Spuitbus en afplak vragen

Beste mede bouwers,

Even een paar vragen.
Waarom kan je geen PS kleuren van tamiya op je truck spuiten het is toch ok gewoon verf.
Ik weet dat ze bedoelt zijn voor de lexankappen maar waarom zou het niet op je truck blijven plakken?
zou het gaaf vinden om zo'n 2 kleuren lak er op te spuiten alleen die zijn alleen maar in de PS spuitbusjes.
ten 2de wie heeft er ervaring met het afplakken van de gril zodat je een andere kleur in de inlaten kan spuiten zonder al te veel overgangs verschil.

alvast bedankt

hallo
die verf is ruw en enigszins mat van zich zelf,
afplakken daar hebben ze ook een soort gel van wat je met kwastje aan kan brengen op moeilijk af te plakken plekken,
humbrol heeft het,maar ik heb het gebruikt maar dat stinkt enorm dus raad ik af maar er is wel een ander merk,maar moet je even bij topic spuitcabine kijken daar moet het wel ergens staan en anders op google
airbrushers gebruiken het meen ik ook wel,
mvg markioo

Als je verf van Tamiya wilt gebruiken moet je geen PS kleuren gebruiken, deze zijn dus voor lexaankappen, maar voor de buitenkant moet je de TS kleuren van Tamiya hebben, deze zijn gemaakt voor op de buitenkant van je model te spuiten. En om af te plakken heeft tamiya verschillende breedtes tape waar de verf niet onder loopt zoals schilderstape.
Dus even naar een speciaalzaak en vragen om TS spuitbussen, de meeste kleuren van PS zijn er dus ook in TS.

Veel sux6;)

hallo
van die flip flop kleuren,die verkleuren in ander zicht/licht inval die zijn enkel voor lexankappen in ps leverbaar,
en ik denk dat Boi die bedoelt,
mvg markioo

hallo
van die flip flop kleuren,die verkleuren in ander zicht/licht inval die zijn enkel voor lexankappen in ps leverbaar,
en ik denk dat Boi die bedoelt,
mvg markioo

Je mag niet meer raden Markioo.:D
Ik weet heel goed dat de PS kleuren voor lexaan zijn maar die zijn dan niet in TS te verkrijgen.
Zoals ik hier voor al vroeg en vervolgends al een antwoord kreeg is dat de lak nog al ruw en mat is. (duidelijk)
En wat me dus gaaf leek zijn die two tone kleuren of filk flak of flip flop als het beestje maar een naam heeft.
Als je die spuitbussen bij een spuiter koopt ben je vrij duur uit.
Die tape ga ik dan maar eens opzoeken. (bedankt)
Zijn er nog tips betreft het zo min mogelijk zichtbare overgangs lijnen tussen de 2 kleuren krijg?

Een spuitbus bv motip is alkyd. Een spuitbus bij de spuiter met verharder is weer wat anders. Ik denk cellulose en dat wordt een zooitje op kunststof. Probeer maar eens thinner op een plastic raampje, dan begrijp je wat ik hier bedoel.

Kijk, je kiest een kleur maar je moet gaan voor een laksysteem, dus grondverf evt hechtprimer en aflak + vernis. Wil je geen metallic dan is vernis ook niet nodig. Grondverf is zeker nodig, of je moet plannen hebben met hammerite, maar dat laatste zal wel niet.

Edit: tamiya spuitbussen hebben ander bindmiddel als de potjes.

Laatst bewerkt:
De gewone motip lak is alkyd,maar de motip autolak is acryl.Cellulozelak mag in de spuiterij niet meer worden gebruikt
vr.gr.adie

Laatst bewerkt:
@ Zore: ik had al een plan om acryl te gaan spuiten met grond (tamiya) en als top blankelak parelmoer van tamiya.
Dan neem ik ook een kleur van tamiya anders blijft dat niet mooi zitten.
Weet jij dan toevallig ook als ik iemand laat airbrushen of dat dit samen gaat met de tamiya verf? (wat moeten hun dan gebruiken?)

@ adrie: gewoone motip is alkyd? wat houd dat in? heb niet zoveel verstand van lakken?
mocht ik een andere lak halen om toch 2 tone kleur er op te krijgen wat moet ik dan hebben?

beide bedankt voor jullie info

@ Zore: ik had al een plan om acryl te gaan spuiten met grond (tamiya) en als top blankelak parelmoer van tamiya.
Dan neem ik ook een kleur van tamiya anders blijft dat niet mooi zitten.
Weet jij dan toevallig ook als ik iemand laat airbrushen of dat dit samen gaat met de tamiya verf? (wat moeten hun dan gebruiken?)

@ adrie: gewoone motip is alkyd? wat houd dat in? heb niet zoveel verstand van lakken?
mocht ik een andere lak halen om toch 2 tone kleur er op te krijgen wat moet ik dan hebben?

beide bedankt voor jullie info
De gewone motip is de huishoudlak van motip.
vr.gr.adrie

Hoi Adrie,

Even een andere vraag kan jij eens een foto plaatsen of mailen van uw truck of heb je een bouw topic?
Vind namelijk u truck op de foto een mooie kleur wil ik ff van dicht bij bekijken.
En natuurlijk bedankt voor uw uitleg.

Nou één en ander wordt uitgelegd op de site van airbrush Almere. Ik heb aangeklikt 'house of kolor' verf voor info over spuiten van meerder lagen verf. Moet je zelf maar even kijken op de site. Ik heb voor mijn project celluloze lak gekocht want spuiten met oplosmiddelen in de buitenlucht kan minder kwaad (die verboden zijn voor professioneel verbruik). Tja, spuiten van cabines e.d. is hier geen ervaring helaas.

Hoi Adrie,

Even een andere vraag kan jij eens een foto plaatsen of mailen van uw truck of heb je een bouw topic?
Vind namelijk u truck op de foto een mooie kleur wil ik ff van dicht bij bekijken.
En natuurlijk bedankt voor uw uitleg.
Hallo boi.
Welke truck van mij bedoelje.Als je al mijn trucks wilt zien ga dan naar
foto album pieter van seters.De rode man is een autolak FL Ford Rot-met.
standox perlmutt-basislak 095333.De King h.,de Kn.h. en de scania containerwagen zijn bij een autospuiter gespoten.
Als je de kleuren wilt zoek ik die wel op.
vr.gr.adrie

Hallo Boi,

Wat jij denk ik bedoelt is mogelijk, kijk maar eens in het draadje op een ander modelbouwforum waar dit getest is. (Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Skyline R34 PS lak project (Interieur foto's P. 5))
Wat betreft het afplakken kun je denk ik het beste Tamiya-tape gebruiken. deze geeft imho de "strakste" resultaten.

Nou dit is idd wat ik bedoel!!
En zo te zien werkt het ook nog!
Mooie tip dat je dan eerst zwart metallic spuit ipv gewoon zwart om het lichter te maken.
Alleen wat markioo al zei is dat de lak mat achtig is en dat moet je echt terug halen met een blanke lak en ik denk dat het nog mooier word als je er parelmoer over heen spuit.
Dan glanst het nog net iets mooier hoop ik.
Als ik dit zo lees en zie dan ga ik het ook op deze manier doen.
voor de mee lezers ik plaats even een foto er van zodat ze zien wat het effect is van het spuiten van PS lak op wagen.

front.JPG

@Boi,

Bij special paint werk word veel gebruik gemaakt van een zogenaamde basecoat, oftewel een basislaag. Deze is vaak zilver of goud, maar kan dus ook zwart zijn voor donker spuitwerk. In ieder geval een metallic verf.

De kleurlaag die er overheen gaat is een speciale verf, die waterdun is en ook zo dekt.
Het dekt dus eigenlijk heel slecht en hierdoor komt de basislaag erdoorheen wat dit mooie effect geeft. Door meer kleurlagen te spuiten word de kleur sterker en de werking van de basislaag steeds minder.

Als de gewenste kleur en patronen zijn aangebracht, word er afgelakt met vernis, dit kan weer mat, eiglans of hoogglans zijn.

Zo kan je hem dus op kleur brengen.

Vergeet alleen niet dat dit normaal is weggelegd voor zeer ervaren spuiters, ik kan het zelf ook niet, en bij voorkeur gebruik je hiervoor een luchtdrukspuit.

Ik heb echter ook geen ervaring met de Tamiya verf die hier genoemd is, en hier kan je wellicht hetzelfde effect mee bereiken.

Voor afplaktape zou ik gewoon naar de verfspeciaalzaak gaan, die hebben dit gewoon op voorraad. Ik heb zelf een rol van 6mm breed liggen, maar je kan 3,6,9 en 12 mm krijgen.

Ik betaalde voor 55meter rol €7,-ex BTW, dus de prijs is het probleem niet.
De tape is deze:

EMM - Emm International

Heb ik gekocht bij Nicolaas verf in Leiden.

Deze tape word gebruikt voor strepen en overgangen van vlakken.

:offtopic:Het is Leidens Ontzet en ik ga nu uit eigen hand onderzoeken of Freddy H nog steeds hetzelfde recept heeft:proost:

Veel succes met spuiten.

@ Trillende William

danke fuur die bloome :D
Ik zal dat topic nog eens goed na lezen en des noods even overleg bij mijn lokale hobby winkel of die weten hoe de tamiya PS spuitbussen werken.

bedankt voor je uitleg.

Back