Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Met een ball link (die een stuk boven de uitgaande as staat) krijgt de laatste, bij 90 graad overcentered, weer een heel andere belasting te verwerken, lijkt me.

    Of dat tot schade leidt . . .

    Geen idee.


    jan.
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Z bend kan ook......
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik weet niet zo goed wat je bedoelt Jan, maar een ball link kan gewoon tegen de hevel aan en niet een stuk erboven. Ik heb ze op een kist met 35 kg servos en dat blijft uitstekend heel en levert nul wrijving op. Helpt zelfs in opvangen kleine verschillen in hoek, wat de servo nog verder ontlast. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een staafje met bal en daarover een plastic opdrukgedeelte (hoe omschrijf je dat?) maar over zo’n ball link:

    gf_2145_001_5390.png

    Dit geeft absoluut minder speling dan een kwik link en levert geen schade op bij hoge belasting. En je servo kan in potentie 360 graden ronddraaien en dus kan de hevel in elke gewenste hoek uitkomen.
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Met alle opgedane wijsheid gisteren de servo uit de vleugel gehaald.
    De gebruikte uitslag was van 1350us tot ca 1900us. Slag van de stang was 16mm.
    20211112_174804.jpg
    20211112_174820.jpg
    20211112_175022.jpg
    Deze servos kunnen van 800 us tot 2200us bewegen, dus een stuk verder dan 90 graden.
    De uitslag daarmee was 30mm, dus bijna 2x meer.
    De stang kon dus een stuk dichter op de servo as zitten, op het dichtdbij gaatje gezet.
    Vervolgens de quicklink en hevel aangepast om de in-lijn stand mogelijk te maken.
    20211112_194426.jpg
    Naast de uitsparing moest er ook een flinke knik in de stang komen. M3 draadeind is gelukkig sterk genoeg.
    De inbouwhoogte werd hierdoor wel flink groter, moest wat dremelen, en de stang kan echt niet in het tweede gat.
    Na precies afregelen gaan de flaps nu zonder brommen dicht.
    De uitslag van de flaps is ongeveer 60 graden, wat kleiner dan schaal, dan staan ze bijna verticaal, maar voorlopig goed genoeg zo.
     
    juwi, ramses, Cnn en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Nog 2 plaatjes.
    20211112_194721.jpg
    20211112_194712.jpg
     
    juwi, femmo en ramses vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Volgende klusje is de rolroeren.
    Om deze te schilderen en de hevels vast te lijmen moeten ze uit de vleugel.
    Er zit een lange 1.2mm staaldraad in tot aan de tip.
    Met een magneetje heel fijn terug te vinden.
    De dikke streep was met een lineaal gezet via de zichtbare draad stukjes. De magneet zat ca 2 mm verder. En hoekstukje vond die ook perfect.
    20211113_180148.jpg
    Dan even dremelen..
    20211113_180257.jpg
     
    juwi, ramses en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    op mijn zender kan ik de servoslag vergroten van 100 naar 150%.. Misschien kan dat bij jouw ook nog hulp bieden..
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    100% is 1000 tot 2000us puls. 800 tot 2200us is richting 150%. Dat had ik dus al vol uitgenut...
     
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ah. Ok. :bye:
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit was ook nog een mogelijkheid geweest. Eenvoudig en sterk voor de flap aansturing.
    De flap kan een behoorlijke uitslag maken.
    De stang kan door het center van de servo as.
    Uiteinde is getakeld en met CA geborgd. In de stang een kleine inham gefreest.
    Zo kan het niet afschuiven.
    Bewerkte kwiklinks niet sterk als ze zo verjongd zijn. De sterkte houdt echt niet over.

    De andere kant, bij de doorlaat door de F5B vleugel, heeft geen takel nodig.
    Zit geklemd in het slot door de huid van de vleugel.
    Met de volle resolutie van de servo klapt de zaak tot bijna haaks omlaag.
    Afstelling, maximale gewenste uitslag dmv modelletjes live getest...
    Rechte stangen, zonder knik... is meest stijve constructie... en zal niet snel wijken.
    Met gebogen stangen gaat het wrikken... een verslapte kwiklink wordt het er ook niet beter van.

    Zou dat direct in de prullenbak mieteren...

