Sportjet

Discussie in 'EDF forum' gestart door Mark Oostveen, 9 nov 2012.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hoi,

    Langzaamaan moet ik toegeven dat ik jets mooi spul vind. Na jarenlang vliegen met aerobatics kisten wordt het eens tijd voor wat anders.... Ik hou ervan om zelf dingen te bouwen. In princiepe houtbouw, mooier nog vind ik het om eigen ontwerpen te maken al dan niet goed gespiekt.

    En ook al is het laatste project nog niet af, ik kijk net als vele andere modelvliegers met een schuin oog naar het volgende... En waarom zou dat geen EDF zijn?

    Aangezien kunstvlucht nou eenmaal in het bloed zit zoek ik geen snelheidsmonster, ik zoek eigenlijk een wendbare sportjet. Ik ben wat betreft uiterlijk gescharmeerd van bijvoorbeeld de Viperjet, aviation design scorpion, L39. Gezien de bouw dus geen delta, maar een "normaal vliegtuig", zodat ik nog wat mooie looptings, puntsrollen, cubaanse achten etc vliegen kan.


    Afgezien van de bouwwijze kan iemand mij helpen met ontwerpregels? Ik heb al wat topics gelezen over de duct, maar hoe zit het met:
    • Vleugelprofielen
    • Geprofileerd stabilo en kielvlak
    • V-stellingen
    • Instelhoeken (in de aerobatic normaal heel standaard, maar kan me voorstellen dat dat bij een Jet anders is).
    • Vleugelbelasting
    Heeft iemand tips voor me?

    Alvast bedankt

    Mark
     
  2. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Als jouw vragen zie zou je gewoon de regels van kunstvlucht kunnen aanhouden.
    Voor een snellere jet is normaal de vleugel belasting hoger, maar dat zoek je niet.. neem daarom een voorbeeld aan de viperjet, met zijn redelijk grote spanwijdte

    Bij mijn eigenbouw jets heb ik geen v-stelling, het gaat hier dan wel om jets voor snelheid en niet voor kunstvlucht.

    Hoe groot wel je het middel maken? En welke fan diameter en setup ben je aan het denken
     
  3. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Iets voor jouw, een f3a model met een 128mm diameter edf

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2012
  4. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    FF of topic ( sorry)

    Franky, heb je meer info over dat toestel of een link?


    back on topic...
     
  5. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb deze jet vorige maand in de FMT zien staan en vraag em af waar ze al die lucht vandaan halen welke de fan moet verwerken. Ik zie op het eerste oog geen inlaten die groot genoeg zijn om die massa lucht aan te leveren......
     
  7. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    theo,

    dit model heeft een groot gat in de voorzijde van de romp (onderzijde neus).
    Kijk in het FTM artikel op bladzijde 59 en dan de middelste foto. Net voor de regelaar zie je een stukje van het gat, je kan daar het gras zien.
    Op bladzijde 58 zie je dat de neus aan de onderkant een andere vorm heeft vergeleken met de rest van de romp. Dit is gedaan om de inlaat zo goed mogelijk richting vliegrichting te krijgen
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dank je, nu zie ik het ook. Zo krijgt de fan wel heel veel verstoorde lucht te verwerken. Normaal gebruik je een kanaal dat de lucht netjes bij de fan aanleverd.
     
  9. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Dit is de nieuwe mode bij edf.
    Ze zeggen als je zo een meer bladerige fan hebt, dat ducting niet meer zo belangrijk is.
    Je ziet deze manier van bouwen steeds meer. Maar alleen bij de grotere fans . De grotere70 en 90mm fans bijvoorbeeld hebben meestal nog een duct .

    Ben benieuwd waar mark mee komt!
     
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Oh gaaf....

    Maar nee, dat heeft te weinig Jet uitstraling voor mij. Ik ben al een beetje aan het pielen geweest in TopSolid (3D CAD) om een beetje te kijken naar wat ik leuk vind. Kijk toch inderdaad veel af bij de Viperjet.

    Als je ongeveer dezelfde regels aan kunt houden dan kom ik een heel eind. Gebruiken jets dan dus ook symmetrische profielen? Enig idee welke en welke dikte?

    Wat betreft formaat denk ik aan een 90mm fan of groter. Wat gezien mijn huidige elecro setup past is een 6s, 12s of 6s2p achtige oplossing. Dit heb ik nog wel eens gezien bij een 90mm, maar ook bij grotere 120mm fans. Dat zou wat aanschafkosten schelen in o.a. accu's

    Maar fans vind ik het volgende lastige punt. Wat haal je aan stuwdruk? Dan kun je kijken nar gewicht \ stuwdruk verhouding. Minimaal 1:1, of moet je net als bij een F3A-X kist toch hoger uit zien te komen. Bij mijn laaste 2 toestellen zat ik toch zeker op 150%. 10Kg vlieggewicht en 15Kg trekkracht, en mijn mijn nog niet gerede project zit ik aan ongeveer 13Kg gewicht om 20Kg trekkracht, maar dat is een dubbeldekker.

    Grz

    mark
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Mark,

    ook naar de jets :D
    Hoor Jaap er ook wel eens over maar toen kwam er een dubbeldekker voorbij, als dat bij hem nou ook zo gaat ;-)

    Maar ook weer zelf ontwerpen en bouwen, dat is helemaal mooi.
    Jammer alleen van die EDF :rolling:


    Wat betreft gewicht/stuwdruk verhouding is de kist meestal zwaarder dan dat er stuwdruk geleverd wordt.
    Zijn ook geen modellen waarmee vaak gehoverd wordt, tuurlijk die zijn er wel maar weinig.

    Veel kist hebben een verhouding van 1:0,8/0,9.
    Dit is meer dan genoeg om na een horizontale vlucht verticaal te gaan en door te trekken.

    Ikzelf ben dan nu met de grote L-39 bezig deze komt zo`n 12 a 13kg te wegen met een 12kg turbine, echter de meeste vliegen hem met een 10kg turbine en dat vliegt geweldig.

    De kleine C&C L-39 weegt vlieg klaar zo`n 8 kg en wordt aangedreven door een 6 a 7 kg turbine of door een 120mm Schüebeler.

    En dat model is een beetje vergelijkbaar met de Viper Jet die jij voor ogen hebt.


    Schüebeler heeft genoeg keuze uit EDF`s, HST/HDT, motoren keus etc. en zijn ook zeer informatief in hun informatie.
    Je kan ze dus eventueel ook voorleggen wat je wilt en dan geven hun wel een keus aan te gebruikenb EDF.


    Succes en ga het volgen.


    Grt,
    Berto.
     
  13. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Betreffende profielen kan ik niet helpen. Mijn edf modellen hebben als doel snel te zijn en niet voor kunstvlucht . Er zullen zeker modellen zijn met symetrisch profiel. Ik gebruik meestal een symetrisch bij de wortel en symetrisch bij de tip. Zo krijg je automatisch een tipverdraaien. Ik kies hiervoor zodat landen stabieler blijft, maar zoals gezegd. Maar zoals gezegd mijn edf modellen hebben een ander doel.

    Betreffende fan ligt de keuze bij jouw. Je hebt ook nog een tussenmaat, namelijk 100 en 110mm fans. Misschien dat die ook interessant zijn om na te zien.

    Zoals berto zegt, een verhouding van bouwen 1:1 komt niet heel vaak voor. Maar steeds meer, techniek staat niet stil. De keuze hiervan is afhankelijk van je setup

    Plaats eens een print screen van je ontwerp
     
  14. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    :confused::confused::confused::confused:

    :)

    Mark
     
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Sorry, asymmetrisch bij de wortel. Fijn die apparatuur die zelf zijn tekst aanpast
     
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    HEY! Dit topic had ik even gemist. Ik kijk ook niet zo vaak in het forum over electro vliegtuigen en al helemaal niet in het subforum over EDF. Maargoed, ik heb hem gevonden!

    Allereerst ben ik, net als bij het vorige ontwerp (de Pitts), weer direct enthousiast. Een sport-jet die niet probeert "schaal" te zijn, maar er op gericht is om strak aerobatics mee te vliegen. Lijkt me super!

    :) Tja. keuzes keuzes. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.

    Dus wat je zegt is dat een sport-jet met een spanwijdte van ongeveer 1.8mtr al snel 8 kg weegt. Is dat afgetankt gewicht? Want het gewicht aan brandstof dat je in een jet meeneemt is (gok ik!) redelijk vergelijkbaar aan het gewicht aan lipo's als je dezelfde jet in EDF zou vliegen.

    Is een verhouding van 1:0,9 echt genoeg? In sommige kunstvlucht figuren verlies je veel snelheid. Als je daarna omhoog moet, kan ik me voorstellen dat het krap wordt. Zeker als er in die up-line ook nog een figuur zit.


    Als je voor 12S(1P) zou gaan zou zoiets misschien een 'leuke' aandrijving zijn?
    aero-naut Modellbau: Turbo-Fan 8000

    In combinatie met bijvoorbeeld een Lehner 3040/3060 motor kom je dan op 100N+ stuwdruk als ik zo heel snel even zie.
     
  17. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Vergeet die turbofan 8000 maar. Op een 12s geeft deze niet de power die jullie zoeken. Of de stroom is ontzettend hoog, met als gevolg korte vliegtijden.

    Op een12s zou ik naar de 77-er of 94-er van schuebeler kijken , maar goedkoop zijn die niet.
    Je moet eerst je aandrijving besloten hebben die je wilt gebruiken. Dan kan je daaromheen je ideale edf jet ontwerpen. Andersom zal niet makkelijk zijn en niet aan te raden.

    1:0,9 kan genoeg zijn. Je hebt alleen 1:1 nodig om van stilstand te e versnellen, doen jullie dit?
    Let wel, de luchtstroomsnelheid van edf is heel anders dan van prop aangedreven model. Daarom is aandrijving niet vergelijkbaar
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Tja, een grasstart maken zonder bungee is toch echt wel een grote wens.
    Meer stuwdruk dan gewicht is blijkbaar nodig, logisch ook eigenlijk.

    Even verder op het ontwerp. Ik ben al aan het klooien geweest en zoals beloofd hier een screenshot

    [​IMG]

    Teven een 3D pdf, leuk om vanuit meerdere hoeken te bekijken.

    Romp 3D PDF

    Uiteraard nog helemaal niet aangepast op welke fan dan ook. Het zal dus nog wel wijzigen,maar het geeft een indruk waar ik aan denk.

    Als laatste heb ik gezocht naar symetrische profielen voor jets. Over het algemeen zie ik dan 10% dikke profielen. Iets in de vorm van een NACA0010 of HQ0-10. Even een plaatje van beide profielen bij elkaar (bron: Airfoil Tools)

    [​IMG]
    Beide bijna gelijk. De HQ is spitser bij de leading edge en de trailing edge. Ze zijn beide beproeft. Ik heb meerder zelfbouw EDF trainers gezien met deze profielen. Bij al deze jets staat snelheid op een tweede plek.
    Enige probleem wordt denk ik dat de wortel een vrij grote koorde heeft en dan is 10% nog steeds heel dik... Dus daar ak hij dunner moeten zijn in verhouding zo is mijn verwachting.

    De zoektocht gaat verder en ik sta open voor tips :)

    Grz

    Mark
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Sommige sportjets hebben bij de wortel toch niet eens zo'n grote koorde?

    Bij bijvoorbeeld een viperjet, L39 of MB 339 lijkt de koorde niet zo groot. Of is dat gezichtsbedrog?
    De vleugel zou dan niet vreselijk dik worden toch?

    Zoiets dus. Zonde om zoiets in een model weg te bouwen. Staat schitterend op de schoorsteenmantel, met een spotje erop gericht. Of heb ik nu weer last van mijn carbon fetish?
    [​IMG]
    Met die motor en een bijpassende regelaar ga je hard richting de prijs van een turbine met dezelfde stuwdruk.

    Zie voor meer info en prijzen: Schübeler High Static Thrust EDF`s - Electric Ducted Fan - Schübeler EDF`s - Schübeler High Static Thrust EDF`s - Model Aircraft Company

    Tip: pak eerst even een papieren zak en adem rustig in en uit tegen het hyperventileren..

    Franky, ik begrijp uit jou verhaal dat je dus zo'n soort aandrijving nodig hebt voor een kist van 8 kg die vanaf een gras-baan van ongeveer 100mtr moet kunnen starten?
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2012
  20. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Jeetje, er moet toch wel een andere oplossing zijn. Is natuurlijk wel gaaf allemaal, maar die prijs, dat gaat niet gebeuren. (althans niet bij mij)

    De zoektoch gaat door. Fan units en bijpassend formaat bepalen, dat is stap 1. Ondertussen natuurlijk door met het ontwerpje ter motivatie :)


    Grz

    mark
     

Deel Deze Pagina