springer Tug

Maak je hem volgens de originele maten?
Bij mijn Springer heb ik 3mm triplex gebruikt voor de ronde bodem.
Door daar kokend water over te gieten word het buigbaar.
Eenmaal gebogen goed vast zetten dat het niet terug kan buigen en op laten drogen.

en markjuhh

ik neem aan dat je die triplex niet er meteen op plakt .maar er eerst gewoon op klemt? en dat je het er op plakt als het droog is?

Ik zou hem 45x20 maken, dan zit je op een paar MM na op de originele maten ;)

Hout lijmen als het droog is idd.
Ik heb het in gebogen vorm gehouden met wat gewichten (stoelpoten, loodaccu's en gereedschap :) )
Klemmen kan ook, is maar net wat je zelf makkelijker/fijner vind werken.

Heb zelf een springer in aanbouw, 50 a 60 cm lang.
Voor de zijkanten heb ik 5mm triplex gebruikt, voor de bodem 3mm.
Bij het lijmen gewoon voldoende vastgeklemd, maar niets natgemaakt, noch voorgeplooid.
Tussen de 2 zijkant zaten bij mij wel wat houten blokken op de correcte tussenafstand, om de romp niet samen te duwen tijdens het opspannen.
De bodem ligt op onderstaande foto OP de flanken, dus de sergeanten houden de bodem naar beneden op de foto (eerst goed aangedrukt, en dan vastgezet. Zo houden ze vast over een gehele lijn ipv enkel op 1 punt, moest ik de sergeanten recht gezet hebben (in de richting waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn om iets op te spannen), dan was het nogal priegelen om de bodem op een schuine kant, naar beneden te duwen op de rechtstaande flank van 5 mm breed)
D3 houtlijm gebruikt, en na het drogen geen beweging meer in te krijgen.

09mp.jpg

FOTO AANGEPAST, dacht nochtans "resize 640x480" aangevinkt te hebben, mijn excuses voor de ongemakken

Laatst bewerkt:
Voordeel van originele grootte gebruiken is dat áls je eens aan iets van wedstrijden voor Springers mee wil doen, je gewoon in de eenheidsklasse valt. En je kan de maten van de tekeningen gewoon gebruiken, beproefd concept dus meer kans dat het goed gaat. En een iets groter bootje is ook fijn voor de "zee"waardigheid!

Succes met de bouw, ik volg. En, véééél foto's posten he! Daar zijn wij dol op!

nu wil mijn vader in een keer een rc speedboot kopen. maar ik wil liever zelf een bootje bouwen! ik heb ook al onderdelen gekocht enzo. dus ik wil liever iets zelf maken (heb ik zelf ook meer plezier van)

maar anders ga ik zelf wel verder

Of zelf een speedboot bouwen, of gewoon ieder zijn eigen ding, je vader die speedboot, en jij je zelfgemaakte Springer. Best kans dat je vader je dan geregeld nodig zal hebben. Als die speedboot op zijn rug ligt, moet iemand hem toch naar de kant duwen, nietwaar? ;-)

Back