springchart interpretatie

Ik ben bezig met wat opzoekwerk naar setups, meer bepaald van 1/10 electric Offroad. Ik vind nameijk zeer weinig tot geen setupsheets voor m'n truck.
In m'n zoektocht kwam ik op volgende chart terecht dewelke een vergelijking geeft van een aantal verschillende merken. (Jammer dat Losi-Springs daar niet bijstaan.)

M'n vraag nu echter: vanwaar komt de eenheid "lb/in"? Ik heb wel door dat dat om gewicht/afstand gaat maar ik begrijp het niet helemaal.
En welke waarde is nu het hardst?

LB staat voor pound, 1 lb = 454 gram volgens het programma'tje Convert.EXE

Ik denk dus dat er zoveel kracht nodig is om de veer 1 inch in te drukken.

idd, dom van mij. Ik had het geïnterpreteerd alsof een 1lb-gewicht, de veer een bepaalde waarde indrukte. Kan dus niet, dan zou de eenheid in/lb moeten zijn.
Thx Roelof. 't Was zo eenvoudig dat ik erover keek.

dit gezegd zijnde, kent er iemand een vergelijkende tabel Losi - Asso?

[edit]
heb hier nog wat aardige charts gevonden

[edit2]
heb deze gevonden, maar vind ik niet zo overzichtelijk. Trouwens lijkt me niet om de off-road-shocksprings te gaan.
Zelf nekeer eentje maken?

Laatst bewerkt:
Heb er dan maar zelf een paar in elkaar gebokst.

Mocht iemand me nog de lengte van de Asso T4 Front-springs kunnen doormailen, dat zou handig zijn.

Ik stak alles in een Rekenblad en ordende de gegevens die ik kon vinden op internet.
Ik maakte een aparte printout voor de Buggy-veren en de Truck-veren.

Laat me maar weten of 't klopt.

!! Ik ben uitgegaan van de officiële Losi- en Asso-gegevens, meer bepaald de door hen bepaalde veerkracht-index. Het zou natuurlijk kunnen dat Losi en Asso deze index op een verschillende manier berekenen en in dat geval klopt de vergelijkende tabel niet.

Laatst bewerkt:
LB staat voor pound, 1 lb = 454 gram volgens het programma'tje Convert.EXE

Ik denk dus dat er zoveel kracht nodig is om de veer 1 inch in te drukken.

Helaas geeft jouw omrekenprogramma niet de juiste omrekeningsfactor weer om van lbs/inch naar bv gf/mm (gram force/mm) zoals HPI die hanteert. Gf/mm werd door de Japanners gebruikt terwijl de rest van de wereld in lbs maar veelal N/mm (Newton) als standaard hanteerde voor handelsdoeleinde. Je verklaring kracht/tozv een afmeting klopt natuurlijk wel.

[edit2]
heb deze gevonden, maar vind ik niet zo overzichtelijk. Trouwens lijkt me niet om de off-road-shocksprings te gaan.
Zelf nekeer eentje maken?

Dit is inderdaad een chart voor 1-10 on-road, en hoezo niet overzichtelijk??

Voor wie zaken wil gaan vergelijken heb ik nog enkele dingen om aandacht aan te besteden. Deze charts geven enkel statische kracht weer, dwz hoeveel kracht/tozv een afmeting, rij karakteristiek/gedrag behoeft hier niet parallel mee te lopen, dit komt door onderlinge verschillen van de springs in afmeting, en het materiaal waarvan ze zijn vervaardigd. (bv een dikkere draad laat sneller zijn energie los dan een dunnere [draaddikte]). Linear is ook slechts relatief wanneer je een langere spring gaat vergelijken met een kortere.

Voor wie besluit om eens springs van andere merk te gaan gebruiken is niet zozeer in eerste instantie de lengte belangrijk (korter kan wel, langer veel al niet, soms te veel preload als hij “te lang” is), maar wel de binnendiameter, die kunnen onderling ook nog wel eens veel verschillen, en dan passen ze soms niet, of ze zijn veel te ruim en schieten daardoor over de springstops heen.

Back