Splitsen Hyperion 4s>2x 2s

Hey mensen,
Ik heb mezelf waarschijnlijk weer flink overschat:confused:
Ik heb deze Lipo gekocht, 2de hands maar ongebruikt voor een mooie prijs.
Mijn bedoeling is om deze te splitsen in 2 pakketten van 2s!
Ik ben alvast begonnen met het verwijderen van de krimpkous en bescherming!.
main.php

Dit komt er dan tevoorschijn
main.php

main.php

Dit (foto2) ziet er ingewikkelder uit dan ik eigenlijk verwacht had, ik had eigenlijk verwacht dat de cellen gekoppeld zouden zijn met draad of bars.
Ik was van plan om het pakket zoals te zien op foto 1 in het midden op te delen in dus 2 pakketten van 2 cellen.
Dat gaat me vast wel lukken maar ik heb mijn bedenkingen bij het losmaken(solderen) en weer verbinden van de cellen!
Waar kan ik balancerkabels vinden zoals ze op 2s pakketen zouden zitten?
Heb ondertussen diverse shops afgestruind maar ben voornamelijk kabels tegengekomen die voor 6s zijn gemaakt?

Wie heeft de gouden tip om dit tot een goed einde te brengen?
Hoe zit het met het opwarmen van de lipocel tijdens het lossolderen?

Mocht het nou niet lukken, dan was het een dure maar wijze les...:mrgreen:

Minimaal 80 watt soldeerbout nemen om opwarming van lipo's te voorkomen.Als wattage te laag is moet je soldeerbout veel langer tegen soldeerplek houden voordat soldeer vloeibaar is terwijl je ondertussen de lipo ook aaan het opwarmen ben.Tin in het middelste soldeereiland van printplaat weghalen met litzedraad of soldeerpomp.Pas op dat je met je soldeerbout geen sluiting maakt met de andere soldeerpunt.Je kan proberen met afplakken die punt te isoleren.Soldeerbout steeds met hele korte tussenpoos gebruiken.Werk laten afkoelen als je voelt dat lipo te warm wordt. Als het goed is moet ju nu 2 soldeerlippen kunnen zien.Lippen splitsen en nu met een dremel de printplaat in lengterichting in 2 splitsen zodat je 2 pakketten overhoudt van 2x2.Goed in de gaten houden welke de plus is als je de aansluitkabels weer aansoldeert.Voor aanschaf balanceerkabels zie link RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL! op dat de stekkers voor jou de goede zijn.Er is geen stardaard voor balanceerstekkers.
Succes ermee.

Hey mensen,
Ik heb mezelf waarschijnlijk weer flink overschat:confused:
Ik heb deze Lipo gekocht, 2de hands maar ongebruikt voor een mooie prijs.
Mijn bedoeling is om deze te splitsen in 2 pakketten van 2s!

main.php

Ik heb zelf iets vergelijkbaars gedaan met een 4s Lipo. De Novak HV-Pro setjes kunnen 4s lipo aan, maar dan heb je een apparte BEC nodig (of ontvanger accu) en dat wou ik niet. als je die setjes gebruikt met 2x 2s Lipo, kun je hem normaal gebruiken.
Ik heb dus een extra draad aan de accu gesoldeerd (en heb dus nu 2 Lipo's met 3 kabels eraan hier liggen ;) )

Het beste wat je naar mijn mening kunt doen is de printplaat gewoon middendoor zagen met een dremel. (met een slijpschijfje.)
Untitled-5.jpg

Dit zou dan het resultaat meoten zijn. :)

Pak er voor de zekerheid wel even een multimeter bij, even de spanningen nameten uiteraard.

Laatst bewerkt:
Nou,met deze informatie wil ik wel gaan proberen!
Valt niet tegen, maar 1 pool los te hoeven solderen,
ik was uitgegaan van alles lossolderen:)
Als ik hem los heb laat ik het weten!

In ieder geval zijn jullie bedankt voor de info!!

Het daadwerkelijk splitsen is gelukt!
Nu dus 2 accu's van 2s!

Hoe zit dat met de balancerdraden?

Ik neem aan dat de volgorde niet zo heel belangrijk is aangezien het maar 2cellen zijn?

Ik dacht aan:

pin1 + van cel 1
pin2 -van cel 1/+ van cel 2
pin3 -van cel 2.

Klopt dit?

ps. heb nog geen balancerstekkers, welke zijn de meest voorkomende?

Alvast weer bedankt!!

De volgorde is wel van belang want ze moeten op de juiste pennen van de balancer komen. Als je daar pen 1 en 3 omwisseld komt dat overeen met het verkeerdom aansluiten van de accu. De meeste laders en balancers zijn daar wel tegen beveiligd maar het zal niet goed werken!
Kijk dus even goed naar je balancer om zo de juiste volgorde te vinden! Voor de juiste stekker, kijk ook even naar je balancer!

Ron bedankt, gelijk bij favorieten geplaatst!

Ernst, ik moet nog een balancer kopen, dus zoek er dan gelijk de stekkers erbij!
Vandaar mijn vraag ook wat de meest voorkomende waren, er zullen vast nog meer lipo's komen!

Laatst bewerkt:
Back