spirit 100

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
Hallo iedereen,
ik ga een spirit 100 van greatplanes bouwen. :D
alleen weet ik nog niet hoe ik hem ga bespannen, mijn enige bespanervaring is met spanlak en papier. misschien moet ik eens met oracover beginnen. is dat beter?

mgv, Matthias

Mathias,

Reeds meerdere draadjes in verband met voor en nadelen van bespannen met folie / spanlak, alsook de specifieke manier van aanbrengen.

Even de zoekfunctie van het forum gebruiken.

Stevo

Geen probleem Matthias. Als nieuwe forummer kun je natuurlijk niet weten wat er al is geschreven en ten andere met die zoekfunctie zul je wel eventjes zoet zijn want er is echt al massa's informatie over geschreven.

En vooral welkom op het forum :wink:

Stevo

Mathias,

Ik heb een Spirit 100 in elektro versie gebouwd en wil je van harte aanbevelen om Oracover te gebruiken. Dit vliegtuig is behoorlijk groot en kan het gewicht zeer makkelijk hebben. Oracover is beduidend sterker, makkelijker aan te brengen en makkelijker te repareren als er eens wat gebeurt. Je kan mijn versie zien op mijn website onder www.delemarre.ciscon.nl
Bij het vliegen valt mij op dat de flaps uitermate effectief zijn en die zou ik er dan ook zeker inbouwen. Ik ben gegaan voor de versie met de dikkere vleugels zodat ik de servos er makkelijker in kreeg. Aillerons zijn nauwelijks effectief en moeten ondersteund worden met richtingroer bij het maken van een bocht. Echt vliegen dus en dat is erg leuk om te doen.
De snelheids verschillen bij de verschillende flapstanden zijn opvallend groot. Full down doet het vliegtuig bijna stilstaan.....

Hans Delemarre

hey hans,
jah idd dat je je rolroer samen met je richtingsroer moet bewegen
(haakeffect). maar kan je de vleugel van de spirit 100 in 2 delen krijgen om hem bv in een auto te steken?
In men handboek van het model staat er dat je 2 opties hebt om de spirit te bouwen. Ik neem die met de vlaps en de zeer kleine V-stelling (dan kan je goed in de bocht blijve). Ik had er ook aan gedacht een wieltje te steken voor als ik eens vlieg op een betonnen grond, zou ik dit doen?
De flaps van die kist hebben dus een zeer goede functie zoals je zegt,
is het dan ook nodig om te landen met Full flaps, kan je je flaps ook als remfunctie gebruiken als je een doellanding wil maken?
Om hem te starten gebruik ik gewoon een koord van 50 meter met op het einde een ringetje die op de lierhaak past( had vroeger vrijevlucht zwevers en daar ging dat exellent ), kan ik dit ook doen bij de spirit?

mgv,
Matthias

Mathias,

De vleugel is standaard in twee delen...
Ieder helft weer delen zou ik zeker niet doen!
Flaps voor een doellanding gebruiken gaat zeer goed maar vergt veel oefening omdat het vliegtuig de nijging heeft sterk te klimmen als je ineens vol flaps geeft. Hij gaat bijna loodrecht omhoog en geen meter meer naar voren. Het goede ligt natuurlijk ergens in een mix met down en geleidelijk de uitslag geven. Leuk werk trouwens om dat te oefenen. Mij lukt het nog niet goed, maar ik vlieg er ook niet veel mee.
Een wiel zou ik niet doen wel een stukje glasvezels met hars op de onderkant. Weegt minder en vangt de klap met zo goed op.
Als hoogstart zou ik een veel langere lijn gebruiken met een sterk stuk elastiek van ongeveer dertig meter lengte.
Zoals al gezegd ik vlieg een elektro versie met een Kontronik fun 480 met verstraging. Gaat onder een hoek van 60 graden omhoog met 8 cellen bij een gewicht van 2.2 kg. (Het materiaal in de kit was bij de mijne opvallend zwaar)

Hans Delemarre

kan ik ook niet gewoon lopen met de flaps full,
dan gaatie toch zeer traag hoorde ik.
of het touwtje aan een fiets binden en de fietser fietst en ik stuur hem?
want een rekker van 30 meter ga ik hier in de buurt niet rap vinden...
met mijn vrijevluchtmodellen ging dat zeer goed.