    Maar al met al... wel een schitterende bouw. Chapeau!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Het goede nieuws is dat het maar één kant van de kwiklink is, die verzwakt is. ;)

    Of die het houdt . . .

    Geen idee.


    jan.
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Vandaar de suggestie van de ball link, dan kun je een stevige constructie met rechte lijn aanhouden. Maar ook daarvan weet Jan niet of het houdt (of om e.o.a. reden tot schade leidt :hammer:).

    Dus of dat een goede graadmeter is . . .

    Geen idee.
     
    ramses en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voordeel bij een kist die de 280 kmh of hoger wel haalt...
    Is de eenvoud. Hevel tot hevel in lijn. Totaal spelingvrij... daar is een truckje voor.
    Geen gepiel met schroefjes. het verenstaal is sterker dan het weekijzer van de M2 schroefdraad, bij een ballink. Dus daarvoor naar M3 en gehard imbus staal boutje nemen.
    Maar in compacte omgeving geklier bij demontage en onderhoud.
    De aansturing is volslage linear zonder vouw in de getoonde foto's
    Alleen de Z-bend. Aan de stang kan je denk ik 30 kilo hangen voor het mee geeft.
    Piekt bijkans hoger... maar de marge is oversterk.
    Eerste wat breekt is de servo...servo en arm zijn de zwakste schakels.
    Enige speling die er is is die van de metal gear
    Alles past binnen de rete dunne vleugel... behalve de hevel op de vleugel.
    En zo optimum stream line...De welfklep kon 90 graden klappen, maar heb daarin geminderd
    naar voldoende voor het model.

    De stang zoals nu gaat wrikken en een andere richting zoeken. Zwenken, flexen….
    Een kwiklink is geen uitmuntend verenstaal.
    Met die verjonging gewoon zwak. Ik denk dat je er een kist op kan verspelen.

    De servo krijgt druk te verwerken, de plastic arm trekt scheluw en en het moment komt anders te staan. En je kwiklink gaat uit wandelen.
    De omzetting/buiging in de draad gaat helpen, wordt een zijwaards scharnier en komen afschuifkrachten aan de orde. Werkt zich pardoes los. Heb je een probleem.
    Schroefdraad is weekijzer. En gebogen nog verder verzwakt.
    Imbusboutjes staal... is erg hard... en breekt met buigen... je kan het rood heet stoken op de buigplek... en het geeft mee... maar de hardheid is dan verloren. (En je zult de bout kunnen koelen in verhitte olie... daardoor minder bros dan bij schrikken in water.
    (heb ik reeds getest) etc)

    Constructie met verzwakte kwiklink zou ik zelf in alle constructies meiden als de pest.
    Bijkans als een kistje 500 gram weegt.... nah... maar bij serieuze formaten? Nope!

    Maak een opstelling en schrik...
    Testen op een kilo suiker... zien wat de hevel uit spookt..
    Op het rondsel is de servo hevel ook al verzwakt... zeg het maar!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
    Arnoud Snel en Cnn vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht dat we hier op het schaalforum zaten!

    Of doel je niet op het onderhavige model?


    (Overigens is het inbus . . .

    upload_2021-11-16_10-21-43.png

    En maar weer verder.


    jan.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Doen maar…. Alan Key
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Weer tijd voor wat spitfire foto,s
    De basiskleur zit er op.
    20211115_181406.jpg
    Vleugel is ruwbouw klaar, alles werkt prima. Flap stangetjes, tja kan altijd mooier maar het werkt en is sterk genoeg.
    20211116_202225.jpg
    20211115_222236.jpg
    Romp in 2 avonden gelakt, even drogen tussendoor.
     
    juwi, Arnold 85, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Strakke hap.. Netjes, ben benieuwd naar de uiteindelijke kleur(en)
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig!! Strak werk, mooi om de lijnen van de spit tot leven te zien komen.

    :thumbsup:
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Hoe?

    In die ruimte gespoten, of met de kwast?

    Roller?


    jan.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Op de tweede foto zie je mijn favoriete verfpotje en kwast. Goede platte schilderpenseel. Daarmee kan ik de waterbasis verf zo netjes uitstrijken dat ik er blij mee ben.
    Voor de camouflage moet ik waarschijnlijk spuiten om geleidelijke overgangen te maken. Maar ik heb geen verfspuit en ook geen verwarmde ruimte waarin dat kan..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina