sproeiernaalden en naaldbuizen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Herbert, 6 jan 2006.

  1. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi robert-Jan,

    Een venturi draaien is ook voor mij geen probleem maar bedankt voor het aanbod. :wink: De doorlaat zal ik beginnen met 6mm en mischien ook nog een met 6,5mm..............................

    Groetjes Robert
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    hoi Robert,

    draai eerst de venturi met een doorlaat van 5,5 mm ,ik gebruik al 6,5 op een Enya ss30 en op een Enya 19 is dit te veel van het goede
    wat ik al eerder aangaf opboren kan altijd
    zet de sproeierbuis in de gaatjes waar de schroefjes van de drossel met vastgezet word meet even de buitenkant van het huis op en bestel dan een sproeier buis met naald kan zijn dat een 12 mm ook goed kan
    maar vraag het even na bij MVVS :D :D
    met vriendelijke groet Herbert
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Robert Jan

    is je motor niet versleten dat het niet wil starten ,ik bedoel je MVVS
    :?
    groeten Herbert
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Nee compressie zat hij loopt op een spuitje maar blijft niet lopen.
    Ook als je de drossel dicht houdt zuigt hij aan loopt even en dat was het.
    Zal wel een kwestie van lekkage zijn.
    Mischien dat een venturi helpt.

    Groet Robert-Jan
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb twee MVVS 1,5's (die nu niet meer gemaakt worden) en één 2,5 (de modernste versie). Van de 1,5's is de één hopeloos en de ander perfect. De hopeloze wil helemaal niet lopen omdat de contrazuiger te los in de boring zit. Hij zal daardoor onvoldoende compressie opbouwen. Het is zelfs zo erg dat als de zuiger omlaag gaat hij de contrazuiger meezuigt! Aan de perfecte moest ik wel even wennen. In het begin verzoop ik hem met choken (ik noem dat primen). Met de meeste diesels start ik de motor met een wat lage compressie. Ik prime dan vrij rijkelijk. Door de overmatige brandstof stijgt de compressie tijdelijk waardoor hij aanslaat en als hij eenmaal loopt is de lage compressie genoeg om te blijven lopen (althans, zo is mijn idee). Een MVVS verzuip je zo meteen, althans, als ik op mijn ervaringen met zowel de 1,5 als de 2,5 mag afgaan. Ze hebben maar héél weinig nodig om te starten, alleen maar één keer de prop ronddraaien met de vinger op de venturi is voldoende. Misschien twee, maar pas op dat je ze niet verzuipt. Omdat ze schneurlespoeling hebben (toch?) en dus maar een klein uitlaatpoortje aan één kant van de cilinder blaas je ze niet zo makkelijk schoon. Voor het starten draai ik dan de compressie een kwart slagje omhoog en na enkele tientallen seconden lopen, als hij warm wordt, weer terug naar de 'loopstand'.
    De 1,5 klinkt alsof hij heel wat kan presteren. Of het niet alleen veel geblaat en weinig wol is zal in de lucht moeten blijken.
    De 2,5 heb ik al genoeg geprobeerd op een combatje. NB, in Almere kregen oude combatcracks hem niet aan de gang omdat ze hem wilden starten als een Olier, waardoor ze hem vreselijk verzopen en dan lukt het echt niet! Nu kan ik hem starten, maar in de lucht is het nog niets. Als je rechtuit blijft gaan kán hij vreselijk hard gaan, maar hij heeft last van twee dingen waarodoor hij al snel inzakt: brandstof tekort en (misschien daardoor, maar zeldzaam voor een simpele diesel:) oververhitting. Ik heb al eerder het advies gekregen en ook al in tijdschriften over deze specifieke motor gelezen dat hij onvoldoende aanzuigt. Hij heeft dus druk nodig. Omdat de 'bladdertanks' (wat is de Nederlandse naam) niet van dieselbestendig materiaal gemaakt zijn en hij geen uitlaat heeft die je kunt gebruiken zal het dus carterdruk moeten worden. Ik meen echter gelezen te hebben (maar waar!!!) dat de plaats en diameter van een carterdrukpijpje bij deze motor erg kritisch ligt. Dus ik zal eerst verder onderzoek doen voordat ik het (plastic!) carterdeksel ga vermoeren.
     
  7. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Herbert,

    Ik heb nu ook een naald van MVVS met nummer 1250+1207. Ik heb de mijne in Mierlo gehaald bij K-Jets die had ze ook gewoon op voorraad. Ik weet echter niet of ik er wel wat aan heb maar ik heb hem wel :lol: . de reden is dat mijn tankaansluiting aan de bovenzijde van het model eruit komt dus moet de aansluiting ook boven zitten. de sproeiernaald zou dan aan de onderkant van het model komen en dat is volgens mij lastig afregelen. Maar ff iets anders; jij zegt dat ik met een doorlaat van 5,5 mm moet beginnen. De sproeierbuis heeft een diameter van rond 4 mm dan zou ik aan weerszijde van de sproeierbuis een opening houden van:
    5,5 - 4 = 1,5/2 =0,75 mm! Zit ik nu helemaal op een dwaalspoor en heb ik het verkeerd begrepen? Of is het zo dat ik de de uitkomst van de oppevlakte cirkel van 5,5 mm moet aanhouden inclusief de sproeierbus? :|

    Groetjes Robert
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Robert,

    deze sproeier is de goede ,is toch mooi dat er meer mensen deze sproeiers leveren
    meestal kan het wel dat je de sproeier naald aan de linkerkant van de motor zet
    dat is wel het meest handige als je het nog bij wil regelen
    en wat de doorlaat betreft ,probeer eerst de motor te laten lopen op de orginele drossel op zo,n beetje 85% van de gasschuif
    luister goed hoe het loopt zo moet het ongeveer ook lopen op een LB model met 5% nitro
    als dit gedaan is zet dan de venturi op de motor en ga dan kijken hoe het loopt ,hierbij zal de diameter van de venturi ongeveer op zo´n 6mm uitkomen
    ik weet het niet exact maar maak het eerst niet te groot als het te groot is kun je een nieuwe venturi draaien
    ik heb mijn Enya 0.19 altijd gevlogen met een drosselmet 85% geopende gasschuif en heeft altijd prima gevlogen
    als ik er achter wil komen zal ik zelf ook weer de Enya met een venturi uit moeten rusten en uitzoeken hoe het zit
    ik ben dit wel weer van plan omdat ik zit te denken om ook weer een Suppi in elkaar te prutsen,je hebt wel weer een stukje oude glorie tot leven gewekt ,leuk
    :D :D :D :D :D :D
     

Deel Deze Pagina