Splitter

Had voor mijn hexacopter een verloop laten maken bij de modelbouwwinkel om 2 lipo's parrallel te gebruiken. Vlieg met 2 x 3300 mAh 3s en om de duur te verdubbelen wilde ik ze parallel gebruiken.
Na een vlucht van 8 minuten was ik bijna op de grond en viel de hexa naar beneden. Wonder is dat ik hem net op kon vangen en er geen schade is. (engeltje).
Bij onderzoek bleek dat de soldering van de verloop was los gelaten.
full

Hier werd ik niet blij van

Nu heb ik zelf met normaal lichtnet draad een verloop gemaakt en heb ik de pootjes van de connector een gaatje geboord. Nu zit de bedrading vast en is hij aan 2 kanten goed gesoldeerd.

full

Nieuwe zelfgemaakte verloop

Mijn vraag is of dit wel kan gezien het Amperage wat er doorheen gaat lopen. Of moet ik naar de hoeveelheid wattage kijken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Deans stekkers zijn niet super als het gaat om de ampere's die ze aan kunnen.... Grens ligt ergens rond de 50~60A zo uit mn hoofd. Daar zit je al snel aan als je 6 motoren hebt draaien... Aan de accu kant zal het wel goed gaan omdat je daar 2 stekkers hebt , ze gaan alleen wel naar 1 enkele stekker die vervolgens alles moet verwerken.

Afhankelijk van de setup is het misschien beter om voor 4mm of grotere goudstekkers te gaan.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

De draad die je nu hebt gebruikt is stug en het koper heeft een geringe doorsnede. Je had beter de oorspronkelijke draad kunnen gebruiken en deze opnieuw solderen. Gaten boren in de aansluitlippen is niet nodig. Met een goed gevloeide soldeerverbinding komt de draad nooit meer los.

Blijft de vraag of de gebruikte connector geschikt is voor je toepassing.

Denk er ook aan dat je de bekabeling tussen Li-Po en ESC zo kort mogelijk moet houden. Niet meer als zo'n 20 cm. Met de bekabeling die je nu hebt gemaakt voeg je (geschat) 10 à 15 cm bekabeling toe. De kans dat de condensatoren op de ESC's hierdoor (te) heet wordt is groot. De bekabeling tussen de connectors zou heel veel korter moeten zijn. Niet meer dan een paar centimeter.

Oké dank voor jullie support. Denk dat ik op het mainboard gewoon een 2e kabel met stekker zal plaatsen voor de 2e accu. Dat lijkt mij beter als deze splitter. De kabels tussen ESC en mainboard zijn maar 7 cm lang dus dat mag geen probleem zijn.

Back