splijt- / beunbak - boegbak

Hallo allen,

Ik ben bezig om een baggermolen te bouwen.. nu ben ik op zoek naar een aantal bouwtekeningen.

Omdat de bagger toch ergens in moet wil ik graag een tekening van een splijtbak hebben (beunbak kan ook, maar dan moet ik ook weer een bakkenzuiger gaan bouwen :idea: .... maar ik denk dat moeders de vrouw dan gaat protesteren :rolling: )

verder zoek ik nog een tekening van een boegbakje.. al denk ik dat ik met wat afmetingen en wat creatieviteit ook een heel eind kan komen :lol:

groeten
Rudmer

Hallo Rudmer

Ben zelf met een zelfvarende stoombaggermolen bezig uit 1932, wat voor molen maak jij? En wordt ie ook werkend? Hoe doe je dat met slijtage van de emmers en de lieren?
Wat voor besturing denk je aan (denk dat ik wel 22 kanalen nodig heb).

groeten Harm

Heb zojuist een eigen topic gestart, gelieve daar antwoord te geven en niet meer hier.
Dat houdt het overzichtelijk.

alvast bedankt. onder werkschepen ; Zelfvarende stoom baggermolen Camille Mortenol.

Heb ook gezien dat je met de "Kil" bezig bent.

Laatst bewerkt:
Hallo Rudmer,

Ik kan je eventueel aan een drie aanzichten tekening helpen van een echte splijtbak. Ook heb ik een paar foto's van een splijtbak.
Bij onze club MBC-Aegir zijn er twee gebouwd. De eerste heeft al succesvol gevaren met zand en deze ook gelost.

m.vr.gr.
Hans Perfors
j.perfors@hetnet.nl

Een splijtbak is geen onderlosser. En dus heeft de NVM geen tekening van een splijtbak.

gr. Hans Perfors

kan je dit nader verklaren?

mijn gedachte:
schip splijt open, lading valt door de spleet aan de onderzijde.
hierdoor lijkt het mij toch een onderlosser

of is het
schip splijt open, lading springt er aan de bovenzijde uit
inderdaat geen onderlosser

kan je dit nader verklaren?

mijn gedachte:
schip splijt open, lading valt door de spleet aan de onderzijde.
hierdoor lijkt het mij toch een onderlosser

of is het
schip splijt open, lading springt er aan de bovenzijde uit
inderdaat geen onderlosser

Het verschil tussen een splijtbak en een onderlosser is
Als dat een onderlosser kleppen heeft en een splijtbak dus niet
Snap dat dan nu eens ;) ;) ;)
mvg
Frederik :D :D :D

Back