Split rudder

Kwam dit zojuist tegen.

CA Models Pass-Port Build

Aw70638.jpg

Ca82454.jpg

Leuk dat je dit opvalt , in het pleistocene tijdperk voor de turnaround programma s werd dit toegepast op een curare door Dirk en Bert van der Vecht . Het idee erachter is dat de remming van het model het meest effectief aan de achterkant zonder verstoring van de aeroynamica. Het is zeer effectief , met de huidige mixmogelijkheden kan je er van alles voor fantaseren . Er is ervaring mee

Hier lijken ze het niet toe te passen om te remmen maar om bij meskant vlucht en zijdelings oppervlak in de lijn van de romp te behouden en tegelijkertijd met richting (up) de kist op vlieghoogte te houden.
Lijkt me een interessante mix functie, dat vraagt:

beiden meelopen met rudder
een van beiden uitslaan voor de genoemde knife edge functie
butterfly om te remmen

dan ook nog graag meesturen met rol voor gecoordineerde bochten (natuurlijk net zo lief handmatig, maar voor de lol van complex mixen)

ben ik nog iets vergeten?

Dan is de vraag nog niet beantwoord wat het effect/rendement is bij de bedoelede knife edge functie (heeft het zin?).

groet,

Erik

dan ook nog graag meesturen met rol voor gecoordineerde bochten (natuurlijk net zo lief handmatig, maar voor de lol van complex mixen)
In de toekomst zou net als bij de F3P de diepte dimensie best wel eens ge-introduceerd kunnen worden, maar voorlopig vliegen we nog maar in 1 vlak.

Leuk dat je dit opvalt , in het pleistocene tijdperk voor de turnaround programma s werd dit toegepast op een curare door Dirk en Bert van der Vecht .

Het is meen ik me te herinneren ook geïntroduceerd door Hanno Prettner op zijn WK Curare ergens eind jaren 70. Ik kan me vaag een artikel (uit Hobby Bulletin?) herinneren waar het in stond.

Leuk om dit 30 jaar later opnieuw toegepast te zien.

Het werkte op de Curare behoorlijk goed als rem in de verticaal neerwaardse figuren.
Nadeel was toen dat het lastig was om deze extra functie goed te bedienen, iets wat met moderne zenders en mixers goed te verhelpen lijkt.

De vraag is of dat wenselijk is. Als ik het verhaal goed begrijp, zou je het liefst andere functies willen per ligging van het toestel (loodrecht omlaag, meskant, enz). Je ontkomt dan al bijna niet aan logica in het toestel, wat wat mijbetreft al heel snel richting 'de techniek het werk laten doen' gaat, analoog aan bv. gyro's inbouwen.

Welnee, het gaat puur om het remmend effect. Met de in en uitschakelbare mixers bedoel ik dat je de bediening kunt vereenvoudigen. B.V. gas dicht geeft rem en dit kun je dan af en toe op de zender uitschakelen bij snaproll's en spins.

Staat ook wat uitleg bij, o.a.;

the conditions ,are we use one side for knife edge and the other condition is for snaps and stall turns. we have a third condition that will split the rudder, but in the test on down lines it's just not effective. as for the knife edgewhen using one side of the rudder and the SFG's on the wind the Pass-Port kinfe edges with very little rudder and does not dip the tail.
hope this helps

Grt.

Back