springer Tug

Waarschijnlijk een Mabuchi, 540 of 380. Kun je de maten eens opnemen, dus diameter en lengte. Ik vrees dat dit soort motoren wel wat aan de snelle kant is voor een boot. In een auto zit er vaak een flinke vertraging tussen, dit soort motoren loopt makkelijk tegen de 20000 toeren onbelast. Voor een speedboot leuk, maar voor een duwboot minder handig.
 
Als je die auto-motor absoluut wil gaan gebruiken, zou ik een vertraging erop zetten, van bijvoorbeeld 2:1 of iets hoger. Zo'n automotor heeft weinig trekkracht, en wordt in een auto vaak tot 8 keer of meer vertraagd om dat te compenseren. Nadeel van een vertraging inbouwen is dat het meer werk is, en de aandrijving meer geluid zal maken, als je voor een vertraging met tandwielen zou kiezen. Je kan dat voorkomen door met tandriemen te werken.

Of je houdt deze motor voor een ander project, bijvoorbeeld een wat snellere boot, met een rompvorm die er ook op is gemaakt om sneller te gaan, zoals een speedboot, of een loodsboot. En schaft voor deze Springer een langzaam lopende motor aan, die zonder vertraging op de as kan.

Probeer je op 1 ding te richten, en niet van alles door elkaar te plannen, dan houd je overzicht. Dit is je eerste boot, en al uitdaging genoeg, lijkt me. Bij scheepsbouw kun je het beter rustig opbouwen, dan met een paar korte klappen snel wat in elkaar proberen te hebben en daarbij dan minder handige keuzes te maken.
 
ik ben een beetje eigenwijs geweest

en ik ben al bijna klaar met de romp haha

1385776_223728061126994_632305723_n.jpg


ik moet enkel nog wat spleetje enzo dichten.. maar eerst de lijm goed laten drogen

en henk. ik heb ook nog een kleinere motor hé ;-)
 
Back
Top