SPOED accu blijft oplopen kwa voltage

Cheeta

Forum veteraan
Accu spanning blijft oplopen zelfs als alles is losgekoppeld nu zelfs al 10V 6 cellen,,, NOT GOOD!!!!

wat kan ik eraan doen??? heb hem leeg zitten trekken met een mab 540 motor,,, hij zakte eerst af tot 7,5V en zit nu op de 10V,, hij begon voor het ontladen met 8,1V

wat is der mis / wat is de oplossing???

dus als je de accu leegtrekt
laadt ie zich op!?!?!?!
weird
de eerste gedachte bij mij is dat het metertje kapot zal zijn
probeer het eens met een andere voltmeter

groetjes wesley

Ik denk dat je accu's het hebben begeven. Dat de spanning omhooggaat, begrijp ikzelf niet, maar ik denk dat je capaciteit daalt. Het lijkt dat er intern een serieschakeling aan de gang is.

Wat ge er tegen kunt doen, dat ik het niet weet. :oops:

Buiten leggen op een veilige plaats, als er iets serius misgaat dat er geen ongevallen kunne gebeuren.

jupz lijkt me stug dat die kapot is aangezien ik andere dingen meet die wel gewoon kloppen batterijtje 1,33V klopt gewoon

momenteel schommelt de spannign heel erg tussen de 9 en de 10V in momenteel weer 9,07 zo net 8,8 heel erg wisselvallig dus

en misgaan zal het niet aangezien een accu warm wordt voor er iets misgaat

jupz dat was het gene wat gebeurde,,, inmiddels heeft de accu zijn rust weer gevondne op 8,6V

maar hij heeft tijdens het ontladen een spanning bereikt van 10,89

wat jij zegt is denk ik nog niet eens zo;n gek iets,, het zijn tog chemische stoffen,,

en wat ik dus vermoed is dat ze wakker zijn geworden door de ontlading,, en daardoor al hun opgeslagen energie vrijgaven,,, weliswaar werd de interne weerstand hierdoor veel hoger,,, dus amperage lager,,, dus helaas geen tip voor prof rijders,,,

Mischien dat de temperatuur van de cel ermee te maken heeft.
Opwarmen/afkoelen gaat altijd wat vertraagd.

batterij is goed,, multimeter is ook goed,, ik vermoed dat het kwam omdat ze zeker ruim 1 jaar hebben stil gelegen,, en dat de chemische reactie dus weer opgang kwam heb het nu niet meer meegemaakt en de spanning blijft mooi rond de 8,5V wat de ideale spanning is voor nimh 6 cellen

hmzzz nu mijn nicd :( 6,98V is max wat ik erin krijg,,

RIP i guess,,,ik denk dat 1 cel zijn beste tijd heeft gehad,,, of iemand nog tips???

kan maximaal 18W 15 min laten branden,, mijn motor van 250W trekt die accu dus zo leeg,,,

ook het voltage krap 7V voor wat over 8V hoort te zijn is niet goed,,

accu maar afschrijven of nog niet?

Het ziet er naar uit dat de accu inderdaat z'n beste tijd heeft gehad. De spanning die een accu afgeeft ontstaat doordat er twee spanningen in de cel worden "opgewekt". Één aan de pluspool en één aan de minpool. Samen is dat 1,2V nominaal. Omdat de accu lange tijd heeft liggen niets doen is (waarschijnlijk) de pluspool kapot gegaan. De chemische reacties verlopen niet goed meer en dan kan zo'n accu de gekste dingen gaan doen. Zo kan de spanning heel hoog oplopen. Niet dat je er veel aan hebt want bij belasting stort die spanning direct weer in.
Doordat je de accu toch hebt geladen is de boel weer min of meer normaal gaan werken. Helaas niet helemaal normaal want de spanning is te laag. Ook is de capaciteid bij lange na niet meer wat het hoort te zijn. Nu kan je proberen de accu nog een aantal keren te laden en ontladen. Met een beetje mazzel krijg je hem nog een heel stuk beter. Het kan ook zijn dat het vergeefse moeite is. Wat dan nog overblijft is de chemobak.

accu is helaas RIP,,

maar maakt niet zoveel uit kan hem mooi gebruiken om te testen kwa zwaartepunt @ mijn boot :D

wel zorgen dat er niks uit komt (die accu ) en je bootje lelijk wordt .
Zo heeft mijn zus al vele dingen verpest door er knake batterijen in te stoppen die later gingen lekken........

Back