Spotgoedkope Hyperion inrunners, 300/400, uit 2004

ron van sommeren

Forum veteraan
Ze struikelden in de kelder onder wat spinnenwebben en over wat dozen. Twee types, respectievelijk zeven (7) en, daar gaat de kinderbijslag van deze maand, acht (8) dollar:
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

HP-X22S-X-L.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip

Ik heb er gelijk een aantal besteld, komen altijd wel van pas en voor een prijs lager dan een b keus Hobbyking motor wil ik er wel een paar in de voorraad hebben :-)

hmmm, ik vind nergens de buiten diameter van de moter. :s

RC Groups - View Single Post - Millennium RC Slow Stick X Kit Review

Kan niks beters vinden, sorry. De naam zegt het al, deze motor heeft een buitendiameter van 22mm. Het gewicht is nog een beetje de vraag. Met versnellingsbak is hij 100g dus zonder zal het wel minder zijn dan. De link is voor de HP-X22L-3900. Die andere 3 motoren zijn ook allemaal HP-X22..., dus ook 22mm.

En inderdaad, ze struikelden erover: "We have just discovered a cache of the X22 series motors during an inventory here at Air Craft," :):):). Ik ga thuis op zolder ook eens rondneuzen, misschien kom ik ook een 'cache' vergeten elektro-spulletjes tegen :rolling:.

Heb er ook maar gelijk 2 gekocht. Ron bedankt voor de tip!

Martin

Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien te vertellen welke ik zou moeten nemen met 3S LiPo als vervanger van een speed 400-6V op 8 NiCad's?

Speed motor aansluiten op NiCd accu en toerental meten Max. Dat toerental deel je door de nominale spanning van je LiPo pakket en je hebt de gezochte Kv. En daarbij 3Watt/gram motormassa aanhouden.

Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien te vertellen welke ik zou moeten nemen met 3S LiPo als vervanger van een speed 400-6V op 8 NiCad's?

Deze hyperions zijn heel hoogtourig en bedoeld voor edf of vertraging (heli, auto).

Ron, speed 400 6V is een bekende motor. daar is Kv wel van te vinden in 1 van de (online) calculators.
In ecalc vond ik: Kv 2672 voor graupner speed 400 6V.

Voor vervanging van "een speed 400-6V op 8 NiCad's" zou je kunnen kijken in de oude easystar draadjes waar dit veel aan de orde is gekomen. Denk dan aan een Kv2200. 100gram voor binnenloper of 50gram voor buitenloper is wat je dan tegenkom.
Sorry, deze aanbieding is daar dus niet geschikt voor.

5 december 2 besteld en gisteren reeds binnen. Vast een zwarte piet die niet van stoppen wist ;-)

Deze club is inderdaad erg snel met verzenden, in minder dan 6 dagen binnen. Voor de HP-X22L-3900 gelden wel iets andere specs dan eerder gepost.

Met een schuifmaat opgemeten:

diameter met koelribben: 27.8mm
diameter zonder koelribben: 22.0mm (achterkant), aan de voorkant: 22.6
diameter as: 2.3mm
lengte as: 14mm (uitstekende gedeelte)
lengte: 44.7mm (zonder as)
gewicht: 76.5g

Martin

ietsje langer dan een speed 400, maar verder zelfde maten. past dus overal waar een speed 400 voor bedacht is wat maat betreft.

Leuk dat deze weer afgestoft wordt, Ron!
Ik heb 1 van die motoren in een EDF jet gebouwd. Moest daarvoor wel een deel van de koelvinnen wegslijpen, maar hij doet het prima op 3S.

Ik heb er eentje in mijn Easy-Glider, -- drop-in vervanging van een speed 400 -- , gebruikt. Moet 'm nog invliegen op deze motor, maar hij spint als 'n kat, en trekt als 'n hond.
Geen geld en prima spul.

Oh ja, Aircraft-world, doorgaans binnen de week in huis. (en spotgoedkope verzendingskosten vanuit Japan.)

Het is wel zo dat het specifieke vermogen van dit motortje benedenmaats is. De motor loopt snel heet. Modernere motoren van gelijkwaardig gewicht kunnen veel meer vermogen leveren. Waarschijnlijk is dit ook de reden van de uitverkoop.

Zolang je de temperatuur in de gaten houdt, is er niets aan de hand.

Weet niet of het vermogen benedenmaats is; hoge kv betekent dat je geen grote props mag gebruiken. Doe je dat toch dan krijg je dit:

Ik wist dit natuurlijk van tevoren maar wilde het als eigenwijze beginner toch eens zien :)

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Back