"springerige" achterkant Tamiya M03R op tapijt

Hallo,

Heb van 't weekend voor het eerst op tapijt gereden met de M03R.
Ik vond het erg mooi rijden maar had een probleem.
Nl de achterzijde ging in de korte bochten behoorlijk springen/hobbelen.

Mijn afstellingen was toen,
*Voorzijde TRF dempers met blauwe veer, 2 gatjes piston 400 olie M-grip met zwarte inserts
* Achterzijde TRF dempers gele veer, 2gatjes piston 400 olie M-grip met blauwe inserts

Ik heb de achterzijde toen iets veranderd maar de voorzijde het zelfde gelaten.
Het springerigge werd minder maar nog niet geheel weg.
afstelling was,
* achterzijde TRF dempers rode veer, 2gatjes piston 400 olie M-grip met zwarte inserts

kan iemand me helpen om het springerige aan de achterzijde weg te halen, hopelijk hebben jullie er nog wat afstel tips voor.
Dan kan ik deze komende weekend met de M-auto cup uitproberen.

alvast bedankt,

Mvg Bart

Zo te zin heb je een hele hoop grip aan de achterzijde van de auto.
Hoe is de rijhoogte van de auto???
Hoe strak heb je de veren staan?
Probeer de auto indien het regelement het toe staat voor op 5mm te krijgen en achter op 6mm(rijhoogte).
Je kan proberen om met 500 olie achter te rijden met de zelfde veren combinatie.
Ik heb deze problemen ook gehad toen ik buiten reed met slicks rondom en ben toen achter zachter gegaan met de demping en een iets hardere band gaan rijden.
Probeer ook je regelaar en ontvanger achter in het chassis te krijgen indien je dit al niet gedaan hebt.
Dit geeft ook al iets meer druk op de achterwielen en vermindert het springen.

mvg Roy.
Ps je kunt het ook eens proberen met 0 graden toe in achter

Heren,

Ik had de auto afgesteld op een rijhoogte van voor ong 5mm en achter 4mm.
Een veerspanning voor en achter van 3mm.
De ontvanger en regelaar heb ik al in het chassis geplaats.
Het lijkt idd op te veel grip aan de achterzijde, maar met een nog zachtere achter demping krijg ik toch nog meer grip aan de achterzijde?

Laatst bewerkt:
Stel nooit een auto lager achter als voor want dan krijg je een erg vreemd sturende auto.
De waardes moeten minimaal gelijk zijn of achter iets hoger als voor.
Alle snelle rijders bij ons in Lelystad hebben dit en hebben geen last van een springende auto.
Op de Amerikaanse forums word er het zelfde gezegt.
Probeer als je ze heb de witte veren met blauwe stip op de voor zijde en rode veren achter.
Als alternatief gele veren achter,zwarte inserts voor en blauwe achter.
Dit is een combinatie die van een M cup rijder afkomt en die binnen als buiten werkt.
Wat ik eerder zei moet de achterkant gelijk of iets hoger zijn als de voorkant.

mvg Roy

Thanx Roy,

Ik zal het van het weekend in Deventer eens gaan proberen met de tips die je me gaf.
Hopelijk is het springerige dan weg.
ps bedoel je met het Amerikaanse forum, R-C tech forum?
Daar heb ik nl ook al heel wat info kunnen vinden
Ik zal het hier ff plaatsen wat mijn bevindingen er van zijn.

Mvg Bart

Laatst bewerkt:
Bart??

Wat je ook nog eens kan proberen is de zijkant van je banden met een dun laagje secondenlijm insmeren.
Dit zorgt er voor dat je banden als een soort laagprofiel band gaan werken waardoor ze minder gaan "happen"

Mvg Roy
Ps doe dit eerst met 2 banden en niet met alle 4
Dit ivm als het niet werkt je ze voor kan gebruiken

Roy,

Deze tip heb ook gehoord.
Ik heb nu eerst bij een paar nieuwe sets banden de hoeken iets afgerond.
Ik heb er dus een kleine ronde kant aan gedraait, als ik nu nog last van te veel grip of griprol krijg dan zal ik de banden eens oplijmen zoals je beschreef.

Thankx..

alleen bij de voorbanden doen: als je het achter ook doet zijn die alleen nog geschikt als voorbanden. Lijm niet alleen de zijkant maar ook de buitenste rij van het profiel bij M grip banden.

Heren,

Ik gisteren bij de M-auto cup de tips uitgeprobeerd.
En ik moet zeggen de auto reed zich makkelijker en het springerige is er uit, jipie...
Het heeft ook nog resultaat geboekt, ik heb 2x de B finale mogen winnen, maar dit zal wel beginners geluk zijn.

Thankx voor de tips!!

Back