Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.947
    Locatie:
    Woerden
    Zolang de motoren exact synchroon lopen is er niets aan de hand en zal de regelaar ze als één motor "zien".
    Als één van de motoren wordt tegen gehouden zal de andere ook langzamer gaan draaien. Gaat er toch iets mis waardoor ze asynchroon gaan lopen dan zal de regelaar in de war raken en de boel stoppen.
    Daarom wordt ook afgeraden om twee borstelloze motoren op één regelaar aan te sluiten. Vooral als je even wat "gas" nodig hebt bij de aanvlucht voor de landing kan je het niet hebben dat de motoren er (even) mee ophouden.
    Ook kan de regelaar er moeite mee hebben omdat er te hoge stroompieken kunnen ontstaan als ze asynchroon gaan lopen.
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Het worden 2 gekoppelde motoren op elk hun eigen regelaar.
    Inderdaad wel spannend.... met name bij motor rem denk ik.. gaan we testen..
    Ik zal er op letten dat beide regelaars exact het zelfde zijn afgesteld, settings en trottle range... hopelijk gaat dat op de program card.
    Daarom heb ik ook erg zware regelaars er opgezet, hopelijk overleven ze kleine ongelukjes...
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Yes, de post heeft net materiaal geleverd. Vanavond weer "echt" aan het werk.
    20200324_132144.jpg
    1 meter as en 2! meter alu strip. Verkeerd aangeklikt denk ik op de webshop. gelukkig geen 6 meter...
     
    femmo en Ramses vinden dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.947
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je de motoren mechanisch koppelt maar wel elk een eigen regelaar geeft kan je ook problemen krijgen. Misschien wel juist. Dit omdat geen twee regelaars of twee motoren zo gelijk zijn aan elkaar dat beide motoren hetzelfde worden aangestuurd. Het gevolg is dat één motor altijd meer vermogen zal leveren dan de andere en dus de andere motor mee gaat slepen. Die ongelijkheid zal niet bij alle toerentallen hetzelfde zijn.
    Het is echt een beter idee om beide motoren op één regelaar aan te sluiten wanneer ze vast aan elkaar (mechanisch) gekoppeld zijn. Feitelijk is het dan één motor en kan de ene nooit sneller draaien dan de andere. Wat ik eerder schreef geldt voor twee motoren die elk een eigen propeller hebben zoals kist met een motor in elke vleugel.
    Als je twee contra draaiende propellers wilt aandrijven kan je elke prop een eigen motor geven of met een tandwiel overbrenging gaan werken. Elk van deze methodes hebben zo hun voor en nadelen.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Vanavond de motorkoppel-as gemaakt.
    Zo moet hij worden.
    20200323_220239.jpg
    Het assenstaal is al exact 12mm, gehard en geslepen. Volgens de website inductie gehard, alleen de buitenzijde. Ideaal om er nog schroefdraad op te kunnen maken. De vlakke kantjes "frezen" ??
    Eerste stukje op de draaibank bevestigd de hardheid. Blauwe krullen en ik moet er veel kracht op zetten.
    Gelukkig is de binnenzijde wel goed bewerkbaar! Superspul..

    20200324_173739.jpg
    Let op de blauwe krullen..
    Om de 4 platte kantjes te maken heb ik een slijpschijf op de boorkolom bevestigd, met een gedraaid hulpstukje.
    En dan voorzichtig slijpen, 100 um per keer. Echt gaaf om dat even thuis op je hobby bankje te doen, foto op z,n kop...
    20200324_212530.jpg
    Wordt mooi zo.
    20200324_212747.jpg
    Daarna het middendeel 0.2 mm dunner maken, dus net in de keiharde laag.
    Ging gelukkig met een vers hardmetaalbeiteltje, laag toeren en veel geduld. Centrering was niet perfect, maar deze maatvoering is niet kritisch.
    20200324_215303.jpg
    Klaar!

    Morgen komt hopelijk de 2e motor..
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
    Ramses en H.B.Busking vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Ernst, als ik 2 mororen op 1 regelaar zet, hoe precies moeten de magneten dan t.o.v de spoelen staan uitgelijnd?
    En dan moet ik ook heel goed opletten dat ze niet 1 magneetpool verschoven zitten oid, dan werkt het echt niet vrees ik..
    Ik zie ook wel riemaangedreven setups met 2 motoren.. dan gebruiken ze vermoed ik ook 2 regelaars?

    Nog maar eens een nachtje over slapen...

    Counter rotating props, dan heb ik deze uitdagingen niet, maar weer andere..
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.947
    Locatie:
    Woerden
    De rotors richten zichzelf uit op de stator, dan voel je ook als je de rotor met de hand rond draait. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je moet natuurlijk wel zorgen dat bij het verbinden van de motoren niet één van de rotors iets verdraait.
    Laat voor het verbinden van de motoren eerst één motor los op de regelaar draaien en controleer de draairichting. Als die goed is moet je de draden markeren welke draad van de motor op welke regelaar aansluiting zit. Als de draairichting niet klopt moet je twee van de drie draden naar de motor omwisselen.
    Verbind dan de tweede motor en laat die ook draaien. Kijk goed of die motor dezelfde kant op draait en als dat klopt markeer je die draden ook. Als je de motoren dan parallel aansluit op de regelaar draaien ze zeker weten de zelfde kant op wat best belangrijk is. ;)
    Probeer nu het geheel voorzichtig uit, als het even kan op een lage spanning, een 2S of 3S. Je kan dan ook redelijk veilig proberen één van de motoren tegen te houden en kijken wat er dan gebeurt. Op zich is dit niet per se nodig want als de motoren vast met elkaar verbonden zijn is het feitelijk één motor. Zolang de aansluitingen kloppen natuurlijk. :D
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    De tussenplaat is klaar. Eerste zat een maatfoutje in, wortel2 verkeerde motor bout afstand. Tweede poging is een stuk mooier gelukt.
    20200329_120124.jpg
    Alles past nu.
    20200329_124636.jpg
    De motoren zitten 12.5 graden verdraaid t.o.v horizontaal, zodat de bouten naast elkaar vallen.
    20200329_120454.jpg
    Ik had de bouten nieteens hoeven verzinken in de middenplaat. Was zelfs beter geweest, langere bouten, meer voorspanning, minder kans dat ze los komen.
    Motor eerst gemonteerd met gladde as die er voor ligt. Ik moet ze een beetje naschuren op de draaibank, anders is de passing zo strak dat ik bang ben de motorlagers te beschadigen. Een 12mm lagertje dat ik nog had liggen is daarbij heel handig om af te toe te passen of er voldoende af is geschuurd.
    Ik moet de motor wikkelingen nog nalijmen, ook de tweede motor heeft wat losse draadjes, maar niet zo fataal als de eerste.
    Daarna de rotoren er op. Omdat zowel de motorplaat als de as niet recht zijn komt er een willekeurige verdraaing van beide motoren. Moet nog eens bekijken of ik dat ga proberen af te stellen zodat het "een motor" wordt. De rotor zit op de as met 2 made schroefjes en epoxy. Hier zit vast voldoende bewegingsmogelijkheid in om 1 poolpaar te verstellen. Ik heb als testje de tweede motor aan de netvoeding met 1,2en3A op 1 fase bekrachtigd. Dan zie je hem mooi in lijn gaan staan met 1 pool. Bij ompolen schuift hij dan 1 magneet door. Op deze manier kan ik wel uitpluizen of de motoren goed gekoppeld zijn denk ik.
    Of als alternatief draaien op 2 regelaars. Er zijn mensen waarbij dat werkt.
    En eerst testen op 6S ipv 12S...
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
    Ramses, hoeby en roberthabraken vinden dit leuk.
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.397
    Locatie:
    nuenen
    Ik kan schnorr ringen voor je meenemen.
    Welke maat schroef is dit? (Nee dit zijn géén boutjes;))
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Bedankt Femmo! Als alternatief doe er wel locktite op.. maar van die ringen is ook mooi.

    Monteren van de motor is nog lastig, de rotor wordt magnetisch hard aangetrokken, en dan moet hij nog geperst op de as. De magneten trekken hem natuurlijk helemaal scheef, durf ik niet te gaan persen.
    Vond het zowiezo een erg zware passing.
    De as ietsje verder afslijpen is de volgende actie. Rotor nog wel strakke passing, maar met de hand er op te drukken is het doel.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    De motor aangesloten op de netvoeding, 3A stroombegrenzing. Dan gaat hij mooi in een stand staan, maar is ook makkelijk naar de volgende positie te draaien.
    Meet-instrumentatie aangebracht..
    20200329_170630.jpg
    Door de stekkers om te pluggen kan de motor in 6 standen staan. Dit is ook wat de ESC zal aansturen.
    Hoekmeting op 0.5 graden gaat prima.
    20200329_170638.jpg
    De motor heeft om de 18 graden een voorkeurstand. En met 6 fase mogelijkheden 3 graden verdraaiing per commutatie.
    Ik heb op elke aansluiting ca 5 posities gemeten. Die 18 graden wil soms best afwijken, en op sommige plaatsen zit de motor stijf in positie terwijl op andere tot 4 graden slop zit.
    Beide motoren zitten 0.3 graden "scheef". Dat is dus goed genoeg om synchroon op 1 ESC te lopen.
    Dit wordt het concept dat ik ga testen. Ernst nog bedankt voor de tip. Lijkt mij ook het meest robuust, en met 50A per motor moet de 150A regelaar dit prima aan kunnen.
    Als het meer Amperes is kort ik de prop nog wat in.
    Volgende stap is 3 Y kabeltjes maken om de motor aan te kunnen sluiten, en testen.
    Lukt wellicht vanavond nog, maar daarna moet ik een hele stevige bok maken.. en niet vergeten eerst nog de motor wikkeling draadjes vast te lijmen..
     
    Ecstacy, Ramses, H.B.Busking en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Het is gelukt. Y kabeltjes er aan en zo aangesloten dat de motoren synchroon gaan.
    20200329_201530.jpg
    Van motor 2 zijn zwart en blauw omgedraaid.
    De motor springt weer mooi in de voorkeurs standen om de 18 graden.
    Als ik 1 motor draad loshaal blijft hij mooi in positie staan.
    Nog even bewust verkeerd aangesloten, dan krijgt de motor om de 9 graden een voorkeurstand, of er lijkt de rem op te zitten en helemaal geen cogging meer.
    Belangrijk dus dat het klopt.
    Helaas moet nu de motor weer uit elkaar om de wikkelingen na te lijmen.
    Maar met de bekende aansluiting is het straks simpel om de motoren weer uit te lijnen.
     
    Ecstacy, Ramses, H.B.Busking en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dappere daad! Fraaie dubbelbrommer en weer vakwerk ineen geprikt. Gaaf!
    Meen dat er toch al langer dubbelstetup's voor F3A waren?... counter rotating...
    Benieuwd naar de verdere ontwikelingetjes :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
    tjarko vindt dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Bedankt!.
    Ja zag ik ook in de laatste fmt, F3A kisten met contra rotetende props.. waarschijnlijk niet helemaal binnen het budget dat ik voor mijn Spit in gedachten had. Een vergelijkbare " duitse" 100 kv motor was al over 1000 euro..

    Vanavond flink doorgewerkt aan motorbok, en motor montage.
    20200330_214540.jpg
    Toen de motoren een voor een getest, op 8S.
    En daarna samen....alles nog heel, loopt als een zonnetje!
    Wellicht morgen met prop. Op de workmate.

    Nog even een filmpje omdat ik zo blij ben.



    .
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
    Cropduster, Ramses, H.B.Busking en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    knap gedaan, ziet er heel solide uit!
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.397
    Locatie:
    nuenen
    wow dat klinkt goed!
     
    tjarko vindt dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Vanavond alles klaar. Net op tijd kwam de post XT90 stekkers brengen.
    Hele stevige balk aan de setup zodat hij op de workmate kan.
    20200331_194738.jpg
    Buiten eerst zonder prop. Loopt mooi op 12S, maar verkeerd om. Even 2 draadjes omdraaien. En dan met prop!
    Mijn dochter heeft het filmpje gemaakt. 116A!!


    Weer 10cm klaar, nog 160 te gaan.
    Kreeg vandaag bericht van Sarikhobbies dat de kit op transport gaat!
    Wordt vervolgd.
     
    Ramses, coen_l, Cropduster en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hummm.... dat klinkt als instant kou vatten!
    Wel is dit de aller mooiste manier! :wave

    Overigens deed de bouw van je propeller me denken aan een oud CMPro P40 model.
    Deze Noor is op een gegeven moment zijn eigen prop gaan freesen...
    Hier de link naar de plaatjes gallerij... de maakbaarheid van zaken... altijd machtig interessant.
    https://www.rcgroups.com/forums/thu...=threadgallery&type=img&group=none&starter=no

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2020
    tjarko vindt dit leuk.
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    764
    Voldoende adrenaline om het niet koud te krijgen
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tjarko, nog even een link erbij... hierboven, naar RC Groups...
    Heeft wel spannende zaken doorgemaakt met zijn prop...
     

Deel Deze Pagina