spookverhalen van accu's

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Naar aanleiding van deze inmiddels al gesloten draad over lipo's toch nog een nawoord.

Als eerste, laten we deze draden niet meer meteen sluiten. Meestal zijn het mensen die niet echt bekend zijn met lipo's en meteen schrikken van dit soort verhalen. Deze mensen kennen de schrikverhalen van uit de begintijd van de Nicad en de modelbouw niet. Toen waren er ook de nodige ongelukken met het gebruik van de accu's en deze zullen allemaal blijven ongeacht welke energie opslag je ook gebruikt. Als we deze draden openlaten dan kunnen we die mensen proberen uit te leggen dat als ze zich aan de regels houden van het veilig accu laden er geen ongelukken hoeven te gebeuren. En dit geld voor alle type's accu's, batterijen en andere energieopslagmiddelen..

In de tijd dat ik met 1:12 auto's reed waren de nicad's al flink in opmars en redelijk betrouwbaar. Alleen de laders waren erg duur en de goedkopere timer gestuurde laders die toen toch ook al tegen de 100 gulden kosten waren niet echt betrouwbaar. Ik heb in die tijd enkele van die laders verbrand en ook de nodige nicad's gehad die uit elkaar geklapt waren. Ook werd er door vele electrorijders een andere methode van laden gebruikt en wel via een weerstandkabel direct van de autoaccu. Dit leide heel vaak tot problemen en als je geluk had was alleen de kabel verbrand. Had je pech dan was je autoaccu geploft samen met de nicad.

Daarnaast is bij mij nog niet zolang geleden een nicad pakket uit elkaar geklapt door een lader die niet naar behoren werkte en domweg doorging met het snelladen. Het sanyo rc-2000 pakket kon hier toch niet echt meer tegen en klapte dan ook vrolijk uit elkaar. Gelukkig geen schade hierdoor opgelopen.

Al die spookverhalen van nu wat betrefd die lipo accu's waren in de begin tijd van de nicad ook schering en inslag. De meesten van die verhalen zijn allemaal te wijten aan menselijk falen. Ik durf vrijwel zeker te zeggen dat die meneer in Engeland zich ergens vergist heeft of niet goed heeft opgelet tijdens het instellen van de lader. En dat laatste schrijft hij dan ook in het verhaal. Mijn conclusie in deze is dan ook dat hij ergens een fout gemaakt heeft en dat het zijn eigen domme schuld is.

Daarnaast is het wel heel dom om accu's te laden terwijl je er niet direct bij in de buurt bent. Beter de accu's in je woonkamer laden terwijl je tv zit te kijken dan dat je ze op de zolder aan de lader hebt hangen en in de woonkamer tv zit te kijken. Mocht er iets misgaan als je direct in de buurt zit dan kun je nog altijd op de een of andere manier de accu's loskoppelen en buitengooien zonder al teveel schade. Wil je helemaal op zeker gaan dan laad je natuurlijk buiten in de openlucht op een verharde ondergrond met de accu in een aardewerken pot met een plastiek zak gevuld met zand erop.

Nogmaals, ik wil jullie absoluut niet de les lezen. Alleen een gewaarschuwd mens, . . (ach eigenlijk weten we hetal wel).

Theo Coenen schreef : ''Meestal zijn het mensen die niet echt bekend zijn met lipo's en meteen schrikken van dit soort verhalen. Deze mensen kennen de schrikverhalen van uit de begintijd van de Nicad en de modelbouw niet.''.

Inderdaad. . Ben niet bekend met LIPO's. Zelfs na het lezen en het zien van het filmpje in de FAQ over ACCU's LADEN werd ik zelfs een beetje bang. Toen ik ook nog deze foto's vond hadden de LIPO's bij mij afgedaan!!

Heb hier een SPEED 400-6V (1,85:1), een 8gr. 6ch-GWS ontvanger en een 4-tal 9gr. servos liggen. Ben eigenlijk van plan om ooit eens de MICROBE (RBCKits) aan te schaffen. En dan iets met LIPOs erin. . .

Alleen denk ik dat ik het nog effe bij NiMh-accus houd.

Nogmaals; ik ga jullie ABSOLUUT NIET vertellen welke accus jullie moeten gaan gebruiken en hoe jullie je accus moeten laden. Ik hoop -en denk eigenlijk- dat jullie daar zelf wel slim genoeg voor zijn.

Inderdaad heb ik vroeger ook mijn accu met een ''weerstands-draadje'' aan de auto-accu opgeladen in combinatie met een eier-wekker op 30 min. Ja. . . er mag gelachen worden ! ! !
Als je dan te laat kwam. . . was je accu-pakket 2x zo dik geworden.

Alleen heb ik hier 2 KIDS rond lopen in de woonkamer en slaapkamers. Dus waar laad ik mijn accu's. . . Inderdaad, op zolder buiten bereik van al dat ''gespuis''. Vond IK toch wat veiliger.

Dus ook eventuele LIPOs wil ik op die manier gaan laden. Wel is mijn zolder en overloop voorzien van een rook-melder zodat we eventueel ''optijd'' worden geaarschuwd als er. . . Maar effe niet aandenken.

Denk dat er voortaan dan maar in de garage in een aparte metalen bak geladen moet worden, of zo.

Affijn, waarschijnlij is het laatste woord hier nog niet over gezegd en geschreven. Geeft niks. Houd een ieder in ieder geval oplettend en allert.

Lipo's afraden is onzin. Goede info geven is wel nodig ;) Dat lipo's gevaarlijk zijn is gewoon niet waar.

Ik vind het best goed dat er regelmatig op de gevaren van laden wordt gewezen, maar al te vaak wordt er een lader verkeerd ingesteld met alle gevolgen van dien. Het soort accu maakt eigenlijk niks uit want als je ze maar genoeg overlaad zal elke accu in de fik gaan. Beter vind ik het om eigen ervaringen te melden dan het doorverwijzen naar sites waar wordt geschreeuwd hoe gevaarlijk lipo`s kunnen zijn. Wij hebben ons eigen forum en kunnen beter onze eigen ervaringen uitwisselen.

Het sluiten van dat draadje vind ik dan ook terecht want het schrikt alleen maar af .

Volgens mij is het alleen maar goed dat men 'bang' is voor de eventuele gevolgen van het foutief laden van LIPO's. Wanneer het fout gaat is dit immers altijd te wijten aan eigen fouten. Bijvoorbeeld een verkeerd ingestelde lader, of een pakket dat niet goed samengesteld is. Productiefouten in laders of cellen komen zeer zelden voor, net als bij NiXX cellen/laders.
Dus, zolang je weet wat je doet is er niks aan de hand.
Angst is alleen maar goed, hierdoor controleer je alles vaker. Een ervaren gebruiker, die al honderden keren LiPo's geladen heeft, zal eerder door de gewenning een fout maken, dan iemand die voor de tweede keer met trillende handen z'n pakket aansluit.
Dit is bij NiXX cellen ook zo, alleen zijn daar de DO's en DON'Ts algemeen bekend.

Dus, vediep je in de materie, behandel ze volgens het boekje en have fun! :)

Vertrouw je het echt niet, gebruik ze dan ook niet.

Kan je ook wel steeds een topic openen over de gevaren van heli vliegen. Als je dat fout doet kan er ook veel mis gaan ;)

Lipo's zijn uit zichzelf niet gevaarlijk, mensen maken er altijd een fout mee / probleem van.

Roland, als je zo gaat redeneren dat je veilig wil zijn ivm de kinderen dan moet je niet aan electrovliegen beginnen, en ook geen ontvanger en zender accu's meer in huis laden.

