springer Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Thijs Slotman, 23 okt 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    [​IMG]

    met het dek. binnen kort maar eens een aandrijfas kopen, en waarschijnlijk nog een regelaar. en natuur de kraan moet ik nog maken! en de cabine enzo
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Probeer nu eerst die romp maar zo te krijgen dat hij zonder vuilzak er omheen ook blijft drijven.
    Volgens mij kijk je zo tussen de bodem en de zij door.
    Heb je latjes in de hoeken of zit alles koud tegen elkaar aan?
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Harm heeft daar zeker een punt, let goed op het afdichten van kieren en gaten, verstevigingen op de juiste plekken, en het waterdicht maken. En als je later toch een speedboot als de Wiesel gaat bouwen, dan moet het zaag/snijwerk wel strakker tegen die tijd, anders krijg je een slecht varende speedboot. Maar verder, voor een eerste poging, je schiet lekker op. ;-)
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Complimenten voor de voortvarende start!
    Het is je eerste bootje dus fouten maken hoort er een beetje bij, maar probeer zo secuur mogelijk te werken. Je bootje wordt er beter van, en je handigheid in het maken van bootjes groeit dan ook sneller.
    Algemene tips:
    -2x (of meer) meten, 1x zagen...
    -Bij twijfel, eerst vragen (aan je vader, of hier op het forum)
    -Goedkoop is vaak duurkoop
    -Zaag aan de buitenkant van je lijntje (een millimeter er buiten ofzo) en vijl/schuur dan naar je lijntje toe
    -Koop voor je eerste bootje gewoon een asje, scheelt een hoop gedonder
    -Besturing? China (Hobbyking.com) / marktplaats zijn je vriend!
    -Overschat je eigen bouwkunsten niet! Beter klein of simpel beginnen en steeds wat verder gaan, dan direct proberen een super gedetailleerd model neer te zetten en falen. (wij zijn allemaal met een simpeler model begonnen)

    En verder: Bouw lekker door, en geniet lekker van het bouwen. Dat is uiteindelijk het áller belangrijkste! (en natuurlijk veel foto's maken en hier delen ;) )
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik had niet gedacht dat je zo ver zou komen!

    Dat secuur werken komt wel, omdat ik nu heel goede hulp krijg van raf ben ik nu de laatste tijd rustiger en secuurder gaan werken. Bij je eerste bootje wil je hem zo snel mogenlijk in het water en dan ga je te vlug werken! Maar nu heb ik al een aantal bootjes dus het mag wat langzamer gaan!

    Suc6 verder!!
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klopt Brecht, maar toch kan je het je beter al bij je eerste bootje aanleren, dan houd je langer plezier van je bootje.
     
  8. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    als ik wat stenen er in leg. dan kan ik hem toch wel op evenwicht houden? en ik ga de kiertjes afdichten met siliconen kit

    en harm bedoel je dat het niks meer word?
     
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zou ik niet met siliconen kit doen. als de verbindingen wel echt goed vast zitten, kan je het het beste afdichten met plamuur. is daar speciaal voor uitgevonden!

    Gr. Sam
     
  10. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    maar dat is niet waterdicht? en dat zij ik ook al tegen mijn vader dat plamuur beter is maar hij zij dat het niet waterdicht is. maar als ik het met lak af ga werken dan is het wel waterdicht toch?
     
  11. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België

    heb jij heel goede ogen dat jij kleine lettertjes kunt lezen waar staat dat het niets wordt? want ik zie het toch nergens staan!

    Harm bedoelt gewoon dat je wat latjes aan de binnenkant moet zetten anders heb je te weinig "vlees" om aan te lijmen.
     
  12. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    dat is wel waar ja!

    je moet ook met polyesterplamuur plamuren, gips plamuur is niet watervast nee. (en nee ik geef je geen link waar je gewoon op hoeft te klikken zodat je weet wat ik bedoel, google is je vriendje!)

    en zet er een glasmatje over of vernis hem heel goed. dan heb je langer plezier van je bootje!
     
  13. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    sorry hoor! ik dacht gewoon dat hij bedoelde dat ik hem in de prullenbak moest doen
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uit welke tekst haal je dat dan?

    Als je dat triplex gewoon koud tegen elkaar lijmt en ik kijk er zo al tussen door, betekent dat dat er op sommige plaatsen geen lijm zit.
    Siliconen kit is niet sterk.
    Ga je die boot (in elkaar geplakt met kit en niet goed gelijmd) ballasten met stenen heb je grote kans dat de bodem loskomt van de zijkanten en dan ben je die stenen kwijt, dat hout zal wel weer naar boven komen drijven.
    Lees dus terug wat ik schreef en gebruik geen kit.
    Je dek zit nog los, dus kan je er nog bij.
     
  15. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    Je zij probeer eerst maar eens die boot drijfend te krijgen in een vuilniszak ofzo.. En nee er zitten spijkers in en houtlijm
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ofzo.. :rolleyes:

    Klinkt alsof het je geen bal interesseert wat er verteld wordt, ik schreef:

    Misschien had ik er bij moeten zetten:
    "In plaats van al te denken over de opbouw terwijl er nog geen schroefas en roer in zitten en je dwars door de romp weer naar buiten kijkt." :D
     
  17. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden


    Dat werd er gezegd. M.a.w. hij is zo niet waterdicht. en heb je de latjes met de kopse kant zo op het hout gelijmd Of heb e er verstevigende latjes op gelijmt om een groter te lijmen oppervlak te creeëren.

    dus je interpreteert het verkeerd. hij bedoelde de vuilnis zak eromheen om hem waterdicht te maken niet om hem in de vuilniszak te Gooien ;) (psst nogal een groot verschil ;))

    hoe preciezer je werkt. hoe beter alles past. hoe kritischer je bent. hoe mooier het word. hoe beter het vaart. en vooral en dat is de belangrijkste! hoe meer tevreden je bent en hoe trotser je bent op het eind resultaat!

    ze willen je alleen maar helpen kerel! niet teveel in het defensief schieten als er kritiek geleverd word. is alleen maar een les.

    Gr Thom


    * edit er werd al gereageerd* maar my 2 cents er ook even bij dan :p
     
  18. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
  19. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  20. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    kan ook! is ook nog goedkoper haha
     

Deel Deze Pagina