spontane actie DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Erik Janssen, 20 aug 2022.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb al minstens 500 starts gemaakt met deze DLG en nog nooit een probleem gehad.

    Ik wil vandaag gaan gooien en start de boel op, kijk eerst de roeren na of alles werkt en maak de eerste draai. De "launch" gaat goed en op het moment dat ik de launch knop los laat, hij is dan 6 meter hoog, gaat hij over op de "zoom" modus en duikt hij met een bloedgang de grond in. Romp in drieën en aan een kant de naad van de aileron gescheurd. Allemaal wel weer te repareren maar ik wil dan wel graag weten wat de oorzaak kan zijn.

    De installatie werkte nog na het neerstorten en ik heb gelijk alles gecontroleerd, niets vreemds vast kunnen stellen, servo's deden wat ze moesten doen en geen vreemde standen. Ook de log file's geven naar mijn idee geen vreemde toestanden te zien.

    Wat kan de reden zijn dat er bij het omzetten van Flightmode 2 naar 3 plotsklaps een down uitslag komt???

    https://1drv.ms/u/s!AoZcWXxh5FcV1EVJJQWhtB2Q9TWA voor het log bestand, het probleem zit rond 10.37.34.310
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
    arno888 vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Hoe groot is de kans dat je em zelf in de verkeerde stand hebt gezet?
    Of stond ie verkeerd toen je de launch wipschakelaar (ga ik even van uit) losliet?

    Komt op mij over als een zender of pilot error. Vooral als je niks verkeerds kan zien in de log
    Wat heb je voor een zender?
     
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Ik vlieg met de Frsky XLite Pro en gebruik de drukknop... in het logbestand is ook goed te zien dat deze los gelaten wordt .. op het moment dat ik gooi heb ik dan de tweede hand nog niet bij de zender en kan dus niet de knuppel al beroerd hebben..

    Maar inderdaad een een externe fout sluit ik ook niet uit, maar zou wel heel raar zijn.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kan maar 1 ding bedenken. Kan het zijn dat je flap (gas) stick op vol flaps down stond, en dat dit door je launch mode overruled wordt? Zo ja, dan zou het kunnen dat in de zoom mode wel de flaps op 0 gezet worden geforceerd, maar de elevator compensatie niet.

    Dit is vergezocht en je zou het eigenlijk eerder gemerkt moeten hebben, maar iets anders kan ik niet verzinnen...

    Reproduceren: simuleer een start met flap stick op vol down en kijk wat er met je hoogteroer gebeurt.
     
    Erik Janssen en MaartenCornelissen vinden dit leuk.
  5. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    AHAHA @Hein.z

    Ik ga het onderzoeken zou zomaar kunnen want ik ben net overgegaan van mijn landingsmethode. Ik had voorheen de knuppel helemaal naar me toe maar vond dat eigenlijk niet logisch en heb al mijn modellen vlak daarvoor omgegooid naar de knuppel van je af en naar je toe trekken voor landen... zou heel goed kunnen dat ik niet goed nagedacht heb en de knuppel als vanouds, naar met toe had staan. Dit zou ik in de log fil's wel moeten kunnen zien want dan had er ook een uitslag op de ailerons moeten komen...

    Ik ga het eens nabouwen,,, ben nu erg aan het plakken.
     
  6. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    ik heb de oorzaak gevonden.

    Ik vlieg met de G-RX6 en heb al mijn aansluitingen aan een kant zitten en op de buitenkant de accu ... ik had al eens een paar keer de stekker in mijn hand want op een of andere manier kan die los komen als ik de accu aansluit. Ik had op alle stekkertjes een dot warme lijm gedaan om dat verschijnsel tegen te gaan maar helaas bij de start heeft hij even een verbindings breuk gehad en dan schiet het hoogteroer servo naar vol down als de spanning weer terug komt.

    Ik kan dit reproduceren en als het heel snel gebeurd zie je niets in het log file..

    triest, maar de romp lag in drie stukken maar is weer gemaakt en alles maar 5 gram zwaarder. Toch maar even geplaatst, kan een ander misschien iets aan hebben.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Natuurlijk niet leuk maar goed dat he de oorzaak hebt! Ik ga mijn stekkers nalopen en zekeren...
     
    arno888, crins en Erik Janssen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina