Spitfire bouwpakket

• Topicstarter Topicstarter TristanVanOs
  • Startdatum Startdatum
T

TristanVanOs

Guest
Beste lezers,

Ik ben een beginner en wil deze zomer mijn eerste vliegtuig bouwen. Nu ben ik opzoek naar een bouwpakket van een Spitfire, van hout en een minimale spanwijdte van 1 m (ja, ik pak het groots aan). Kent een van jullie misschien een site waar ik zo'n bouwpakket kan bestellen??:):)

Alvast bedankt,
Tristan

Je hebt het over een bouwpakket,
Bedoel je daar een plastic saai sta modelletje mee of een vliegend model?

Mike

1 meter is niet groot hoor.............

Maar eerst eens iets anders, wat is jou vliegervaring?

Als dit je eerste modelvliegtuig wordt waarmee je rc wil gaan vliegen dan heb ik er een hard hoofd in. Bouw die spitfire gerust, maar neem een echte trainer om het vliegen te leren aan de hand van een instructeur. In alle streken van het land zijn wel modelvliegclubs waar je als je lid bent gratis les krijgt in het rc-modelvliegen, voor lijnbesturing wordt dat iets moeilijker, maar daar is ook een mouw aan te passen.

Denk dat een spitfire als eerste kist om te bouwen ook iets te hoog gegrepen is, in geval van een arf gaat het nog wel maar ga eerst eens kijken bij een club,vraag advies en begin zoals eerder gezegd met een trainer. Dan is een spitfire op termijn een haalbare kaart en blijven de kosten ook binnen de perken.

Het bouwen zou misschien wel kunnen lukken als je heel technisch bent aangelegd. Maar het vliegen is echt andere koek. Dit is de meest slimme keuze om mee te beginnen met vliegen als je je toestel binnen 10 seconden de grond in wilt boren.

Een spitfire is gewoon lastig te vliegen. Je kan, zoals theo al zei beter een club opzoeken. Want wildvliegen met een schaalmodel groter dan 1 meter is al niet zo verstandig.

Maar je zou eerst moeten aangeven wat je bedoeld met bouwpakket. Wil je ermee kunnen vliegen, of word hij alleen statisch. Wil je hem met een brandstofmotor uitrusten of met een electromotor. Heb je al vliegervaring of niet?

Goede leskisten zijn er genoeg.

Voor brandstof zijn calmato's, charters of een graupner taxi geschikt. Voor een electro trainer kan je kijken naar een model van Multiplex, zoals de easystar, de easycub, de Mentor of de twinstar. Allemaal toestellen waar je onder begeleiding zou kunnen leren vliegen. Verdiep je erin.

Groetjes,

Ludo

Ik ben net zoals Tristian in omgekeerde volgorde gestart :)

Ook ik heb eerst een spit gekocht, die blijft nu na diverse gesprekken met mensen met ervaring, voorlopig even op zijn kamer staan.....

Voor mijzelf heb ik het volgende traject uitgestippeld:

- starten met vliegen met een hoogdekker (calmato)
- heb ik de eerste redelijk onder de knie dan stap ik over op een calmato sport ( laagdekker) waarbij ik de wiel configuratie aanpas gelijk aan de spitfire. ( 2 wielen voor, + staartwiel)

en dan in 2012 ofzo vliegen met de spitfire :) (kan nog vervroegd worden maar haast hebben is in deze hobby niet goed)
Oh en lid worden van een vereniging is absoluut een must ivm de ervaring van de mensen daar, daarbij komt nog een leuk sociaal aspect om de hoek kijken :)

Dankjulliewel voor de reacties.
Ja, het is misschien beter om een club te zoeken. Maar ik ga het vliegtuig bouwen met me vader, en die weet er al redelijk veel van.

Ik zou graag een houten spitfire bouwen (of plastic, ik weet niet wat normaal is), en het liefst vliegend op brandstof (lijkt me toch wel vetter).

En een vliegtuigje met spanwijdte van 1 meter vind ik toch best groot :D:D.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben bang dat je niet veel bouwdozen van de spitfire zal vinden in die maat. De meeste beginnen rond de 1,5 meter span. In ARF is meer te krijgen. Er zijn combat modellen van diverse warbirds voor een kleine brandstofmotor te vinden. Elektro doet overigens echt niet meer onder voor brandstof, maar als je echt voor "vet" wil gaan is er natuurlijk geen alternatief. Brandstof is heel vet, er zit zo'n 20% olie in en die komt er allemaal bij de uitlaat uit. Een deel daarvan plakt aan je toestel. Je krijgt dan echt een vette kist. Na iedere middag vliegen moet je je kist dus schoonmaken. Bij elektro blijft alles lekker schoon. Vanwege het geluid mag je op veel clubs met elektro ook langer vliegen (later op de avond).

Er is een hele mooie kit te koop voor niet eens zo'n hoge prijs. Kijk HIER maar eens.
Denk er wel heel goed aan dat dit ABSOLUUT GEEN beginners model is. Het voldoet aan je vraag maar je kan hier echt niet mee leren vliegen. Neem de waarschuwingen van de eerdere reacties goed ter harte dat zal een hele grote teleurstelling voorkomen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik heb nog eens nagedacht en nu zou ik graag willen weten wat jullie me adviseren. Wat voor model, brandstof of electro, welk materiaal etc. En het zou helemaal top zijn als je een site kent waar beginnersbouwpakketten opstaan.

Alvast edankt:D

(ging verkeerd)

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik heb nog eens nagedacht en nu zou ik graag willen weten wat jullie me adviseren. Wat voor model, brandstof of electro, welk materiaal etc. En het zou helemaal top zijn als jullie een site kent waar beginners bouwpakketten opstaan.

Alvast edankt:D

Als je het over een bouwpakkt hebt, ga naar je plaatselijke speelgoed zaak en keep dreaming:rolleyes:

Hij bedoeld bouwdoos natuurlijk.
Je zal eerst voor jezelf moeten bepalen of je brandstof of elektro wil gaan vliegen. Als het brandstof is dat heeft SIG een paar goede modellen: Sig Manufacturing Co.,Inc. Main Menu
Blader naar aircraft, kits, trainers. Hobby in verkoopt ze in NL. www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland
Als het elektro mag dan is een Easystar van multiplex een prima lestoestel.
Hartstikke bedankt, mooie sites. De vliegtuigen van SIG spreken me wel aan, vooral de Smith Miniplane. Die ga ik ook waarschijnlijk bestellen.
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp :D:D

als je perse wilt leren vliegen met een zelfgebouwd toestel zou je de Charter van Robbe kunnen doen, zie het topic van thomas die leert vliegen.

het zou wellicht handiger zijn als je een schuimtoestel koopt om mee t beginnen en dan ondertussen je tweede toestel bouwt.

schuimpjes zijn altijd elektro, dus zorg dat je bouwkit ook voor elektro is. de lader e.d. heb je dan toch al.

Hartstikke bedankt, mooie sites. De vliegtuigen van SIG spreken me wel aan, vooral de Smith Miniplane. Die ga ik ook waarschijnlijk bestellen.
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp :D:D

En dat is nou net weer geen goede trainer. Die gaat het niet lang uithouden in de handen van een beginner. Houd het bij een echte trainer, of schuim toestel. Ik weet dat ziet er niet zo mooi uit, maar om te leren vliegen heb je wat extra stabiliteit nodig. Een mooi toestel kun je later nog aan beginnen....

Koop toestel waar degene/club die jou gaat leren vliegen de meeste ervaring mee heeft. Geen deskundige help? Wachten op erfenis zodat je veel kunt kopen en veel vrije tijd voor bouwen hebt, of andere hobby zoeken.

Back