spitfire van west wings

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door quindo, 15 sep 2005.

  1. quindo

    quindo Guest

    he hoi allemaal

    ik heb van een collega van mij een balsa houtbouw pakketje van een spitfire gekregen het gaat hier om een schaal model 1/18 met een rubbermotor hij is van west wings ben erg beniuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft?

    grt quindo
     
  2. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Heb wel wat ervaring met kleine rubber modellen maar wat moet ik me voorstellen bij 1/18. Wat voor spanwijdte spreek je over?

    Verder is het gewoon zaak dat als je er goed mee wil kunnen vliegen dat je je staart licht opbouwt en het zwaartepunt goed ligt. De ervaring die ik met bouwdozen heb is dat het hout meestal erg dik is wat geleverd wordt dit kan soms wel een haartje dunner.

    Maar om meer te zeggen zul je toch iets concretere vragen moeten stellen en iets meer over het bouwdoosje vertellen.



    Bernard
     
  3. quindo

    quindo Guest

    je vroeg om wat meer informatie dus heb ik even snel gekeken het gaat dus om een spitfire schaal 1/18 wat er op neer komt dat de wingspan 630mm is het is voledig van balsahout het is zeer licht en er is een soort papier ( wit) meegeleverd waar mee je het kan bespannen voorderest staat het erop het doosje niet zo veel info dus ja meer kan ik je helaas op dit moment niet vertellen

    grt Quindo
     
  4. Ik zou hem bespannen met oracover
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja hoor..... :? Lijkt me het slechtste advies dat je maar kunt geven,

    A: het ziet er niet goed uit (als plastic, wat het ook is...)
    B: het is nog zwaar ook.

    Gewoon met dik tissue en spanlak (ik ken het spul niet dat is meegeleverd, maar het zou kunnen kloppen)

    Hier is alles verkrijgbaar: http://www.freeflightsupplies.co.uk/ En voor een echt goed advies kun terecht bij de clubs Condor in Zwolle of NLC in Nijmegen.
     
  6. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Helemaal met bruno eens. Ook zou ik als je gaat vliegen met het model niet alleen de bekleding veranderen maar ook goede kwaliteit rubber nemen. Dit is denk ik wel verkrijgbaar via onze club in enschede die zich tevens ook specialiseerd in indoor/outdoor vrije vlucht.

    Bernard
     
  7. quindo

    quindo Guest

    bedankt voor de tips het witte doek wat is meegeleverd is van een heel dun papiersoort. heb ik nog een vraag kan ik dit papier ook verven?
    en die spanlak moet ik dat vergelijken met een soort van lijm dus ik bedoel dus smeer ik het balsahout hiermee in en leg dan dit papier erover heen?

    grt Quindo
     
  8. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Het papier is denk ik wel te verven maar wordt wel zwaarder daar door dus denk er goed over na en win voldoende informatie in hierover.

    En met spanlak kun je lijmen. Doe dan als volgt:

    Smeer eerst een beetje op de liggers, voorlijsten, achterlijsten en buitenribben. Schuur het op en doe er vervolgens op de zelfde manier nog 2 laagjes op. Verdun de spanlak wel een beetje met thinner.

    Leg daarna het papier op je frame en ga er met de spanlak nog eens overheen dan lost de lijm op en plakt t vast. Daarna iets strak trekken niet teveel en op de ligger het zelfde. Die dit daarna op de achterlijst en buitenribben. Als alles vast zit spanlak je het geheel met lange halen nog een keer tot het strak trekt.

    Dit is een manier je kun het ook doen door gewoon het frame met hobby lijm in te smeren op de buiten randen en dan het papier erop doen. Met hobbylijm bedoel ik velpon lijm die ze op de bassisschool ook gebruiken. Als je alles bekleed hebt gewoon met 1 of 2 laagjes spanlak strak trekken en eventueel spuiten.


    Hopelijk weet je weer even genoeg.


    Bernard
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Precies. Niet doen dus. De methode bij LB stunters is het na het spanlakken spuiten met autolak, maar s u p e r dun. Voor een VV model -en dan zo'n klein- lijkt me dat ondoenlijk. Tenzij je hem alleen maar op de kast wilt zetten.

    Prima uitgelegd Bernhard! Ik geef de voorkeur aan het eerst bevochtigen van het papier met een planten spuit. Vochtig, niet nat... Misschien een overbodige opmerking: bij het vastlakken alleen die plekken aanstrijken, waar het papier het hout raakt. Na het drogen met heel fijn schuurpapier het overstekende tissue op de scherpe houtrandjes doorschuren, niet gaan zitten knoeien met een mes of schaar... Dan pas aflakken.

    Red jij het met 2 laagjes? Ik heb pas enig effect na ~5 (verdunde!) lagen. Het is in ieder geval goed als er een matte glans verschijnt. A l t i j d tegenovergestelde zijden (vleugel onder/boven, romp links/rechts) meteen achterelkaar aan lakken, anders gaat het spul zo krom als een banaan, dat geloof je niet...
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als alternatief voor de bekleding kan je Graupner "Ecospan" gebruiken, Solarfilm's "LiteSpan" of "Airspan" ...
    Beide zijn kunstof materialen, die niet meer gelakt hoeven te worden....

    "ouderwetse" (witte)tisue (ook wel "Japan-papier" genaamd) kan je goed kleuren met Ecoline van Talens, de Ecoline extra verdunnen met water, aanbrengen voor het spanlakken....(en eigenlijk ook voor het aanbrengen met spanlak)...
     
  11. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede

    Dank je Bruno voor je bijvoeging op mijn verhaaltje en je hebt gelijk jah met je 2 laagjes ik ging even uit van het spul dat ik gebruik. Dat strijk ik eerst nog glad met een strijkbout en lak t daarna.



    Bernard
     
  12. quindo

    quindo Guest

    bedankt voor jullie uitleg hier kan ik voorlopig wel weer mee verder ik ben nu bijna zover dat ik hem kan gaan bespannen ik zal wel even proberen om een foto te plaatsen maar nogmaals bedankt allemaal.

    grt quindo
     
  13. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ben benieuwd naar de foto's. Zal vast wat moois zijn geworden.


    Bernard
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het 'papier' dat bijgeleverd wordt is zeer geschikt als bekledingspapier. Het is dus wat wij tissue noemen. Als je 'eigen' tissue gebruikt zou je uit gewichtsoverwegingen ook dun tissue kunnen gebruiken. In tegenstelling tot Bruno zou ik het niet nat opbrengen. Dat is bij een stuntervleugel prima, maar een rubbermodel heeft dan te veel kans op torderen. Het opbrengen met spanlak is het mooist, maar vaak heb je dan moeite het goed te laten hechten. Ik gebruik ook wel verdunde witte houtlijm, dat is alleen later moeilijk te verwijderen als dat nodig is. Als je het met spanlak doet kun je het weer oplossen in thinner. Na bekleden bevochtig (niet benat!) je het met een plantenspuit, liefst een vleugelhelft tegelijk, die je dan op balsablokjes op de hoeken op de bouwplank vast speldt om torderen te voorkomen. Doe dat ook bij elk van de (2 of 3) lagen 50/50 met thinner verdunde spanlak. Daarna kun je zonder veel gewichtstoename 'verven' met humbrol verf uit kleine potjes voor plastic vliegtuigjes. Laagdekkers zoals de spitfire zijn helaas moeilijk te trimmen en stabiel aan het vliegen te krijgen. Een hoogdekker was beter geweest om dat te leren. Zorg dat alles superrecht is, het zwaartepunt op de juiste plek ligt en je het juiste instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo hebt en de juiste hoeveelheid down- en sidethrust in het neusblokje. Zorg voor écht rubber. Gewoon elastiek en zo is echt zeer inferieur. Zorg dat je het smeert met het juiste smeersel (bijvoorbeeld een mengsel van groene zeep en glycerine). Probeer bij het winden een windertje te gebruiken (molentje met een vertraging) en laat een helper het model vasthouden terwijl je zelf het rubber 2 tot 3 keer de lengte uittrekt terwijl je het opwindt. Echt rubber kun je véél meer windingen geven dan elastiekjes of de troep die in goedkope modelletjes zit. Het beste is eigenlijk een ervaren rubbervlieger te vragen je te helpen bij de eerste stappen. Er zijn een handvol clubs in Nederland waar nog rubbervliegers opereren. Hangt er van af waar je woont.
     

Deel Deze Pagina