna op een equalizer tot 0,9v per cel.
Als je klaar bent met rijden kan je het beste (als de accu leeg is en afgekoeld) nog 1000mah erin laden. Anders kunnen ze na een aantal dagen stuk gaan.

Het lijkt me alleen niet verstandig als je je IB cellen gaat equalizen met die orion trays. Volgens mij ontlaad die tot onder de 0,7v , dat is veel te laag en gaan je cellen dus stuk.

mag je het ook als volgt doen:
je hebt 2x 3700 gp's.
je rijd steeds 3 heats, 6 in totaal..
mag je dan 1 opladen, ander opladen en dan de eerste weer gewoon opladen zonder dat die ontladen is?
ik koop er nu ook een IB-setje bij, maar op welke manier moet je die behandelen op een wedstrijd dag van 6 heats?

ik wou ook eerst de batman v2 kopen, maar die ontlaad niet per cel.
Nu heb ik wel een lightning v1 op het oog, maar wanneer moet je ontladen daarmee. Op het eind van de dag?
En als je een overloader hebt als lader.. welke instellingen zijn het beste voor:
Gp3700, en IB4200 wc edition?
en moet je die van tevoren laten ontladen... peaken of druppel laden.
gr. florian

Wat is dan het voltage per cel bij de IB's? Er zitten gewoon een stel weerstanden op gesoldeerd dus met een andere waarde zou ik het voltage kunnen regelen neem ik aan...

De weerstanden op je ontlaadtray bepalen de ontlaadstroom, de diode “begrenst” in dit geval de spanning waarop het ontlaad procedé stopt, als je dus iets met de spanning wil doen dan moet je de diode(s) aanpassen. Bekijk dit draadje maar eens, hier is genoeg info of gebruik de zoekfunctie want er is hier genoeg over geschreven en beschreven.

De afslag spanning [stopt met ontladen] op zich is niet bepalend voor hoe diep een cell ontladen wordt, maar de combinatie van stroom en afslagspanning tezamen bepalen de diepte. Een ontlader die stopt bij 0,9V en een stroom van 1Amp ontlaad een stuk dieper dan een ontlader die stopt bij een spanning van 0,9V met een stroom van 3amp. Een ontlaadtray [met dioden en weerstanden] die na modificatie stopt bij 0,9V ontlaad veeeeeeeeel dieper dan de andere 2 voorbeelden van hierboven [hier lopen nog maar een enkele milli-Amperes]. Helaas blijven de alarmerende adviezen op de bekende battery-sites hier zwaar in gebreken, feitelijk zegt men niets over de diepte als men spreek over een afslagspanning van 0,9V zonder vermelding van de stroom die daarbij nog loopt!

Furious Jay zei:
Zoals de titel zegt heb ik dus nu een Spintec Battery Manager V2 en vier Orion ontlaad-trays...

Hoe kan ik deze het beste gebruiken of combineren i.c.m. GP3700's en later ook met IB4200WC's???

Kun je met de V2 ook een pakket met 5 cellen ontladen ?
volgens mijn leverancier is dat niet mogelijk

Ook dat kan je met de V2 instellen maar dat heeft allemaal niks met mijn vraag te maken... Back on topic please...

Back