Springer Multi Tug

Mijn vader heeft kort geleden een LCU landingsvaartuig voor mij gemaakt. Het is tijd geworden om mijn eerste project op stapel te zetten. Wel met een beetje hulp want alle begin is lastig.

Ik heb gekozen voor de Springer Tug omdat dit een goed beginnersproject is. Na wat overleg met mijn vader gaan wij er een Multi Tug van maken! Wij bouwen beide een eigen opbouw in een eigen schaal. Wij hebben een vloot met schepen op schaal 1:50, 1:24 en 1:20. Zo kunnen wij de Multi Tug snel aanpassen aan de schaal waar wij mee gaan varen. De romp bouwen wij samen en hoop er veel van te leren.

welkom op het forum!

dat is inderdaad een leuk beginners projectje!ben er zelf ook mee begonnen!:)vragen kan je gewoon op het forum posten, maar lees wel eerst de FAQ;)daar staan vaak al een hoop antwoorden.

ben benieuwd naar je springer!

Stand na een paar klusavonden

Dank je wel Paul en Mr Maniac! Mijn vader is Harder (achternaam, Rolf is zijn voornaam).
Eerst zijn wij gaan ontwerpen, heel simpel op een A4tje. Wij hebben beslote n voor een romp van 300mm en de grootste breedte is 150mm. Dan past zij tenminste op het A4tje! Verder hebben wij de romp wat verjongd aan de voor- en achterkant. De getekende opbouw is een verkrekte versie en die gaan wij zo niet bouwen natuurlijk.

full

Ook hebben wij het bovenaanzicht gemaakt en een mal voor de rompvorm. Wel leuk dat wij de rondingen zelf konden bepalen. Zo past de Multispeed 380 motor (Speed 400) straks perfect in de romp.

full

Met wat overblijfselen van het LCU project van mijn vader konden wij heel snel de romp uitsnijden, er was nog net genoeg. Even lijmen en hatsikidee, een rompje in een avond!

full

Wat heel erg handig bleek was dat wij de uitgesneden romp meteen konden gebruiken om er een standaard van te maken. Zo gepiept.

full

Na wat droogtijd snel een mooie romp. Niet slecht voor de eerste keer vond mijn vader.

full

Dat is wel een nadeel als je samen een romp wil bouwen, mijn vader moest er natuurlijk ook meteen weer wat aan doen. Hij heeft de randjes er op aangebracht om de stootrand op zijn plaats te houden. Hij is ook meteen met de rand begonnen van een stuk benzineslang. De stootrand hebben wij er even opgezet voor de foto. Die wordt straks pas als laatste definitief aangebracht. Wel grappig dat het goed te lijmen is met fietsbandlijm!

full

Toen moest de schroefas, het roer en de schroeftunnel aangebracht worden. Dat was echt een dingetje voor mijn pa. Hij vindt het lastig om dingen uit handen te geven. Was net te moeilijk, yes, smoesjes! Toch is het wel mooi geworden en heb ik er veel van geleerd.

full

En het resultaat van onderen.

full

En van boven met de motor op zijn plaats

full

Morgen weer naar school en hoop dat ik deze week nog tijd heb. Mijn vader zal ook vast nog wat doen, die is niet te stoppen ;).

Laatst bewerkt door een moderator:
Alle begin is lastig, stoppen ook

Nog 1 klusje papa..... Wat is het lastig om er mee te stoppen als je lekker bezig bent. Helaas, morgen weer naar school.

full

Tot zover zijn wij nu gekomen

full

Kerel,

je kunt er beter een poosje over doen en dan het goed doen,
dan alles snel af willen hebben en het niet goed lukt ;)

maar bij jouw lukt het wel goed hoor!
en je hebt nog genoeg avondjes in een weekje ;)

Paul

Lekker weekje met een paar bouwuurtjes

Gelukkig is het na de vakantie niet heel druk op school. Door griep bij mijn geliefde docenten zelfs een relaxed weekje. Ook wat tijd om aan de Multi Tug te besteden. De verschansing is aan de beurt.

full

En de duwarmen natuurlijk, zo begint het gelijk ergens op te lijken.

full

De benzineslang bleek toch geen goede oplossing. De lijmverbindingen blijken toch te zwak. Bij de loodstender Hercules is sponsrubber gebruikt. Dat lijmt enorm goed en ga ik hier ook gebruiken. Het kost bijna niks (1,50 per meter). Erg leerzaam dat de bijen met hun honingraad zo'n supersterke constuctie maken. Dat hebben wij geleend voor de duwarmen. Toch een beetje bio in het bouwgebeuren.

full

Schuren, schuren, schuren. Niet het leukste klus maar het wordt wel wat.

full

En voor de benzineslang hebben wij ook een oplossing. Die kan goed op de steun en heeft zo een prima bestemming.

full

Toch best een leuk plaatje

full

Mijn vader is al moeilijk van dit project te houden en nu heeft hij al weer een plan voor zijn opbouw. Mij iets te lastig. Geen probleem, daarom is het een Multi Tug. Ik maak gewoon mijn eigen opbouw. Daar ga ik nu een tekening van maken. Dit is de eerste ruwe schets van mijn vaders idee. Wat hij dan een ruwe schets noemt, ik vind het best strak

full

De griepgolf mag nog even aanhouden, dan heb ik wat extra tijd. Het moet natuurlijk niet bij ons komen! :rolling:

Hartstikke leuk, samen bezig zijn! Maar voor vaders is het inderdaad moeilijk om de handen thuis te houden als je zoon met een eigen schip bezig is... Ik spreek uit ervaring!

Ik ben best trots op die apekop! Het blijft een uitdaging om te adviseren en niet "over te nemen". Ben wel blij dat ik "mijn eigen" opbouw "mag" maken. Dat scheelt een boel stress!

Update romp en start opbouw

Lekker wat kunnen doen in het weekeind. Ik moet zeggen dat mijn vader ook zijn best heeft gedaan. Wij hebben de boot ook in de primer gespoten (en een klein stukje van de tuintafel, dat heeft mijn moeder gelukkig nog niet ontedekt).

full

De M op de boeg is de eerste letter van mijn naam: Max. We kunnen er natuurlijk ook een Maxi Multi Tug van maken!

full

En het begin is gemaakt van de opbouw van mijn vader. Ik ben nog druk met de ontwerpen van een nette bovenbouw.

full

Gaat best snel zo met z'n 2en. En nog gezellig ook!

Back