Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Zo hier komt mijn eerste "schaal" draadje.
    Weer een Ornithos warbird 2020.
    Ik wil hem electrisch maken, met sound module.
    Ben nu vooral bezig met de aandrijving, maar ondertussen is de shortkit ook besteld bij Sarikhobbies in de UK.

    Ik ga proberen er een nagenoeg schaal afmeting propellor op te zetten, dus 24" 4 blad.
    Toevallig vond ik bij hobbyking een nieuw type motor, type drone buitenloper.
    100 Kv 2.5 kW. Hier wil ik zelf een 4blad prop bij maken van 2 houten 2blad props
    Motor en regelaar heb ik al binnen, en proefdraaien met de 2blad, 23x12 was zondag.
    20200313_192450.jpg
    De motor wordt geleverd zonder propmeenemer, dus die moet je zelf even maken. Ideaal klusje op mijn draaibankje met frees kolommetje.
    20200313_192611.jpg
    Met propellor en aangesloten regelaar. Nog even met 3stuks XT60 stekkertjes zodat ik met 3 lipo packs van 4S een 12S kan maken.
    Testdraaien in de garage, met een minipropje om kv te meten en nullaststroom.
    20200312_221323.jpg 1.7A nullaststroom, extreem weinig. En 4200 rpm, dus die 100 kv klopt wel.
    Inwendige weerstand gemeten, 100mOhm, erg hoog, maar er zitten 1 meter lange draden aan AWG16, 1.2mm^2. Met deze draden ingekort tot 10 cm nog maar 60 mOhm, dicht bij de opgegeven 55mOhm.
    Binnen met 23" prop. Nou ik durfde echt niet meer dan stationair te draaien, wat een geweld.
    Dus zondag op de club op de tafel buiten gezet.
    Met het "kleine" 23x12 propje doet hij 28A.
    Jurgen heeft er een mooi filmpje van, komt nog.
    Ik wil ca 55 a 60A static hebben, dus 4blad en veel meer spoed. Met 4000 RPM is 16 of 20" nodig voor voldoende vliegsnelheid.
    Een 4blad in de maak, met 13 graden extra spoed op de bladen.
    Prop doorgezaagd en er 13 gradenwiggen opgelijmd.
    20200315_221632.jpg
    Vervolgens de uiteinden 45 graden afgeschuind en geboord in een mal.
    20200316_165438.jpg
    Met 2 aluminium platen maak ik de bladen weer aan elkaar. Het is vliegtuig materiaal 7075T6..2mm
    20200316_195024.jpg ik heb net m3x40mm boutjes besteld, nu zit er voor de vorm van 2 zijden wat ingeduwd.
    Helaas was m,n propnaafje te kort voor deze jongen, net even een nieuwe gemaakt.
    Status van vanavond.
    20200316_222312.jpg Dit eerst maar eens proefdraaien als tweeblad voor ik prop nr2 doormidden zaag.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2020
    Cnn, Bart83, MicropropSport en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.583
    Locatie:
    Heeze
    Yessss!! :thumbsup:
    Brain Taylor Spitfire Mk.IX,... dat wordt smullen!
    Het is dat ze onder "Zweefvliegen" staat, maar je 1/3.5 Moswey is ook al zo`n fraai schaalmodel.
    Benieuwd naar de ontwikkeling vwb de aandrijving en uiteraard de bouw van de Spit.
    Ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83, MicropropSport en tjarko vinden dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    De tweeblad, gemaakt van 23x12 getest.
    Hij heeft 2 cm meer diameter, 605mm en 13 graden extra spoed.
    Het testkrukje met 2 parasolgewichten verzwaard... je weet maar nooit.
    En de 2200mAh lipo,s versgeladen.
    20200317_174120.jpg
    Dit deed 60A bij 3600 RPM.
    Was even slikken, zo veel stroom!! Daar kunnen geen 2 extra bladen meer bij. En het toerental is meer ingezakt dan ik had gedacht. Dat komt door de hoge inwendige weerstand vermoed ik, 60 mOhm, 60A is 3.6V verlies bijna 10% bij 40V en dat is ook hoeveel toeren er af zijn.
    Aan de andere kant is dit een goede 2blad om mee te vliegen. Juiste spoed en stroom.
    Dus hoe nu verder?
    Ik vind het wel leuk om een 4 blad te maken, maar die moet dan een wat kleinere diameter krijgen, bv 22"
    Piek stroom tot 80A zal wel gaan, maar meer wil ik deze motor niet aan doen.
    De aansluitdraden helemaal vervangen moet ook nog, zit nog steeds 10 cm 16AWG aan.
    Ik ga het gewoon proberen. Klein vierbladje en grote tweeblad om hard mee te vliegen.. of grote " static" vierblad...
    Als de spoed kleiner kan is dat ook nog een uitweg voor grotere 4 blad.
    En dan nog de suggestie om 2 van deze motoren mechanisch te koppelen, achter elkaar, met 2 regelaars.
    Allemaal leuk...
     
