spoeltje van me ontvanger afgebroken wat nu :?

• Topicstarter Topicstarter Stijn S
  • Startdatum Startdatum
S

Stijn S

Guest
toen ik vandaag met me auto wou gaan rijden kwam ik er achter dat het bereik maar +- 20 meter was met uitgeschoven attennne. ik ben een tijdje aan het zoeken geweest wat het kon zijn. toen ik mijn ontvanger opmaakte kwam ik erachter dat een spoeltje in twee stukken lag is dit ook los verkrijgbaar of moet ik nu een nieuwe ontvanger kopen?

Alles is los verkrijg baar, het is alleen de vraag hoe makkelijk je er aan komt.. Bekijk wat voor soort/type het is, en bezoek de plaatselijke elektronica winkel zou ik zeggen (neem hem eventueel mee).

Een condensator in 2 stukken duidt overigens wel op een flinke mishandeling.. is er niet meer kapot?

Het blijft trouwens altijd te vraag of je na vervanging van die condensator weer een betrouwbare ontvanger zal krijgen. Maar nooit geschoten....

er is niks mishandeld ook de ontvanger heeft geen harde klappen gehad. hij is ook precies recht afgebroken. ik plaats morgen wel een foto voor de beoordeling

Ik gok dat je voor minder dan twee euro klaar bent, als je in een elektronica winkel een nieuw condensatortje koopt.
Mocht je in de buurt wonen van Amsterdam/Zaanstad moet je maar ff langskomen dan soldeer ik hem wel erin voor je :)

Trillingen..... doet de condensator van zijn pootjes afbreken....

Heb je de ontvanger wel in zijn houder een beetje los opgehangen of heb je hem vast op de radioplaat zitten ?

In het 1e geval is dat je probleem.....

Nieuwe condensator (elco vermoed ik) kan je inderdaad het beste met je ontvanger en condensator naar de electronicawinkel gaan voor een nieuwe.
Als het om een elco gaat moet je even opletten hoe de + en de - hoort te zitten maar dat is vaak te zien hoe bv. de banen naar de aansluitingen lopen. En een elco kan je het beste na de montage een druppeltje bisonkit geven zodat die wat steviger op de printplaat blijft.

Helaas kunnen dit soort dingen af en toe gebeuren. Mijn ervaring is dat het meestal gebeurt bij een stevige klap. Je denkt dat dit nooit gebeurt is maar is je auto nooit flink tegen een stoeprand geklapt bijvoorbeeld? Een andere mogelijkheid is dat het door trillingen gebeurt. In vrijwel elk model (behalve misschien enkele rustige boten en auto's) is de ontvanger aan trillingen onderhevig. Het ergste is dat in modellen met een verbrandingsmotor. Die trillingen hebben echt een sloop effect op alle dingen van je model.
De ontvanger moet dus altijd in schuim of iets anders dat trillingen goed dempt gemonteerd worden. De servo's worden geleverd met rubber tules die om de schroeven moeten om de servo op die manier enigszins flexibel op te hangen. Die ruber tules dempen de trillingen heel behoorlijk maar toch gaat er soms nog wel eens een servo kapot. De moderne servo's zijn vrijwel geheel met SMD onderdelen opgebouwd. Deze onderdelen zijn veel kleiner waardoor ze veel minder gevoellig zijn voor die trillingen.
Hetzelfde geldt voor ontvangers. Helaas zijn condensatoren meestal wat groter en hebben vaak ook nog pootjes. Deze onderdelen zijn dus gevoelliger voor trillingen en kunnen daardoor soms kapot gaan. De suggestie van een druppeltje Bisonkit om een condensator vast te zetten is een hele goede. Gebruik dan wel Bisonkit en GEEN lijm die keihard wordt! Een lijm die keihard wordt geeft de trillingen heel makkelijk door aan de condensator die daardoor misschien nog wel makkelijker afbreekt. Bisonkit blijft rubberachtig en dempt de trillingen van de condensator veel beter en beschermt daardoor goed.
Let op als je zelf een nieuwe condensator in je ontvanger wilt solderen dat je het NETJES doet. Solderen lijkt niet moeilijk maar goed solderen blijkt voor heel veel mensen wel moeilijk te zijn. Als je het maar even niet ziet zitten vraag het dan aan iemand wiens vak het is. Er is niets erger dan je spullen naar de maan zien gaan door een ontvanger die er zo maar mee stopt.

Ernst Grundmann zei:
Helaas kunnen dit soort dingen af en toe gebeuren. Mijn ervaring is dat het meestal gebeurt bij een stevige klap. Je denkt dat dit nooit gebeurt is maar is je auto nooit flink tegen een stoeprand geklapt bijvoorbeeld? Een andere mogelijkheid is dat het door trillingen gebeurt. In vrijwel elk model (behalve misschien enkele rustige boten en auto's) is de ontvanger aan trillingen onderhevig. Het ergste is dat in modellen met een verbrandingsmotor. Die trillingen hebben echt een sloop effect op alle dingen van je model.
De ontvanger moet dus altijd in schuim of iets anders dat trillingen goed dempt gemonteerd worden. De servo's worden geleverd met rubber tules die om de schroeven moeten om de servo op die manier enigszins flexibel op te hangen. Die ruber tules dempen de trillingen heel behoorlijk maar toch gaat er soms nog wel eens een servo kapot. De moderne servo's zijn vrijwel geheel met SMD onderdelen opgebouwd. Deze onderdelen zijn veel kleiner waardoor ze veel minder gevoellig zijn voor die trillingen.
Hetzelfde geldt voor ontvangers. Helaas zijn condensatoren meestal wat groter en hebben vaak ook nog pootjes. Deze onderdelen zijn dus gevoelliger voor trillingen en kunnen daardoor soms kapot gaan. De suggestie van een druppeltje Bisonkit om een condensator vast te zetten is een hele goede. Gebruik dan wel Bisonkit en GEEN lijm die keihard wordt! Een lijm die keihard wordt geeft de trillingen heel makkelijk door aan de condensator die daardoor misschien nog wel makkelijker afbreekt. Bisonkit blijft rubberachtig en dempt de trillingen van de condensator veel beter en beschermt daardoor goed.
Let op als je zelf een nieuwe condensator in je ontvanger wilt solderen dat je het NETJES doet. Solderen lijkt niet moeilijk maar goed solderen blijkt voor heel veel mensen wel moeilijk te zijn. Als je het maar even niet ziet zitten vraag het dan aan iemand wiens vak het is. Er is niets erger dan je spullen naar de maan zien gaan door een ontvanger die er zo maar mee stopt.

[AMEN]

I.p.v. Bisonkit zou ik siliconenkit gebruiken, daar waterdicht je de boel ook nog eens mee, en het is veel makkelijker weer te verwijderen.

Siliconenkit kan ook maar Bisonkit of soortgelijke lijm werkt beter. De fabrikanten gebruiken het ook. Maar heel belangrijk is dat het NOOIT keihard mag worden.

afb12896.jpg

het gaat om dat groene dingetje met een rood streepje

Lijkt een weerstand ...maar is zeer waarschijnlijk een inductie!

Hans Delemarre

Kan je een tekst, letter of andere aanduiding op dit onderdeel vinden. Een inductie is overigens hetzelfde als een spoel.

Hans Delemarre

Je had het eerst over een kapotte condensator! Maar goed een kapotte spoel is net zo vervelend. Die spoeltjes hebben meestal een kleurcode die hetzelfde is als bij weerstanden. Ik heb een redelijk aantal van die dingen liggen dus als je me de kleurcode kunt geven kan ik kijken of ik de juiste voor je heb liggen.
Als dat niet zo is zal je contact op kunnen nemen met de servicedienst (Corrien hier op het forum). Hij kan je zeker helpen en zal die spoel tegen een redelijke prijs kunnen vervangen. Hij kan dan direct de hele ontvanger eens goed nakijken of er niet meer aan de hand is. Wel zo'n veilig idee.

Zo te zien is het een standaard Futaba RJ122 ontvanger. Corrien zal wel de juiste waarde weten.

bedankt voor de reactie's weet ik ook meteen dat het een spoeltje is :oops: .
ik zal morgen wel even naar een elektronica zaak gaan of evt een modelbouwzaak.

Back