(spook) remlichten

Ik heb afgelopen week een printje in elkaar gedraaid om remlichten op mijn Slash te krijgen.

Het printje zit ingebouwd in een receiver box.
n528a9.jpg

De draden lopen langs de motordraden naar de achterkant van de auto.

2ilhiki.jpg

1zmp0tx.jpg

Het vreemde is dat de remlichten het af en toe ook doen als ik gewoon vooruit rijd en als ik sportief wegrijd.

Zou het kunnen zijn dat de leds gevoed worden door de pulstrein naar de motor? En zo ja, zou het dan helpen om een alu hoedje :mrgreen: om de receiver box en de draden te wikkelen?

Kan me voorstellen dat het PWM signaal naar de motor en de led draden als trafo werken maar misschien overdrijf ik nu.

Wat is het schema?

Storingen van de draden van de motor zijn niet zo krachtig om een LED te laten knipperen tenzij je de draad ook werkelijk om 1 ader van de motor gewikkeld hebt.

Hier het schema:
zipxxc.jpg

En de code:
const int ledPin = 0; // Pin 0 set as output

int ledState = LOW;
int x; // variable to store trigger value
int y; // variable to store pulse width

void setup()
{
pinMode(1, INPUT); // Pin 1 set as input to read the PWM signal from RC receiver
pinMode(ledPin, OUTPUT);
digitalWrite(ledPin, ledState); // turn/keep leds off at start
}

void loop()
{
int sensorValue = analogRead(3); // Read value from resistor (potmeter) to set the moment of engagement
x = map (sensorValue, 0, 1023, 900, 2100); // The width of a PWM pulse is between 1000 and 2000 microseconds, the framewidth is 20000 useconds
y = pulseIn(1, HIGH); // Setup HIGH gives the width of the pulse (in useconds) so the time the signal is high

if(y > x & ledState == HIGH)
{
ledState = LOW;
digitalWrite(ledPin, ledState);
}
else
if(y <= x & ledState == LOW)
{
ledState = HIGH;
digitalWrite(ledPin, ledState);
}
}

Draden zitten niet om elkaar heen gewikkeld maar liggen langs elkaar.

Heb je een elko van 10uF en een condensator van 100nF vlak bij de processor gesoldeerd? Dat is namelijk les No.1 met digitale schakelingen, ieder IC zijn eigen condensator van 100nF en een print op afstand van zijn voeding ook een buffer elko.

Ik zie zo even niets in die richting zitten waardoor er rimpels en schakelpuldsen op de voeding kunnen komen en de processor rare dingen kan gaan doen.

Nee, 100 nF heb ik liggen 10uF moet ik even kijken.

Kun je aangeven waar ik die precies moet solderen? Les no.1 heb ik nooit gehad omdat ik "fietsenmaker" ben :).

Ik gok parallel aan het IC dus tussen 5V en 0.

EDIT: gevonden, het schema wordt dan zo?

2ia3n10.jpg

EDIT2:
Helaas helpen de C'tjes niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het spul eruit getrokken en gearchiveerd.

Moet wat spullen halen en het nog eens proberen.

Back