    Ramses vindt dit leuk.
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Brabant
    Bij deze de video opgenomen afgelopen zondag van bovenstaande Turnigy Multistar 9235-100KV met 23x12 Aerostar prop. Dit is mijn eerst video upload, hopelijk kan iedereen het bekijken:



    Veel kijkplezier, Jurgen
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.745
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een realistisch geluid.
    Fraaie brommer.

    De opstelling acht ik ultra link... lijmklemmen. Op een buitentafel.
    Minimaal 4 parkers in de tafel. Dit soort lijmklemmen hebben te veel flex. Werken zich los.
    Vast is nooit vast. Dat weet ik van de de decoupeerzaag... en cirkelzaag...

    Waar jullie staan is safe. De sloot is geduldig

    Heb thuis een Workmate. En een motortester. Die zet ik met 4 bouten door en door vast aan de Workmate.

    De windstroom van de prop was zo krachtig, dat de dekens van de klassieker af woeien en tegen de garagedeur gesmeten werden. Dat was nu eens een echte stevige tocht!

    Mooi project! Brian Taylor heeft ook een mooie P40 getekend! Mooie ontwerpen.

    .
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Goed idee die workmate, beter dan ikea krukje... en daar mag ik ook parkers indraaien, of m8 bouten,
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.745
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik had voor de Saito dit bokje... ooit in de USA besteld via eBay.
    Later heb ik er een kneiter elektromotor 6S op getest, zijn er bouten door de plank gegaan.
    De motor zat een een verbouwde Great Planes bok, die evenzo gemonteerd kon worden.
    De houten grips vervangen door stalen spanstukken voor bij de draaibank...
    En dat woei verschrikkelijk. Wat een geweld.

    De Saito 100 was lief en braaf... en met alle vet, buiten getest...
    sta je daar achter... werkt het als brillantine in den kuif :D
    Klotz voor in je haar...

    Een mooie 2 meter Spit... echt niet slecht!

    DSC_1099.JPG

    Groet Bas
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    De vierblad zit inelkaar.
    356 gram...
    Ik moet de houten wiggen nog een beetje afwerken..
    Er zitten nu ook lange m3 bouten in met vrijwel gehele lengte 3mm schacht. M3x50 ingekort tot m3x40.

    20200318_215950.jpg mooi als static prop.
    Of ik bouw een dubbele motor, twee stuks gekoppeld. Een motor voor het schot en evt een tweede er achter.
    Ga de spit daar op voorbereiden..
     
    Cnn, Ramses, fransspitfire en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    33
    Ziet er indrukwekkend uit Tjarko!

    Als je voor die tweede motor gaat dan wel contra roterend met dat geluid wat er van die props af komt heb je de geluidsmodule niet meer nodig.

    3DEE8168-0AA3-48E5-8D51-4BE5AB7BD65F.jpeg
    Groet Frans
     
    Ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Ja, dat ziet er ook heel gaaf uit, en heeft vast nog niemand in schaal 1:5.3
    Zal het eens bekijken, wellicht nog eenvoudiger dan 2 motoren hard koppelen.
    Moet toch wachten op de Shortkit....
    Weet je welk type dit is, spaart veel googelen..
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Er is zelfs een MkIX met merlin 66 en contra roterende prop. Dan is de bestelde shortkit helemaal correct.. wordt steeds leuker..
    Screenshot_20200319-081909_Chrome.jpg
    Googelen is easy..
    En retract tailweel ziet er ook mooier uit... vind ik.
     
    femmo en Ramses vinden dit leuk.
  12. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    33
    Mocht je zo twijfelen, zie dit filmpje! Deze heb ik in Duxford zien vliegen wat een Beest!

     
    Rene Neefe, Ramses en tjarko vinden dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die klimt idd weg na de start als een engel met heimwee, wat een machine
    Jammer dat ze die niet als tweezitter hebben, anders boekte ik gelijk een vlucht.....
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Tja nu ben ik verkocht! Een counter rotating moet het worden. De JK535..
    Begint met demontage van de huidige motor, in CAD zetten en de twin bedenken, tekenen en draaien frezen. Leuker wordt het niet.. en dat dacht ik bij die 4blad al..
     
    Cnn, juwi, Ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Brabant
    Zo! Van dubbele mechanische gekoppelde motor naar counter rotating props! In één moeite door ...
    Worden het nu twee 3-blads counter rotating net als van het filmpje? ;)
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    De motor helemaal uitelkaar gehaald om hem in CAD na te tekenen. Dan kan ik echt kijken wat er van te maken is.
    Eerst de rotor er af, as zit achter geborgd met een m8 schroef en een segerring. Schroef met borgmiddel vastgezet, maar ging ok los
    20200320_175207.jpg
    Ik wil ook de as uit de rotor halen. Hier zitten 2 inbus made schroefjes in.
    Die gaan niet zomaar los, echt vastgelijmd. Echter met opwarmen met de gasbrander wel. Opletten dat het niet te heet wordt, lapje koud water bijdehand. Magneten incl verlijming is critisch.
    20200320_175238.jpg
    Op de foto kun je 1 schroefje net zien, diep in het gat.
    De as moet er uitgeperst, met een poelitrekker. Er zit een flens aan de as, hij moet er " naar achteren" uit.
    Ook weer verwarmd, aluminium zet meer uit dan staal.
    20200321_135713.jpg
    Ook een beetje olie er aan..
    Tijd voor een goede inspectie.
    Oeps!!!
    20200320_175126.jpg een Wikkeldraadje zit echt verkeerd en heel gevaarlijk. Zo vond ik er nog een.
    Gelukkig niet geraakt met proefdraaien.
    Hij was netjes op z,n plek te schuiven. Nog nalijmen met lamineer epoxy, alle wikkelingen.
    Vervolgens de motor in CAD gezet, daar was het om begonnen.
    20200321_172027.jpg
    En een concept dubbele motor, om de full size 4blad mee rond te krijgen.
    20200321_211942.jpg
    Dit is redelijk eenvoudig. Lange as maken en een tussenplaat. Wel interessant worden de 6 lagers op rij. Dat gaat met elkaar vechten als er ook maar iets een beetje krom is.
    Een oplossing is om de achterse motor flexibel op te hangen, in rubbers bv. Andere oplossing is de as in het midden 100um dunner maken, dan dragen alleen de buitenste lagers.
    Het is jammer dat de dubbele lagers niet aan de propzijde zitten. Best vreemd eigenlijk..
    Een concept voor contraroterende props heb ik ook gemaakt. Dat vraagt niet reversibele aanpassing aan 1 motor, en levert een wat minder degelijk geheel op.
    Ik ga voorlopig even voor de twindrive en 4blad..heb ik die niet voor niets gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
    Ramses en roberthabraken vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Verder met de 4blad prop.
    De naaf wiggen netjes gemaakt en de tipvorm " omgedraaid". Zo zat dat bij een spit.
    20200322_172730.jpg
    Dan even zwart verven voor het eten
    20200322_182304.jpg
    En gele tipjes en weatheren na het eten.
    Methode van Ramses afgekeken, met een heel droog kwastje beetje zilver op de voorkant, alsof de lak er af is tot op de metalen lijst. De linker is nog niet geweathered.
    20200322_201456.jpg
    En closeup.
    Na een beetje oefenen goed te doen..
    Ik vind het wel ok.
    20200322_201921.jpg
     
    Ramses, roberthabraken, juwi en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    795
    Zo de eerste 50 mm van de Spitfire is klaar, nog 1700 mm te gaan.
    20200323_171812.jpg
    Laat die ME,s en Stuka,s maar komen, we lusten ze rauw...
     
    Cropduster, Ramses, TheNorb en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.414
    Locatie:
    nuenen
    He tjarko dat is mooi!!
    3 lagers 1 as moet eigenlijk niet idd
    Kan je de motor een beetje flex naar de tussenplaat krijgen?
    Of iets met zich-stellende lagers en montage volgorde om de overbepaaldheid er min of meer uit te krijgen?
     
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Brabant
    Ik ben heel erg benieuwd naar die dubbele motor set-up. Volgens berichten op het web moet dat kunnen werken. Sommigen maken zich zorgen om de back emf en hoe de regelaar(s) hierop reageren. Heb jij je in dit onderwerp al verdiept of ga je het gewoon proberen?

    Vriendelijke groet, Jurgen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina