spirit bouwen - balanseren

Discussie in 'Beginners' gestart door tegel, 4 jan 2003.

  1. tegel

    tegel Guest

    Ik ben bezig met mijn allereerste zwevertje, een spirit (2 meter).

    Als ik de vleugel balanceer, en ik leg de tip op de keukenweegschaal, dan geeft dat zo'n 6 of 7 gram aan (1g nauwkeurig). Eigenlijk vind ik dat best veel. Ik heb ook geen duidelijk idee hoe het komt, al het hout komt uit de bouwdoos, de vleugels zien er aardig hetzelfde uit en zo royaal heb ik niet gelijmd dat dat 6 gram kan verklaren. Ook de vleugeltips zijn zo op het oog aardig dezelfde vorm en afmeting.

    Mijn vragen:
    * is dat veel, 6 gram?
    * wat doe ik eraan, tip nog iets bijschuren?

    groet
     
  2. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Tegel,


    6 gram verschil met een vleugel van 2 meter, dat valt toch best mee?
    Doen de meeste jou niet na. :wink:

    Misschien dat na het aanbrengen van Oracover op je vleugel de andere kant wel zwaarder is.

    Als ik begin met het bouwen van een vleugel uit dan pak ik altijd de weegschaal en verdeel van te voren al het gewicht. Zo heb ik laatst een verschil geconstateerd van 70-190 gram in plankjes balsa van 10mm dik! 8O

    Goed opletten dus als je ooit hout gaat halen in een modelbouwzaak!

    Het is wel goed dat je nu al probeert je vleugel in balans te houden, je kunt natuurlijk proberen die 6 gram weg te schuren, maar geloof me dan moet je heel wat schuren.

    Als het mijn vliegtuig was dan zou ik hem mooi met Oracover bespannen en naderhand als het vliegtuig helemaal vliegklaar is pas uitbalanceren. Dit we meestal door in de vleugeltip met een stanleymes een snede te maken en daar een stukje dakgieterslood in te persen c.q. duwen. Wees echter voorzichtig 6 gram is maar een heel klein stukje.

    Als hij dan in balans is dan kun je er een minuscuul stukje oracover over heen zetten, dat ziet echt niemand. Als je het maar aan de zijken van je vleugel doet.


    Succes,
    Emile 8)
     
  3. tegel

    tegel Guest

    Emile.,

    dank je wel, die 6 gram valt dus best mee zeg je. ik zal je advies opvolgen en eerst de vleugel bespannen voordat ik hem balanseer.
     
  4. Keesje

    Keesje Guest

    Ik heb hetzelfde ongeveer, bij mij 8 gram, was op te lossen door accu niet in het midden te leggen maar aan de zijkant van de romp, scheelt weer extra gewicht....)
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Vleugelhelften bespannen, aan elkaar lijmen.

    daarna balanceren op vinger toppen. (ja, die zijn breed!)

    Als er geen gekke dingen gebeuren, niets meer aan doen.
    Als een kant echt veel zwaarder is, kun je een stukje lood toevoegen
    in de lichte helft.

    Het komt niet op 10 gram aan bij een 2m zwever.

    succes.


    Johan
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik weetr niet wat het totaal gewicht is van je zwever, maar een vliegtuig moet je sowieso zo licht mogelijk houden. ik zou het ook zo laten, maar als je er dan toch iets aan wilt doen moet je gewoon in de tip wat lood aanvrengen zo dat de arm zo lang mogelijk is --> groter moment. :worship:
     

Deel Deze Pagina