Spiraalduik (of zo...)

• Topicstarter Topicstarter lexxmeister
  • Startdatum Startdatum
L

lexxmeister

Guest
Goeiedag,

Ik ben vandaag enkele malen verrast door een fenomeen dat wellicht onder de noemer "spiraalduik" valt.

Ik vloog met mijn Minimag wat rondjes en probeerde op ca 30 meter hoogte een rol manoeuvre in een klimvlucht te maken waarbij het toestel zoveel snelheid in de bocht verloor dat het toestel in een spiraal linksom omlaag sodemieterde.:puppydogeyes:

Nou ging het allemaal zo snel dat ik ook niet 100% zeker ben dat het gegaan is zoals ik me kan herinneren maar volgens mij probeerde ik het toestel met hoogte en rol weer uit de spiraalduik te krijgen maar dat lukte niet. Het toestel kwakte vol in de spiraalduik tegen de grond.
(op twee propellers na is alles nog wel heel gelukkig, mijn complimenten aan Multiplex en hun Elapor voor dit staaltje duurzaamheid)

Volgens mij heb ik met alletwee de kanten rolroer geprobeerd uit de spiraalduik te sturen, toen ik merkte dat de ene kant niet werkte heb ik nog even de andere kant op geprobeerd. Wel allebei met vol hoog trouwens. Maar voor ik het wist was de bodem bereikt....

Wat heb ik verkeerd gedaan (behalve te laag vliegen wellicht) en hoe kan ik het toestel de volgende keer zo snel mogelijk uit een spiraalduik sturen?

alvast bedankt voor julie deskundig advies.

Groeten,
Lex

als ik denk dat het is wat je bedoelt is het zoiets:
41143524th6.png

linksonder, daar stuur ik mn toestel gecontoroleerd in maar je krijgt hem eruit door gewoon alle roeren op neutraal te gooien ;)

Wat je is overkomen (voorzover ik dat vanaf hier kan beoordelen) is dat je vliegtuig overtrokken is geraakt. Het vliegt te langzaam, de stroming rond de vleugels laat los en hij valt als een rotte peer naar beneden.

Wat moet je doen? Zorgen dat je snelheid krijgt zodat de stroming weer netjes over je vleugels en roeren loopt.
Hoe doe je dat? Nou eigenlijk gewoon door alle knuppels in het midden te houden . Je vliegtuig zal hoogte verliezen maar ook snelheid maken tot het weer echte begint te vliegen (dat wil zeggen, het dwarrelt niet meer en de stroming ligt weer mooi aan). En vanaf dat moment kun je voorzichtig up gaan trekken om de duik te beëindigen.

Wat je fout hebt gedaan is up en rolroer blijven geven. Daardoor blijft het vliegtuig zodra het een beetje vaart krijgt weer overtrokken raken. En doordat je te langzaam vliegt doen die roeren sowieso helemaal niks, vaak verergeren ze zelfs de draairichting.

Dus: alles los en even wachten tot je vaart hebt. Dan pas voorzichtig gaan sturen.

Je kunt dit op veilige hoogte oefenen door gewoon rechtuit te vliegen, gas dicht, en zodra de neus begint te zakken up gaan geven zodat hij niet daalt. Als je hier mee door blijft gaan zal hij bij vol up op een gegeven moment ineens naar beneden gaan dwarrelen. Hou een poosje vol up, laat dan alles los en je zult zien dat hij vanzelf stopt met dwarrelen en en naar beneden duikt. Als je vaart hebt voorzichtig up en klaar is kees.

Laatst bewerkt:
Spiraalduik

Nou, ik heb het idee dat mijn gevalletje een veeeel steilere duik betrof. Het ging bijna loodrecht omlaag.

Wat je is overkomen (voorzover ik dat vanaf hier kan beoordelen) is dat je vliegtuig overtrokken is geraakt. Het vliegt te langzaam, de stroming rond de vleugels laat los en hij valt als een rotte peer naar beneden.

Yep !! Dat klopt wel ongeveer.

Wat je fout hebt gedaan is up en rolroer blijven geven. Daardoor blijft het vliegtuig zodra het een beetje vaart krijgt weer overtrokken raken. En doordat je te langzaam vliegt doen die roeren sowieso helemaal niks, vaak verergeren ze zelfs de draairichting.

Dus: alles los en even wachten tot je vaart hebt. Dan pas voorzichtig gaan sturen.

Hoeveel hoogte heb je nodig om zoiets te kunnen doen?

Dat klopt. Maar als je even niet stuurt tot je voldoende snelheid hebt trek je hem er zo weer uit. Als je met te weinig snelheid gaat sturen vererger je het alleen maar. (zoals je beschrijft eigenlijk :-) )

Zonder gekheid, als je op lage hoogte overtrokken raakt kun je niks meer doen. Je móet duiken om snelheid te maken. Kijk maar eens naar filmpjes van crashes van echte vliegtuigen, daar zie je dat ook gebeuren. Niks aan te doen, behalve zorgen dat je óf voldoende hoogt, óf voldoende snelheid hebt als je laag vliegt zodat je niet overtrokken raakt.

Hoeveel hoogte? Afhankelijk van het vliegtuig maar ik doe het enkel op grote hoogte. Want een tolvlucht of spiraalduik kost je altijd veel hoogte. Met je Minimag zou ik zeker een meter of 70 proberen.

Hier kun je het zien, op 2:50 min

En dan zie je ook gelijk hoeveel hoogte het kost.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Spiraalduik

Dat klopt. Maar als je even niet stuurt tot je voldoende snelheid hebt trek je hem er zo weer uit.

Okee, stel dat de lift weer hersteld wordt, zal de kist dan vanzelf stoppen met "spiralen"? Wat is dan de beste correctievolgorde (rol, hoogte, richting, gas)?

Hoe stijl de duik was maakt niets uit. Je hebt zelf eerst je toestel overtrokken:
"waarbij het toestel zoveel snelheid in de bocht verloor"
Vanaf dat moment was je toestel overtrokken, en het deed wat toestellen dan doen, in een spiraalduik gaan, zeker als je met ailerons gaat sturen op dat moment.
Je hield vervolgens het toestel overtrokken:
"Wel allebei met vol hoog trouwens"
Er was dus geen enkele kans dat de vleugel weer in een vliegende situatie kon komen.
Het kistje is dus waarschijnlijk in een soort overtrokken snaprol richting Terra-Firma gekomen. (een snaprol ontstaat uit een bijna overtrokken situatie, waarbij 1 vleugel overtrokken wordt)
De juiste reactie was geweest:
- onderkennen dat je bezg was om het vliegtuig in een overtrek te sturen. Je was aan het klimmen met veel stuuruitslagen (weerstand).
- Herkennen dat de overtrek daar is, verlies van controle, ongecontroleerde rol, neus valt naar beneden.
-Op dat moment invalshoek verkleinen door hoogteroer los te laten, snelheid op laten lopen en rustig herstellen, met kleine uitslagen.
- Gedurende de overtrek, of in de buurt van de overtreksnelheid de rolroeren niet gebruiken, zoveel mogelijk symetrie in de vleugel houden.
- Bij plotselinge stuurbewegingen kan een overtrek ook ontstaan bij hoge snelheid. Overtrek is niets anders als de verstoring van de stroming over de vleugel of een stuurvlak.

Arjan heeft dus gelijk, en elke andere piloot zal je hetzelfde verhaal vertellen. Het zijn namelijk de basics van het vliegen. En die gelden van Minimag tot Airbus 380 en alles wat er tussen zit.

Succes met verder leren.

Laatst bewerkt:
Ja. Als je alles los laat (zie je ook in mijn filmpje; na 2 slagen laat ik alles los en duikt hij gewoon recht naar beneden) stopt de spiraal. Door het duiken neemt de snelheid toe. Dan geef je VOORZICHTIG up, want als je te hard trekt overtrekt hij weer, en een beetje gas. Als hij weer vlak ligt vlieg je gewoon weer door.

Spiraalduik

Ja. Als je alles los laat (zie je ook in mijn filmpje; na 2 slagen laat ik alles los en duikt hij gewoon recht naar beneden) stopt de spiraal. Door het duiken neemt de snelheid toe. Dan geef je VOORZICHTIG up, want als je te hard trekt overtrekt hij weer, en een beetje gas. Als hij weer vlak ligt vlieg je gewoon weer door.

Je filmpje is inderdaad heel verhelderend. De minimag deed volgens mij hetzelfde. Ook opvallend is trouwens het ENORME hoogteverlies dat in jouw filmpje te zien is. Volgens mij zijn die twee slagen ook goed voor 50 meter hoogteverlies.

hehe...en daarom is het een verplicht onderdeel in alle vliegopleidingen, ook voor modelvliegers. Je moet het een paar keer meemaken zodat je snapt wat er gebeurt, wat je moet doen en hoe link het is.

Morgen weinig wind, lekker oefenen:-)

Spiraalduik

Ja. Als je alles los laat stopt de spiraal. Door het duiken neemt de snelheid toe. Dan geef je VOORZICHTIG up, want als je te hard trekt overtrekt hij weer, en een beetje gas. Als hij weer vlak ligt vlieg je gewoon weer door.

Geldt deze herstelmethode trouwens voor alle typen vliegtuigen? M.a.w., ook bij een laagdekker / kunstvluchtkist met symmetrisch vleugelprofiel?

Hoi,

Wat betreft het uit een vrille/tolvlucht halen:
1) hoogteroer neutraal
2) richtingroer (dus geen rolroer!) in de tegengestelde richting als het draaien
3) Als het draaien gestopt is uit de duik halen met het hoogteroer

Bij veel trainer achtige vliegtuigen is het richtingroer tegen geven niet eens nodig, gewoon wachten tot het draaien stopt, meestal na ongeveer een halve tot een hele slag,en daarna rustig optrekken uit de duik.

Een spiraalduik is echt iets anders. Hierbij zijn de vleugels niet (meer) overtrokken. In een spiraalduik maakt het vliegtuig heel veel snelheid (in tegenstelling tot een vrille). Een spiraalduik moet je een vliegtuig rustig uit rollen.

Bij sommige vliegtuigen gaat een vrille over in een spiraalduik.

EDIT: Ja geld voor alle typen vliegtuigen, sommige typen gaan alleen veel makkelijker in een vrille.
EDIT 2: voor meer info: http://www.zweefvliegopleiding.nl/download/Evo.pdf (pagina 83, 84 en 85)

Groeten,

Mark

Laatst bewerkt:
Ja, in principe wel. Sommige kisten komen in een echte vlakke spin; dat betekent dat ze helemaal vlak liggen en ronddraaien alsof ze op tafel liggen en je de staart in de rondte draait. Dat is een ander verhaal en heel vaak niet te doorbreken. Maar dat zal je Minimag nooit doen, die spint zoals mijn Cardinal dus met zijn neus naar beneden en dan spiralen. De kunst is om niet in paniek te raken en even te wachten tot je zeker genoeg snelheid hebt om weer echt te vliegen.

Spiraalduik

Wat is dit voor actie?

YouTube - minimag jaune

Welke stuurbeweging wordt hier uitgevoerd om dit in te zetten en vast te houden en ook niet onbelangrijk, hoe wordt dit weer netjes uitgestuurd?

Een spiraalduik is echt iets anders. Hierbij zijn de vleugels niet (meer) overtrokken. In een spiraalduik maakt het vliegtuig heel veel snelheid (in tegenstelling tot een vrille). Een spiraalduik moet je een vliegtuig rustig uit rollen.

Bij sommige vliegtuigen gaat een vrille over in een spiraalduik.

Is een spiraalduik in jouw optiek dan echt bijna loodrecht met de neus naar de grond?
Ik neem aan dat de correctie rolrichting in dat geval tegengesteld is aan de spiraalrichting.

Dat is hoe een tolvlucht er van de grond af uit ziet. Wat hij doet is in het begin de snelheid eruit halen, vol up en vol richtingsroer geven, en dat vast houden. Dat is het tollen. Zodra hij de knuppels los laat zie je dat het stopt.

Bij een spiraalduik gaat het toestel veel harder, recht naar beneden en maakt het ondertussen rollen. Dat is ook gevaarlijk omdat de snelheid heel hoog oploopt en je bijna geen up kunt geven want dan breken de vleugels er vanaf.

Laatst bewerkt:
Het is heel slecht te zien maar het lijkt alsof er een vrille wordt ingezet nadat het vliegtuig op zijn kop gerold is. Ofwel een vrille op zijn kop.

Herstel hiervan op dezelfde manier als een normale vrille behalve dat je net wat meer hoogte nodig hebt om weer op te trekken. (of weer rechtop rollen en dan optrekken, wat hij in het filmpje lijkt te doen).

Mark

Lexxmeister: je kan een spiraalduik zien als een soort hele steile bocht met hoge snelheid. Gaat minder verticaal dan een vrille. (Heb je de link die ik had gestuurd bekeken? staat veel over in. http://www.zweefvliegopleiding.nl/download/Evo.pdf pagina 83,84 en 85)

EDIT: uit een spiraalduik rollen inderdaad in tegengestelde richting

Mark

Laatst bewerkt:
Back