Spring-test mythe

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door drift-junkie, 24 aug 2012.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Mythe bij het vergelijken van shock-springs (schokbrekerveren)…:confused:

    Volgens sommige rijders kan je de springload van verschillende veren met elkander vergelijken door ze tegen elkander op te duwen. Wanneer ze gelijktijdig gesloten zijn, dan zou dit dezelfde load moeten wezen.

    Ik heb even de proef op de som genomen, omdat ik twijfel over deze stelling. Ik heb 2 HPI veren uit mijn koffer gepakt, Silver (6825) 154gF/mm en de Yellow (6843) 227 gF/mm (beide ongeveer even hoog) en deze met elkaar vergeleken volgens de stelling hierboven. Vreemd genoeg sluiten de rijen van de windingen gelijktijdig tegen elkander, hoe kan dat nu, heeft HPI een fout gemaakt in hun aangeleverde lijst???

    …Nee…HPI heeft geen fout gemaakt, wat is er dan aan de hand??? Zoals bij de waarde is aangegeven, staat deze in “gF/mm”, gram-force/millimeter, oftewel men heeft xxx gram druk nodig om de veer 1mm in te drukken. In het geval van Silver is dit per mm 154gr, dus men heeft dus 5 x 154gr = 770gr druk nodig om de veer 5mm in te laten veren.

    HPI Silver: lengte onbelast ongv. 26,5mm, totaal ingedrukt (windingen strak tegen elkaar) 7mm, oftewel hij is dan ongv. 19,5mm samengeperst dit x 154gF/mm = 3003gF

    HPI Yellow: lengte onbelast ongv. 27mm, totaal ingedrukt, 13mm, oftewel hij is dan ongv. 14mm samengeperst. Aangezien je even veel druk nodig heb, om de veren gelijktijdig te laten sluiten, is de druk ook evenredig aan de HPI Silver: 3003gF maar dan verdeeld over slechts 14mm. 3003gF gedeeld door 14mm = 214,5 gF/mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je alle meetfouten door toedoen van bv coatings etc weg neemt, dan komt mijn uitleg een stuk dichter bij de realiteit (maar alles slecht bij benadering). Ik hoop jullie hiermee iets meer inzicht te hebben verschaft in het vergelijken van veren. Zo kan je nu iets beter de load van een voor jou onbekende veer inschatten (mits hiervan 1 een vastgestelde waarde heeft).

    Wbt verschillenden lengte, aantal windingen of de dikte van de windingen bij veren van door de fabrikant gelijk gestelde waarde (load/mm). Een veer met bv minder windingen of dikker materiaal tozv een veer met bv meer windingen of dunner materiaal, maar met dezelfde load per mm, is “trager” wbt het navolgen van de draagarm bewegingen, hierdoor zal er toch een ander rijgedrag zal ontstaan, denk oa aan een tragere weight-shifting.

    Hieronder een video met links touring HPI copper 147gF/mm, en rechts RS4 MT HPI black 39,2gF/mm


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina