spuiten cessna skymaster

Hallo,

Ik ben een cessna skymaster aan het bouwen van Aviomodelli (1:5,5 semi-schaal). de bouw is bijna klaar (denk nog een weekje nodig te hebben
Ik denk er over deze te gaan spuiten ipv bekleden. Mede omdat de kleur die ik wil niet voorhanden is in folie.
Hij wordt denk ik in de kleuren van de US-NAVY omdat daarvoor ook de decals in de kit zitten.
Het moet echter zo licht mogelijk blijven. Kist is al aan de zware kant.

Iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?

groeten

op watvoor materiaal gaat de verf? watvoor 'gear' heb je? hoe groot is het spuit oppervlak? ik zou gewoon ergens (denk ik) een spuitbus halen in de kleur(en) die ik zou willen, dan licht spuiten, en natuurlijk, mits het hier om een zeker patroon gaat, het een en ander goed maskeren/afplakken....

De materialen bestaan uit balsa en triplex.
de beide buitenste vleugeldelen zijn schuim met een soort fineer bekleed en dat is in principe spuitklaar.
Zo op hout spuiten gaat niet want dan krijg je in no-time scheurtjes te zien
het is een vaste "gear", 3 benig.
span is 2,20 m.

groeten john

Spuiten op hout wordt niet zomaar mooi. Je zult een grondlaag aan moeten brengen. Vaak wordt dat met glasmat en epoxy of G4 gedaan. Kijk eens rond in het forum "Vliegende schaalmodellen", daar vind je alles wat je zoekt.

Ha John,

Je kan kiezen voor bekleden met solartex en dan spuiten ,maar dat is best zwaar.
Of idd met g4 evt met een heel dun glasmatje. Is heel sterk, maar wel arbeids intensief.

Groeten Bastiaan

in de bouwbeschrijving wordt gesproken over "bespanpapier" wat is dat precies en bestaat dat nog, lijkt me iets van vroeger.

Bespanpapier is heel dun rijstpapier wat je met spanlak aanbrengt. Dat geeft een gladde, tamelijk harde laag die je goed kunt spuiten. Het is niet zo hard en sterk als dunne glasmat met epoxy. Zeker over open oppervlakken is het kwetsbaar.

alles is beplankt, geen open stukken dus.
ik zal eens kijken waar ze dat spul verkopen.
Ik meen me te herinneren vroeger wel eens een zwever gebouwd te hebben waar dat ook op zat, volgens mij deden we dat met dun behangplaksel en de open stukken tussen de ribben met een plantenspuit natmaken. na droging werd het dan strak en hard.

bedankt

Dat is het ja :-)
Opzetten kan ook met verdunde spanlak.
Bespanpapier is niet echt makkelijk meer aan te komen, de "echte" modelbouwwinkel zal het nog wel hebben. In het vrije-vlucht forum vindt je er nog wel wat informatie over. En daar zitten ook de mensen die weten waar je het het best kunt halen.

In diverse winkels met kunstenarsbenodigdheden is het wel te koop. De beste kwaliteit onder de naam Gampi, dit is heel glad en vrijwel luchtdicht. Een meer open structuur vindt je op het Kashmir spanpapier. Gewichten zijn vanaf de 10 g per vierkante meter, maar voor jouw model kan je best wat dikker nemen.

Kijk voor meer adressen even op mijn website: materialen

Het ligt er aan hoe sterk die ronding is, maar wanneer je het spanpapier nat gebruikt is een ronding wel te bekleden. Met kashmir gaat dat net wat beter dan met Gampi. Beide papiersoorten houden hun sterkte wanneer ze nat zijn en je mag er dan wat kracht op zetten. Bij het drogen krimpt het een paar procent en dat is voor lichte bollingen meestal voldoende. Is dit niet genoeg dan zal je het papier moeten insnijden en laten overlappen.

Hier een voorbeeld uit Covering with Tissue and WBPU

cowl-1.jpg

cowl-3.jpg

Laatst bewerkt:
Back