Gisteren vond een informele winterbijeenkomst (met rodelen
) van de Oostenrijkse F5-Community plaats en daarbij hebben wij uitvoerig gesproken over de onlangs gepubliceerde wijzigingen in de Sporting Code voor F5J, geldig vanaf 1 januari 2014. Zie link (van enkel het F5J-gedeelte).
http://5mp.eu/fajlok2/f5j-hu/f5j_fai_rules_2014_www.5mp.eu_.pdf
Er zijn veel wijzigingen aangebracht, maar het grootste deel ervan betreft verduidelijking. Maar toch wel een paar belangrijke dingen zoals:
- de startplaats is verlegd naar de landingsstip;
- het gebruik van de loggers is uitgebreid vastgelegd (en de loggers moeten worden gehomologeerd);
- de reflight-procedure is nader beschreven;
- het aantal vluchten van, en het aantal deelnemers aan, de fly-off is geformaliseerd;
- en een reeks van penalties is ingevoerd.
Nu zullen diverse van de veranderde regels in de nationale westrijden in Nederland niet zo strikt worden gehanteerd, en het lijkt me zeker niet raadzaam om met penalties te gaan strooien want dat zal de sfeer niet ten goede komen, maar voor de piloten die aan internationale wedstrijden gaan deelnemen is het raadzaam om e.e.a. te bekijken teneinde niet voor verrassingen te komen te staan.
Wij filosofeerden hier vooral over de volgende punten:
- de gewijzigde startplaats leidt ertoe, dat gestart wordt over de 15 meter verderop gelegen veiligheidszone. De tijdwaarnemer staat daar niet, want die moet zich achter de piloot begeven, maar in de praktijk staat daar wel een stoel, een parasol etc. Daar moet je dan dus wel overheen!
- de reflight procedure is nu wel wat duidelijker. De piloot die een reflight verdient, moet direct landen; uitvliegen betekent het verlies van het recht op de reflight. Maar nog steeds geldt dat als een reflight nodig wordt vanuit de laatste vlucht in een ronde, deze vlucht moet worden herhaald (want er kan niet worden ingedeeld in de volgende ronde). Dit betekent dat de piloten die niet bij de oorzaak van de reflight betrokken waren een herkansing krijgen waarbij het beste resultaat telt. Dat is een voordeel voor deze piloten. Je krijgt dan toestanden zoals in het hier al eens geposte zeer bijzondere filmpje van een reflight van een fly-off vlucht in Holic, waarbij piloten een enorm risico namen door de motor al op 10 meter uit te schakelen.
De laatste alinea 5.5.11.6.c)iv) is voor ons een beetje bizar. Bedoeld is, denken wij, dat een piloot die al een resultaat heeft staan hiermee ervan weerhouden moet worden om te proberen een andere piloot door hinderen uit de wedstrijd te krijgen. Beetje ver gezocht, en de straf (niet nog een keer mogen starten) heeft geen waarde.
- er moet nu op straffe van een penalty parallel op final worden aangevlogen. Maar hoe lang die corridor is wordt niet aangegeven, en dit wordt dus een subjectieve aangelegenheid.
- het op 30% gezette percentage piloten in de fly-off is hoog, en zou tot een groter aantal piloten moeten leiden dan tot nu toe gebruikelijk. Er geldt een maximum van 14, doch zelden zullen er 14 startplaatsen (mogelijk) zijn en de wedstrijdleiding zal dan van het recht gebruik maken om het aantal terug te brengen, waarschijnlijk dan tot het aantal startplaatsen. Dan verandert er dus niet veel.
Wel nieuw is dat er minimaal 3 vluchten moeten worden gemaakt (tenzij de weersomstandigheden dat niet toestaan).
Groet,
Juun

http://5mp.eu/fajlok2/f5j-hu/f5j_fai_rules_2014_www.5mp.eu_.pdf
Er zijn veel wijzigingen aangebracht, maar het grootste deel ervan betreft verduidelijking. Maar toch wel een paar belangrijke dingen zoals:
- de startplaats is verlegd naar de landingsstip;
- het gebruik van de loggers is uitgebreid vastgelegd (en de loggers moeten worden gehomologeerd);
- de reflight-procedure is nader beschreven;
- het aantal vluchten van, en het aantal deelnemers aan, de fly-off is geformaliseerd;
- en een reeks van penalties is ingevoerd.
Nu zullen diverse van de veranderde regels in de nationale westrijden in Nederland niet zo strikt worden gehanteerd, en het lijkt me zeker niet raadzaam om met penalties te gaan strooien want dat zal de sfeer niet ten goede komen, maar voor de piloten die aan internationale wedstrijden gaan deelnemen is het raadzaam om e.e.a. te bekijken teneinde niet voor verrassingen te komen te staan.
Wij filosofeerden hier vooral over de volgende punten:
- de gewijzigde startplaats leidt ertoe, dat gestart wordt over de 15 meter verderop gelegen veiligheidszone. De tijdwaarnemer staat daar niet, want die moet zich achter de piloot begeven, maar in de praktijk staat daar wel een stoel, een parasol etc. Daar moet je dan dus wel overheen!
- de reflight procedure is nu wel wat duidelijker. De piloot die een reflight verdient, moet direct landen; uitvliegen betekent het verlies van het recht op de reflight. Maar nog steeds geldt dat als een reflight nodig wordt vanuit de laatste vlucht in een ronde, deze vlucht moet worden herhaald (want er kan niet worden ingedeeld in de volgende ronde). Dit betekent dat de piloten die niet bij de oorzaak van de reflight betrokken waren een herkansing krijgen waarbij het beste resultaat telt. Dat is een voordeel voor deze piloten. Je krijgt dan toestanden zoals in het hier al eens geposte zeer bijzondere filmpje van een reflight van een fly-off vlucht in Holic, waarbij piloten een enorm risico namen door de motor al op 10 meter uit te schakelen.
De laatste alinea 5.5.11.6.c)iv) is voor ons een beetje bizar. Bedoeld is, denken wij, dat een piloot die al een resultaat heeft staan hiermee ervan weerhouden moet worden om te proberen een andere piloot door hinderen uit de wedstrijd te krijgen. Beetje ver gezocht, en de straf (niet nog een keer mogen starten) heeft geen waarde.
- er moet nu op straffe van een penalty parallel op final worden aangevlogen. Maar hoe lang die corridor is wordt niet aangegeven, en dit wordt dus een subjectieve aangelegenheid.
- het op 30% gezette percentage piloten in de fly-off is hoog, en zou tot een groter aantal piloten moeten leiden dan tot nu toe gebruikelijk. Er geldt een maximum van 14, doch zelden zullen er 14 startplaatsen (mogelijk) zijn en de wedstrijdleiding zal dan van het recht gebruik maken om het aantal terug te brengen, waarschijnlijk dan tot het aantal startplaatsen. Dan verandert er dus niet veel.
Wel nieuw is dat er minimaal 3 vluchten moeten worden gemaakt (tenzij de weersomstandigheden dat niet toestaan).
Groet,
Juun