mgv,
matthias

met men vrijevluchtmodellen ging het zeer goed met koord en dan lopen *

Met de flaps full down gaat hij wel heel langzaam maar de reacties op stuuruitslagen zijn navenant.....slecht of heel langzaam. Met andere woorden: je moet zeer snel reageren om hem dan in de lucht te houden/krijgen. Ik zou je aanbevelen slechts enkele graden flap uitslag te geven en dan een high start te gebruiken. In ieder geval een langere lijn dan 50 meter. Ik zou voor tenminste 100 meter gaan. Dit is een groot vliegtuig, vergis je niet! Als je een katrol gebruikt met een vast punt aan het eind van de lijn kan je hem makkelijker opslepen dan met een lijn rechtuit en lopen. Dit wordt een keerrol genoemd. Het vliegtuig gaat twee zo snel als jij loopt. Dat is ideaal om een dergelijk vliegtuig op te slepen als je het wil doen door te lopen en geen highstart rubber te gebruiken.

Hans Delemarre

Is het gemakkelijk om in een termiekbel te blijve hangen met zo een modelzwever (spirit 100) ?
mgv,
Matthias

Dag Matthias,

misschien moet ik eens met oracover beginnen. is dat beter?

Op deze maat: Beslist. Zo'n 2,5 meter geeft ongeveer de minimumkoorde die een dergelijke gladde bespanning (bij de gebruikelijke profielen) zijn voordelen geeft. Over de degelijkheid hadden anderen het al.....

Om hem te starten gebruik ik gewoon een koord van 50 meter met op het einde een ringetje die op de lierhaak past( had vroeger vrijevlucht zwevers en daar ging dat exellent ), kan ik dit ook doen bij de spirit?

Het kan en je krijgt em zeker op 50 meter, mits je een hulploper hebt. Een plezierige manier van starten vind ik het echter niet en vijftig meter is niet veel. Voor zo'n grote kist ook een beetje laag om thermiek te zoeken. Een goede high start (elastiek en lijn) werkt zeker beter. Of ga bij een club, ze hebben vaak een of meerdere lieren, da's ook prettig.

Is het gemakkelijk om in een termiekbel te blijve hangen met zo een modelzwever (spirit 100) ?

De Spirit 100 is er voor gemaakt en erg geschikt voor. Als de piloot echter voor de eerste keer gaat proberen thermieken, dan is teleurstelling in eerste instantie zijn deel. Thermieken is lastig, wanneer je er mee begint. Als hij voor het eerst RC gaat vliegen met een Spirit 100, dan durf ik te zeggen dat dat nog wat sterker is. Het is een gemakkelijk te vliegen kist, maar een radslagje bij een verkeerd uitgekomen final verdraagt ie slecht.
De manier waarop je de vraag stelt doet mij vermoeden dat dit je eerste zwever (vliegtuig?) is. Mijn excuses als ik het verkeerd zie, maar laat even weten hoever je ervaring strekt. Dat maakt gericht beantwoorden van je vragen wat gemakkelijker. Een Spirit 100 is namelijk wel een beetje groot om de eerste RC zweefschreden te zetten. En dat is ook het geval wanneer je 1:1 vliegt.

hey peytr,
zelf vlieg ik 1:1 zwevers (www.kfc.be)
ik weet wel wat af van termiek...
Alleen zie je in een 1:1 zwever wanneer je in een bel zit (variometer), vandaar dat ik niet goed wist hoe je hem kon laten boven blijven (ik dacht dat het een kwestie van geluk was als je hem een tijdje boven kon houden). termiek heeft op iedere soort grond zijn eigen beginhoogte, bv bij kleigrond is dat wat hoger dan normaal, maar normaal is het dan zo'n 50 meter.

Nu ja, ik ben nog maar net begonnen met de spirit 100 (enkele dagen) en heb ook nog geen RC ervaring. Ik heb wel nog een amateur II van graupner maar ik moet nog de servo's installeren.
voor deze modellen had ik een hoop vrijevluchtzwever (deze trok ik dus met touw omhoog).

Mgv,
Matthias

Hi Matthias,

Ik heb zelf geen 1:1 ervaring dan als meevlieger. Even een overtrekje zelf vliegen en een bochtje enzo. Dat je er kennis van hebt scheelt natuurlijk een boel, maar RC sturen is lastig, ook voor 1:1 vliegers.

Wat betreft in thermiek blijven heb je met RC een belangrijk nadeel: je voelt zelf niks, maar je kunt veel zien (Ik sluit het gebruik van een modelvario gemakshalve even uit). Door het veel te doen lukt het op een zeker moment wel om op het oog thermiek te vliegen. Met een mega-bel (die tref je altijd wel eens) gaat alles omhoog en wordt het probleem omgekeerd: Hoe kom ik omlaag. Want op grote hoogte uit een bel komen zonder de boel aan gort te vliegen is weer iets anders.
Een lang verhaal kort: Probeer eens bij een club mee te doen, die ook veel aan zweven doet. Het scheelt waarschijnlijk een hoop plakwerk :wink:

Bij 1:1 zwevers is het zo dat je finesse kleiner wordt wanneer je seller begint te vliegen. zo kan je bv met hellingwind op een constante hoogte blijven door met een hoge snelheid te vliegen. als je dan trager vliegt, ga je als een speer omhoog.
dus denk ik als je gewoon rap vliegt om uit die bel te gerake... ?!?
ik wist niet dat er vario's bestonde voor rc modellen:)

Mgv,
Matthias

dus denk ik als je gewoon rap vliegt om uit die bel te gerake... ?!?

Da's nou juist wat soms niet lukt. Met een F3B kist gaat het, maar verder gaat alles zo'n beetje kapot, als je maar genoeg snelheid maakt. Als je op grote hoogte zit en je wilt er aanduikend uit dan willen de vleugels, door de neiging naar voren te willen pitchen, nog weleens breken. Ik heb het een paar keer zien gebeuren. Beter is op de kop vliegen (het profiel heeft dan meestal een belabberde lift/drag verhouding en komt netjes naar beneden), of remmen met kleppen natuurlijk. Ook een spiraalduik werkt goed maar wordt vaak eng gevonden. De belasting blijft binnend de perken en meestal gaat het goed. Als niks helpt dan moet je gewoon tegen de wind in blijven vliegen en hopen dat je sink tegen komt voordat je je model uit het oog verliest:|

ik wist niet dat er vario's bestonde voor rc modellen:)

Ja, mooie maar dure dingen, die je kunt beluisteren op een scanner of LPD portofoontje. De mooiste is naar mijn idee de Picolario talk, waar zelfs een vrolijke mevrouw in zit, die je af en toe c.q. op verzoek, verteld hoe hoog je zit en zo nog 't een en 't ander. Bij mijn club vliegen er een paar met van die dingen en 't werkt erg mooi. Anderzijds vind ik het leuker om omhoog te blijven zonder. Alleen bij avondthermiiek is er bijna geen beginnen aan en die jongens met vario blijven dan vaak nog een poosje boven het bos hangen.

Maakt de spirit 100 ook zo'n gefluit als je er eens een zoemertje mee doet? :lol:
Hoe snel (km/h) zou de spirit ook wel kunnen?
Kan je er wat acro (loopings, stall turns, rols, ...) mee doen?
en als laatste: Heb je veel kans dat je de vleugel breekt als je er eens hard aan trekt?

mgv,
Matthias

Echt fluiten is te hard voor de kist, een beetje zoeven doet zo'n ding wel mooi. En van hard trekken zal ie niet zo snel kapot gaan. Als je echter hard trekt en de kist duikt door dan heb je een under tuck door torsieflex in de vleugels. Je zit dan op het punt dat je bij een beetje meer snelheid netjes de vleugels afdraait. Als je het nog niet gezien hebt klinkt het onwaarschijnlijk, maar het gebeurt gewoon.

Lichte aerobatics zitten er wel in, alleen rollen doet zo'n kist wat minder soepeltjes.

ik heb met een spirit gevlogen, en werkelijk deze kon fluiten, SPIJTIG GENOEG 1 X, en knallen kon hij ook, SPIJTIG OOK MAAR 1 X, en dit was als de vleugels uiteenklapten. dus niet doen dat duiken

Dus geen acro met de spirit... :?
Jammer dat het niet gaat en alsik eens een zoemertje maak, dan mag ik op het einde gewoon niet vol trekken.

mgv,
Matthias

Back