Bij ons op het modelvliegveld lopen ook regelmatig kinderen rond. Dat is voor mij de reden om steeds aan de auto te laden en niet in of bij het clubgebouw. Alles wat bij de auto is is in mijn directe zicht of in het directe zicht van de clubleden. Mocht er dan iest misgaan kan er altijd iemand ingrijpen en de hele zooi ergens op de parkeerplaats gooien zodat er niets meer verder kan gebeuren. Dit misgaan is in de meeste gevallen te wijten aan instellingsfouten die mensen maken. Ik gebruik nu al vanaf het begin dat ze uit zijn voor de modelbouw dit accu type en heb nog nooit problemen ondervonden. Zelfs tijdens het openmaken van een lipocel zijn er geen enge dingen gebeurd. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18265&highlight=lipo+inhoud

Zo gevaarlijk zijn ze dus niet.

Wat dat betrefd heeft Tadango gelijk. Dan kun je voor elke vorm van vliegen wel een topic openen over hoe gevaarlijk het wel allemaal niet is. Zolang je maar je gezonde verstand gebruikt en je aan de regels houdt is er niets aan de hand. Het deelnemen aan het Nederlandse verkeer is stukken gevaarlijker.

Ik vind het veel ernstiger dat zulke draadjes in eens opslot gaan.
Ik doel op het draadje wat Theo aanhaald

Ik ben geen vlieger maar een vaarder maar hier heb ik ook wel exploderende NC Acuu's meegemaakt.

Dat waren nog de ronde Accu's van Varta die je bij de Robbe zender geleverd kreeg.

In de slaapkamer laden op 10% van de capiciteit knalde de ontvangeraccu uit mekaar.

Bij collega modelbouwer knalde het zelfde type in de varende boot uit mekaar dit gaf een grotere ravage de opbouw sprong er gedeeltelijk af en in de romp was het lekker zwart.

Hoe kan een accu bij het gebruik exploderen hier waren alleen maar een roerservo en twee vaarregelaars op aangesloten.

Hij heeft een nieuwe van de modelbouwzaak gekregen daar de accu maar eenmaal opgeladen was er is ook nooit meer wat mis gegaan.
Foutje in de accu kan je stellen.

Wij laden de accu's toendertijd nog met een lader met een lampje die de laadstroom bepaalde.

Snelladen doe ik eigenlijk nooit alleen in noodgevallen als er een accu leeg was maar dan bleef ik er wel bij zitten.

Bij de eerst beschreven accu is de kast niet beschadigd accu bestond uit twee delen na de explosie ook die in de boot zelfde type was een cel uit mekaar gesprongen.

het komt er kort gezegt op neer heb respect voor alles wat je gebruikt in het leven.
want alles wat je gebruikt is wel gevaarlijk.
neem een schroefen draaier die toevalig uit schiet.
zo iets kan je leven kosten.

lipo's zijn dus net zo gevaarlijk als alles andere in het leven.
als je ze goed behandeld is de kans dat er iets mis gaat bijzonder klein. kleiner dan dat je een ongeval krijgt als je net de deur uit stapt. zelfs kleiner dan dat je een ongelukje krijgt binnen in huis tijdens hobby of huis werkzaamheden.
maar ga je ze mishandelen zo als modelbouwers dat vaak expres of perongeluk doen dan is de kans weer heel veel hoger

Deels ben ik het met Bertus eens, deels ook niet.
Wij hebben een hobby die risico's met zich meebrengt:
electronica, brandstof, motoren, heel snel bewegende voorwerpen, scherp gereedschap, gevaarlijke goedjes... 't Zit allemaal in de modelbouw.
Voorlichting daarover geven is goed. (dus draadjes niet sluiten??)
Mensen kopschuw maken is fout (dus draadjes wel sluiten??)
De man in de bedoelde draad had een paar dingen waarschijnlijk minder goed, en een paar dingen juist heel goed voor elkaar:

* Wellicht!!!! (Ik ben geen Lipo-expert, als zou ik er over struikelen zou ik zo'n ding niet herkennen) heeft hij verkeerd geladen. Fout.

