T
Theo Coenen
Guest
Naar aanleiding van deze inmiddels al gesloten draad over lipo's toch nog een nawoord.
Als eerste, laten we deze draden niet meer meteen sluiten. Meestal zijn het mensen die niet echt bekend zijn met lipo's en meteen schrikken van dit soort verhalen. Deze mensen kennen de schrikverhalen van uit de begintijd van de Nicad en de modelbouw niet. Toen waren er ook de nodige ongelukken met het gebruik van de accu's en deze zullen allemaal blijven ongeacht welke energie opslag je ook gebruikt. Als we deze draden openlaten dan kunnen we die mensen proberen uit te leggen dat als ze zich aan de regels houden van het veilig accu laden er geen ongelukken hoeven te gebeuren. En dit geld voor alle type's accu's, batterijen en andere energieopslagmiddelen..
In de tijd dat ik met 1:12 auto's reed waren de nicad's al flink in opmars en redelijk betrouwbaar. Alleen de laders waren erg duur en de goedkopere timer gestuurde laders die toen toch ook al tegen de 100 gulden kosten waren niet echt betrouwbaar. Ik heb in die tijd enkele van die laders verbrand en ook de nodige nicad's gehad die uit elkaar geklapt waren. Ook werd er door vele electrorijders een andere methode van laden gebruikt en wel via een weerstandkabel direct van de autoaccu. Dit leide heel vaak tot problemen en als je geluk had was alleen de kabel verbrand. Had je pech dan was je autoaccu geploft samen met de nicad.
Daarnaast is bij mij nog niet zolang geleden een nicad pakket uit elkaar geklapt door een lader die niet naar behoren werkte en domweg doorging met het snelladen. Het sanyo rc-2000 pakket kon hier toch niet echt meer tegen en klapte dan ook vrolijk uit elkaar. Gelukkig geen schade hierdoor opgelopen.
Al die spookverhalen van nu wat betrefd die lipo accu's waren in de begin tijd van de nicad ook schering en inslag. De meesten van die verhalen zijn allemaal te wijten aan menselijk falen. Ik durf vrijwel zeker te zeggen dat die meneer in Engeland zich ergens vergist heeft of niet goed heeft opgelet tijdens het instellen van de lader. En dat laatste schrijft hij dan ook in het verhaal. Mijn conclusie in deze is dan ook dat hij ergens een fout gemaakt heeft en dat het zijn eigen domme schuld is.
Daarnaast is het wel heel dom om accu's te laden terwijl je er niet direct bij in de buurt bent. Beter de accu's in je woonkamer laden terwijl je tv zit te kijken dan dat je ze op de zolder aan de lader hebt hangen en in de woonkamer tv zit te kijken. Mocht er iets misgaan als je direct in de buurt zit dan kun je nog altijd op de een of andere manier de accu's loskoppelen en buitengooien zonder al teveel schade. Wil je helemaal op zeker gaan dan laad je natuurlijk buiten in de openlucht op een verharde ondergrond met de accu in een aardewerken pot met een plastiek zak gevuld met zand erop.
Als eerste, laten we deze draden niet meer meteen sluiten. Meestal zijn het mensen die niet echt bekend zijn met lipo's en meteen schrikken van dit soort verhalen. Deze mensen kennen de schrikverhalen van uit de begintijd van de Nicad en de modelbouw niet. Toen waren er ook de nodige ongelukken met het gebruik van de accu's en deze zullen allemaal blijven ongeacht welke energie opslag je ook gebruikt. Als we deze draden openlaten dan kunnen we die mensen proberen uit te leggen dat als ze zich aan de regels houden van het veilig accu laden er geen ongelukken hoeven te gebeuren. En dit geld voor alle type's accu's, batterijen en andere energieopslagmiddelen..
In de tijd dat ik met 1:12 auto's reed waren de nicad's al flink in opmars en redelijk betrouwbaar. Alleen de laders waren erg duur en de goedkopere timer gestuurde laders die toen toch ook al tegen de 100 gulden kosten waren niet echt betrouwbaar. Ik heb in die tijd enkele van die laders verbrand en ook de nodige nicad's gehad die uit elkaar geklapt waren. Ook werd er door vele electrorijders een andere methode van laden gebruikt en wel via een weerstandkabel direct van de autoaccu. Dit leide heel vaak tot problemen en als je geluk had was alleen de kabel verbrand. Had je pech dan was je autoaccu geploft samen met de nicad.
Daarnaast is bij mij nog niet zolang geleden een nicad pakket uit elkaar geklapt door een lader die niet naar behoren werkte en domweg doorging met het snelladen. Het sanyo rc-2000 pakket kon hier toch niet echt meer tegen en klapte dan ook vrolijk uit elkaar. Gelukkig geen schade hierdoor opgelopen.
Al die spookverhalen van nu wat betrefd die lipo accu's waren in de begin tijd van de nicad ook schering en inslag. De meesten van die verhalen zijn allemaal te wijten aan menselijk falen. Ik durf vrijwel zeker te zeggen dat die meneer in Engeland zich ergens vergist heeft of niet goed heeft opgelet tijdens het instellen van de lader. En dat laatste schrijft hij dan ook in het verhaal. Mijn conclusie in deze is dan ook dat hij ergens een fout gemaakt heeft en dat het zijn eigen domme schuld is.
Daarnaast is het wel heel dom om accu's te laden terwijl je er niet direct bij in de buurt bent. Beter de accu's in je woonkamer laden terwijl je tv zit te kijken dan dat je ze op de zolder aan de lader hebt hangen en in de woonkamer tv zit te kijken. Mocht er iets misgaan als je direct in de buurt zit dan kun je nog altijd op de een of andere manier de accu's loskoppelen en buitengooien zonder al teveel schade. Wil je helemaal op zeker gaan dan laad je natuurlijk buiten in de openlucht op een verharde ondergrond met de accu in een aardewerken pot met een plastiek zak gevuld met zand erop.