Spitfire MK 24 van West Wings

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ArthurP, 20 mrt 2008.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Als vingeroefening heb ik een bouwpakketje gekocht van een Spitfire van West Wings. Het gaat om een MK 22/24 met 625 mm spanwijdte.

    Bouwpakket is een beetje groot woord voor een paar plaatjes voorbedrukt balsa en vele malen de text "make from scrap" op de tekeningen, maar goed. De balsa is van uitstekende kwaliteit, met de juiste hardheid en een fijne nerf.


    [​IMG]

    Niet helemaal perfect, maar hij is gelukkig recht. Ik heb nog geen idee waar ik er mee kan vliegen hier in de Randstad, maar het bouwen geeft in ieder geval al een hoop lol.

    Arthur
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Klinkt heel leuk en 65 cm spanwijdte is een mooie maat om te vliegen.
    Vliegen hiermee moet in een beetje formaat park toch wel kunnen? Doe ik hier in de Goffert ook.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een dubbel voetbalveld tot mijn beschilkking, anders moet hij met zijn RC zusjes mee naar de Maasvlakte. Inmiddels 1 vleugel en wat detalis verder.

    [​IMG]
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er goed uit, en dat balsa is zo te zien inderdaad goede kwaliteit. De neus van de romp heb je netjes ingedekt, mijn complimenten. Toch altijd een lastig klusje.
    Wat voor diameter prop zit erop? Op de foto lijkt het wat aan de kleine kant, maar dat kan met perspectief te maken hebben. Ik zou hier een 7" (17,5 cm) prop op zetten, maar voor kleine veldjes is een 6" ook prima. Een kleinere prop is makkelijker met afstellen en geeft wat kortere vluchten.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is een 180 mm propellor, de spoed heb ik helaas achter de enorme spinner gelijmt. De motor is 4 strengs "postbode" elastiek van 135 mm.

    Het indekken is gedaan door vulstukjes tussen de stringers te lijmen, wel blijven er lichte knikjes over. Dit was heel simpel, het bespannen wordt een moeilijker klus, met de ovale romp en de enorm uitlopende vleugel wortels.

    Het stabilo op de tekening is niet verstelbaar, ik overweeg dit wel te doen alleen verloopt de profiel dikte van 6 naar 1.5 mm dus ik moet nog even denken over het scharnierdeel.

    Arthur
     
  6. P51d man

    P51d man Guest

    Dat ziet er al goed uit!!
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die prop is precies de maat die ik zou kiezen voor lange vluchten, mooi zo. De vluchtduur is ook met lengte en dikte van het rubber te regelen. Het bespannen van de bovenkant van de vleugel zal waarschijnlijk met een paar stukken moeten gebeuren, anders krijg je rimpels. Of je moet nat bespannen, dat is wel strak over wat complexere vormen te krijgen.
    Ik zou het stabilo niet scharnierend maken, je kan beter de ruimte waar het stabilo inkomt aan de achterzijde wat ruimer maken. Lijm dan alleen de voorzijde van het stabilo vast. Je kan dan met stukjes hout onder en boven het stabilo de invalshoek aanpassen.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Inmiddels grotendeels bespannen, vastgezet met verdunde houtlijm en bespannen met verdunde parketlak. Wat werkt dat papier ouderwets lekker makkelijk na dat weerbarstige plasticfolie, en je hoeft ook niet uit te kijken je vingers te branden.

    De stoomlijnkappen van de motor waren niet naar mijn zin dus die gaan over. Nu eens bedenken hoe ik hem ga afwerken.

    Arthur

    [​IMG]
     
  9. csvlasblom

    csvlasblom Guest

    Dat ziet er goet uit!!
     
  10. csvlasblom

    csvlasblom Guest

    Sorry foutje! het moest met een d zijn en geen t
     
  11. csvlasblom

    csvlasblom Guest

    Hoi,

    ik zie dat jij mooie vliegtuigen aan het maken bent,
    en je bent lang op deze webcite.
    ik ben ook een vrije vlucht West Wings vliegtuig aan het maken,
    maar ik ben hier pas vanaf vandaag nieuw en ik ben nu al heel erg ver er mee!
    En ik heb ook een verslag.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Arthur, mooi werk! Wat voor Glitsa gebruik je? Is dat een acryl of wat anders?
     
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Glitsa Acryl parketlak met PU. Het word behoorlijk hard en sterk, ik kan overlappingen pas snijden, zonder de onderliggende laag te beschadigen.
    Wel goed verdunnen, te dun en de lak loopt naar beneden voor het hard is, te dik en het trekt niet goed in het papier, en je hebt de kans dat het hard wordt voor de rimpels weggetrokken zijn. Voor de vlakke delen gebruik ik het ook als lijm.

    Het idee komt overigens van de "parket plus" van jouw website. :p

    Arthur
     

Deel Deze Pagina