* Hij is weggegaan tijdens het laden. Kan je van denken wat je wilt; dit voorbeeld geeft aan dat het niet slim was.

** Hij had een rookmelder geinstalleerd. Heel goed!
** Hij wist waar z'n blussers stonden, en kon ze gebruiken. Heel goed!

Ik heb een aantal jaren geleden eens in de Kwiklink een artikel geschreven over veiligheid m.b.t. modelbouw in huis.
Zonder een beschuldigende vinger uit te steken naar een bepaalde groep modelbouwers (rijders, vaarders of vliegers, brandstof of electro):
Kijk eens kritisch naar hetgeen je in huis of hobbyschuur hebt.
Aan apparatuur, gereedschap, gevaarlijke stoffen...
Ga vervolgens een met gezond verstand na: "Wat kan daarmee fout gaan?"
Probeer dan eens maatregelen te bedenken om dat te voorkomen en pas ze toe!

Bijvoorbeeld: Veel 'zwaar'electrisch gereedschap in de hobbyruimte:
Is de groep daar wel zwaar genoeg voor?
Brandstoffen, verf, thinner, gas:
Hoe zijn ze opgeborgen? (kinderen!!!)
Hoe is de ruimte verwarmd? Electrisch kacheltje?
Staat dat uit als je aan het spuiten bent?
Kan je snel weg als het fout gaat, zonder je benen te breken over allerlei rotzooi?
Hangt er een rookmelder?
Hangt er (vlakbij, niet IN) de hobbyruimte een (geschikte!!) blusser met voldoende capaciteit?
Is er voldoende verlichting?
Kunnen gassen en dampen goed weg?

Kortom: Gebruik het gezonde verstand, zonder meteen allerlei rampscenario's te verzinnen.
In de veiligheidskunde gebruiken we een simpele rekensom:
Risico = kans x effect.

Het RISICO is gelijk aan het produkt van
de KANS dat zich iets voordoet (brand, het struikelen over een losse leiding, een slijpschijf die te snel draait)
en het EFFECT van het voorval: letsel of schade.

Neem je ook nog de factor TIJD in de berekening mee (hoeveel tijd breng je door in je hobbyruimte) dan kan je redelijk het risico op een ongeval berekenen.
Door consequent die berekening door te voeren, kan je een lijstje maken met de grootste risico's in je hobbyruimte, en ze vervolgens gaan aanpakken.

Maar met gezond verstand kom je ook een heel eind:
Een simpel voorbeeld. De Dremel (en de klonen hiervan)
Een ideaal machientje, geschikt voor heel veel fijne klus-uurtjes.
Slijpen met de Dremel en van die mooie slijpschijfjes bespaart je veel zweet vergeleken met een vijl en schuurpapier.
Vaak slijpen terwijl je er met je neus bovenop zit, om het werkstukje maar goed te zien.
Niks aan de hand toch? Nou ja, toch wel...

De straal (R) van een nieuw slijpschijfje van een Dremel is 12mm (net nagemeten)
De omtrek van datzelfde schijfje is (2 x Pie x R) 2 x 3,14 x 12mm = 75,36mm.
Toerental Dremel is 30.000 rpm.
Snelheid van de buitenrand van het schijfje is (30.000 x 75,36) 2.260.800 mm per minuut.
Even omrekenen naar km (delen door 1000.000) = 2,260 km per minuut.
Vertalen naar km/uur (delen door 60) = 37,666666enz km/uur.

Tot nu toe een lekker abstract verhaal. Maar stel nu dat je met die snelheid aan het fietsen bent en je krijgt een bromvlieg in je oog.
Ben je niet blij mee.
Vergelijk de bromvlieg met een stukje slijpschijf (wat waarschijnlijk een stuk scherper is) en je begrijpt waarschijnlijk waar ik heen wil.

Wellicht even een simpele veiligheidsbril opzetten? Kost bij de Gamma en haar vakbroeders minder dan een setje nieuwe slijpschijfjes...
En dan heb ik het nu alleen nog maar over een 'simpele' Dremel.

Voor de grap moet je eens kijken in het draadje "Hoe ziet jou hobbyruimte er uit?" in het café. Waarbij ik uitdrukkelijk niemand de zwarte piet wil toeschuiven; ook ik zondig wel eens.

Het gaat er om: Weet waar je mee bezig ben, en wees je bewust van de risico's. Dat geldt voor Lipo's, dat geldt ook voor alle andere zaken in de modelbouw. (en ook buiten de modelbouw: Waar staan de flessen met schoonmaakmiddelen van moeders en echtgenote's? Heel vaak in het kastje onder gootsteen. Enne... hebben jullie kleine kinderen in huis? Van die kruipende en net lopende koters, zo tot een jaar of zeven? 8OEdit: Ik heb zolang zitten typen, dat Jan en Marco me al voor zijn... :wink:

Geeft niets Roel je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Het maakt niet uit wat je aan het doen bent.

hoi iedereen het rare hieraan is dat als iets ingeburgert is het niet meer gevaarlijk is .
bijvoorbeeld loodaccu,s en het knalgas wat daar uit kan!!!komen.
of methanol ik ben wel eens erg beroerd geweest toen ik iets langer achter een motor stond te afstellen .
en je kan er blind van worden .
het kan door je huid heen komen,dacht ik .
maar iedereen gebruikt het al jaren dus het is goed.
mijn 2 cent .
groeten wiebe

marco bosch zei:

Ja hoor, en een haakse slijper is net zo gevaarlijk als een vijl en een afkortzaag is net zo gevaarlijk als een handzaag. :wink:

Bij sommige dingen moet je gewoon een beetje opletten. Bij afkortzagen en haakse slijpers is dat het geval, bij LiPo's dus blijkbaar ook.

Dat wordt nog wat als 'mishandelende' autojongens die dingen gaan gebruiken. Die moeten we tzt dan ook maar op het hart drukken een klein beetje bij de les te blijven :mrgreen:

Ik geef Marco wel gelijk hoor, ik had laatst mijn lader nodig, ik pakte hem maar mijn 12 V loodaccu hing er nog aan die precies op m`n kleine teen viel.

Mijn zoontje roept nu de woorden die ik toen gebruikte :oops:
Mijn teen is donkerpaars :evil:

Jaap J. zei:
marco bosch zei:

Ja hoor, en een haakse slijper is net zo gevaarlijk als een vijl en een afkortzaag is net zo gevaarlijk als een handzaag. :wink:

Bij sommige dingen moet je gewoon een beetje opletten. Bij afkortzagen en haakse slijpers is dat het geval, bij LiPo's dus blijkbaar ook.

Dat wordt nog wat als 'mishandelende' autojongens die dingen gaan gebruiken. Die moeten we tzt dan ook maar op het hart drukken een klein beetje bij de les te blijven :mrgreen:

ja zekers is dat allemaal even gevaarlijk als er toevalig iets totaal fout gaat.
het is niet bij somige dingen moet je gewoon een beetje op letten bij alle dingen moet je op letten..
overal staat dan ook waar het maar kan in de gebruiks omschrijfing wat je dus zekers niet moet doen.
het zelfde met lipo's dus als mensen die gebruiks omschrijfing lezen en zich daar aan houden geen probleem

Roel van Essen zei:
Even omrekenen naar km (delen door 1000.000) = 2,260 km per minuut.
Vertalen naar km/uur (delen door 60) = 37,666666enz km/uur.
Delen door 60? Dan krijg je km/s.
2,260 km per minuut. × 60 minuten. -> 136 km/h :schrik:

Back